série: Les mytág
díl v sérii: 6

originální název: Gate of Ivory, Gate of Horn
originál vyšel: 11/1997

vydání: Polaris (web) 1998

fialka  | ***** 26.06.2008 11:58

Tak tuto knihu som cital vobec ako uplne prvu fantasy a pravidelne ju citam znova. Vdaka nej som ostal pri fantasy/sf-f do dnes. To najlepsie od Holdstocka mixuje realitu s Keltami, Saracenmi a vobec vsektym, na co si len spomeniete, v jeden uzasne atmosfericky a zabavny celok.

stimílek  | *** 27.11.2010 22:38

Po prvním přečtení jsem těžce zklamán. Holdstock navazuje na předchozí knihy, vidíme události očima Huxleyho staršího syna. Ovšem Legie, Kylkuk a další dosti ředí nosnou linii Ryhopu a nesedí mi do už zažité představy Lesa mytág. Přitom v Merlinově kodexu Holdstock ukázal, že umí i dosti výrazně odbočit a zapracovat do svého universa nové postavy a děj. Uvidíme za pár let po dalším přečtení.

jethro.tull  | **** 30.11.2011 10:02

I pro mě byla tato kniha tak trochu zklamáním po přečtení předchozího Lesu mytág. Do jisté míry se ztotožňuji s názorem stimílka. I já si po přečtení Lesu mytág vytvořil určitou představu a tato kniha této představě ne plně odpovídá. Přesto hodnotím 80 % kvůli závěru knihy, který mě uchvátil natolik, že jsem na předchozí zklamání zapomněl.

louza  | **** 18.09.2014 13:18

Holdstock stokrát stejný a pokaždé jinak. Osudy rodiny Huxleyů se rozvíjí a autor zaplňuje prázdná místa. Oproti tajmenu v prvních knihách tu však odkrývá karty ve vší parádě. Nutnou tíživou atmosféru zařazuje jen na začátek knihy a poté explicitně servíruje jeden mytágovský výjev za druhým. Hlavní hrdina Chris se stává součástí průvodu mytág, který autor používá jako platformu pro vyprávění svých mýtů. Konec a výsledná pointa je však typicky zamotaná a nepřehledná, jak už je v autorově tvorbě zvykem. Přesto se kniha od předchozí tvorby v mnoha ohledech liší a asi nejvíce z jeho tvorby připomíná klasickou fantasy, což bude patrně důvod její velké fanouškovské obliby. V jádru jde však stále o Holdstocka a jeho nenapodobnitelné pojetí fantasy literatury.

Dilvermoon  | *** 07.05.2015 15:38

Tak nějak už to není ono. To, co v prvních psaných dílech série byla velmi netradiční fantasy (a proto jsem ji snesl), se v tomto díle poněkud otupilo. Navíc je zde málo průniků do světa mimo Ryhop a je příznačné, že příběh mě nejvíce zaujal právě tehdy, když o nějakou spojitost šlo. Což je bohužel málokdy. No a nejlepší je závěr. Což je málo.

Gaarq  | ***** 31.07.2019 16:52

chronologicky příběh mezi lesem kostí a lesem mytág. zůstáváme stále v rodině huxleyů, u christiana a toho vrhneme do holdstockovské varianty mýtu o kylhukovi a olweně. holdstock skvěle mísí nabubřelou, leč velmi vtipnou prášivost keltských vypravěčů s temným tématem ryhopu. přerod nevinného christiana v hrdinu z legend, který musí projít mystickou (a mýtickou) katarzí toho nejhrubšího zrna, aby se vrátil sice moudřejší, ale také narušený, zlomený a ke všemu odhodlaný. trošku mi vadilo, že vlastně postavy stevena z lesa mytág a christiana z bran nešly na začátku odlišit, neb se oba chovali úplně stejně, ač byli popisováni jako povahově odlišní, časem se ale přeci jenom začali přetvářet oba k jiným obrazům. jedna z nejpůsobivějších adaptací klasického mýtu do fantastické literatury.