Christina

Kategorie: horor

originální název: Christine
originál vyšel: 29/04/1983

vydání: Beta (web) 1997; Beta (web) 2010; Beta (web) 2021

Madam Brbla  | **** 09.06.2014 10:18

V době prvního českého vydání na mě Christina valný dojem neudělala. Byla jsem zmlsaná jinými díly Stephena Kinga a tak mi zřejmě strašidelné auto přišlo jako slabá káva. Napůl jsem očekávala, že návrat ke knize po tak dlouhé době by mohl přinést pozitivnější odezvu a naštěstí se tento předpoklad potvrdil. „Christina“ je čistokrevný horor, pro mě však tentokrát podstatnější a působivější složkou byl příběh o dospívání, ta zvláštní nostalgie amerického předměstí, první lásky a dychtivé i nejisté vyhlížení dospělosti. Dennis je školní fotbalová hvězda a Arnie poďobaný outsider, přesto jsou od dětství nejlepšími kamarády. Dokud se Arnie bláznivě nezamiluje. Do Christiny. Christina je ošklivá, zanedbaná a je na ní cosi znepokojivého. A není to dívka ani žena, tudíž poznámky o sjetém dezénu, přetočeném tachometru či vyrachtaném podvozku nejsou impertinentní. Čtenář v první třetině románu sleduje Dennisovýma očima postupnou proměnu vcelku normálního, lehce zakřiknutého kamaráda v nebezpečného cizince.
Stephen King hraje s odhalenými kartami, prakticky od začátku je jasné, k jakým problémům se schyluje. Překvapit mě autor dokázal jen jednou, přesto jsem se nenudila a stránky rychle ubíhaly. Paradoxně mi zajímavější a mrazivější než Christinino krvavé běsnění přišel Arnieho charakterový přerod, takže méně hororovou první polovinu románu hodnotím jako čtivější oproti závěrečné akční třetině, co se mi místy malinko táhla. Asi fakt stárnu.
Zdejších 78% odpovídá mým dojmům, byl to příjemný návrat.

Strýček Biolit  | ***1/2 16.01.2015 00:08

První dvě stovky stran jsem nenasytně sežral za jedno odpoledne. King jak ho mám rád – úžasná pohlcující atmosféra, skvěle napsané, čtivé, nenudící, zábavné. Na dalších sto stránkách se onen skvěle šlapající motor (ať si užiji automobilové terminologie) začal zadrhávat, neboť King do palivové směsi počal dávkovat vícero hororových zrnek. Na další stovce stran už pak – bohužel – probíhá přerod na klasický, sic řemeslně dobře zvládnutý, horor, který sice neurazí, ale ani nijak zvláštně nenadchne a neohromí; této pasáži by asi slušelo zkrácení, páč se (v této části) kniha docela vleče. Co se týče poslední stovky stran…ta výsledný dojem napravuje a zvedá, protože kniha opět chytne jakýs takýs spád. Závěr sám o sobě není vůbec zmršený. Naopak, je zvládnutý dobře, takže opravdu nehrozí klasicky kingovské „WTF?!“, tak dobře známé z jiných knih… Zkrátka dobře: spokojenost.

jethro.tull  | ****1/2 22.01.2019 06:55

Nejsem velký znalec Stephena Kinga, ale pár knih jsem od něj přečetl. U této knihy jsem si kdysi přečetl anotaci a usoudil, že to není nic pro mě. Až po dlouhé době se ke mně kniha dostala znovu, já měl chřipku, neměl co dělat… Christinu jsem přečetl za dva dny a musím říct, že už dlouho jsem se u nějaké knihy netěšil, až to skončí, a zároveň byl nešťastný, že už to skončilo. Asi to taky znáte. Třeba to bylo tou chřipkou… (A ještě poznámku: Četl jsem 1. vydání knihy a v té pasáži, kdy se porovnávají podpisy, grafik odvedl opravdu mizernou práci. Použil pro oba podpisy stejný font, jen jinou velikost. Možná že v dalším vydání to vypadá líp.)

Majkl  | **** 07.01.2020 16:54

Jedna z ranných kingoviek, ku ktorej som sa konečne dostal v rámci vianočných sviatkov s chuťou prečítať si niečo ako zamlada. Vďaka Christine som si pripomenul nielen obdobie dospievania, prvých lások a priateľstiev, ale aj nočné čítanie kingoviek počas horúceho leta, autorovo rozprávačské umenie, schopnosť detailne opísať hlavné postavy a neskôr (primerane, nie poriadne) dupnúť na plyn. Spokojné oddychové čítanie, rana medzi oči ako napr. Osvietenie to však nie je.