originál vyšel: 10/1988

vydání: Baronet (web) 2005

odkazy: 1x [Recenze]

OleriM  | ***** 28.08.2008 21:59

Je to nejsqelejší kniha kterou jsem četl po Zaklínači a Ciri

BorgDog  | *** 21.10.2010 17:27

Druhá část Paksenarioniných příhod se více zaměřuje na ni samotnou, na sólové příhody po jejím tažení, včetně zajetí temnými elfy a pád prakticky „až na dno“ – jenže to knize bohužel není ku prospěchu.

Dokud se autorka držela military roviny jen s drobými fantasy prvky, uměla zabodovat celkovou realističností a věrohodností prostředí i chování. Jakmile se však pustila do tvorby či spíše rozšiřování vlastního světa, rychle se ukázalo, že na to prostě nestačí. Ano, nevynechala nic. Trpaslíky, elfy, jejich temné příbuzné, čaroděje, skřety, druidy, hraničáře, magické předměty, ruiny skrývající poklady, pokud prolistujeme příručku DrD, můžeme klidně odškrtávat položky – ale to je i všechno. Moonová absolutně NIC originálního nevytvořila a dokonce ani nepoužila. Její svět působí sterilně, upachtěně, jako by si jen snažila obléknout cizí kabát, který jí nesluší a vlastně se jí ani moc nelíbí, což dosvědčuje dost narážek či motivů, které se vůbec nesnaží rozvinout, ale prostě je nechá plavat. Navíc ke všemu časem přibývá moralizování o cti, věrnosti, dobru… přesně to, čeho se dobrá fantasy snaží varovat.

Knihu zachraňuje jen řemeslná zručnost. Faktem je, že Moonová dokáže věrohodně popsat jednotilivé scény, ne tak, aby to byl ohňostroj akce, ale aby jim člověk věřil. Její hrdinové nejsou dokonalí, hladoví, krvácí, zažívají pochybnosti i strach, občas v nesprávnou chvíli zaváhají nebo se v dobrém úmyslu přikloní na špatnou stranu – škoda, že se pak rychle najde někdo, kdo je poučí, jak by to mělo být správně a přiměje je zastydět se.

Celkový výsledek je stále nadprůměrný, ale do první části má daleko.