kniha » Dům mrtvých
v Top10 34 | chce si přečíst 23 | chce mít v knihovně 9 | má v knihovně 311
hodnotilo: 425
92%
Dům mrtvých Více vydání = více obálek.

Steven Erikson

Dům mrtvých

série: Malazská Kniha padlých
díl v sérii: 2
kniha patří do světa: Malazský svět

Kategorie: fantasy - dark

originální název: Deadhouse Gates
originál vyšel: 09/2000

vydání: Talpress (web) 2003; Talpress (web) 2008; Talpress (web) 2013; Planeta9 (web) 2023

odkazy: 3x [recenze], 1x [ukázka]


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


12345poslední 6212 příspěvků celkem

Výpis příspěvků obsahuje skryté texty. Zobrazit příspěvky: spoilery

 [94] Sir Artorias 19.07.2014 17:50  

@BorgDog[93]: Já osobně doufám, že se z toho nikdy nestane mainstream jako právě Hra o Trůny, ze které se stala i díky velice nepovedené show trochu fraška. Kvality Malazu jsou nesporné a ocenil jsem je ještě více po druhém čtení, kdesi člověk uvědomuje, jak parádně to pasuje a ty náznaky na budoucí díly… škoda mluvit :)

 [93] BorgDog 19.07.2014 17:44  

Je prostě zřejmé, že Malaz Veznovi nesedl stylem ani obsahem. Stane se. I já uznávám, že MKP není a nejspíš ani nebude „mainstream.“ Mainstream je „Hra o trůny“ nebo „Harry Potter“ – motivace přehledné, styl „jednodušší,“ pravidla světa popsatelná na dvou stranách. Tohle prostě u Eriksona nečekejte a lze pochopit, že to někdo bere jako zápor.

 [92] Sir Artorias 19.07.2014 15:10  

@johnytopinka[91]: zapomeň… má několik poloh a filozof? To jsi střelil úplně mimo. Tohle hloupé škatukovaní ti u menší poloviny neprojde.

 [91] johnytopinka 19.07.2014 15:00  

V jedničce drsňák, ve zbylých dílech filozof.

 [90] Sir Artorias 19.07.2014 14:33  

@johnytopinka[89]: Cituji: „K těm postavám, Erikson má asi takový čtyři typy. Drsňák, zloun, filozof a ztřeštěnej pitomec“. To je hodněěěěě mimo. Tak mi zařaď někam např. Anomendra… Jinak Vezna má můj obdiv. Kolik je na světě lidí(přispívající na fantasy magazín), kteří mají výš Harry Pottera než Malaz a nebojí se to přiznat. Respekt!!!

 [89] johnytopinka 19.07.2014 13:50  

@idle[87]: Napsal jsem to trochu nepřehledně, nemyslel jsem, že píše info-dumpy, ale že přehlcuje informacemi. „Nepsat info-dumpy, ale ani nepřehlcovat informacemi.“

 [88] Strýček Biolit 19.07.2014 11:47  

@johnytopinka[86]: @idle[87]: Informace jsou navíc, myslím, někdy dobře poschovávané…nějaká „náhodou“ pronesená poznámka, vedlejší věta…za 1500 stránek dá smysl… Dobré také je, že někdy neví ani samotné postavy. Respektive myslí si, že ví a dle toho jednají. Což je – u starých událostí – vcelku uvěřitelné…

 [87] idle (editor) 19.07.2014 10:16  

@johnytopinka[86]: To zahlcení informacemi, které provozuje Erikson, bych nepovažovala za infodumpy. Nepíše tak, že na tebe v jednu chvíli nahrne hromadu informací, které nesouvisejí s probíhajícím dějem. Naopak, všechno sděluje v rámci děje. Je toho ale fakt hodně.

 [86] johnytopinka 19.07.2014 08:19  

@Vezna: V podstatě se vším souhlasím, ale s tou výjimkou, že mně se ty knížky líbily :D

Jo někdy si taky říkám, že ty knížky mohly být ještě o hodně lepší, kdyby se Erikson naučil pořádně dávkovat informace. Je to škoda, protože tohle se učí už skoro na každým kurzu tvůrčího psaní (teda aspoň v Americe). Nepsat info-dumpy, ale ani nepřehlcovat informacemi.

K těm postavám, Erikson má asi takový čtyři typy. Drsňák, zloun, filozof a ztřeštěnej pitomec. Myslím, že každou postavu z celý ságy můžeš zařadit do jedný z těchhle kategorií. I tak mi ale přije, že tahle série není tolik o postavách a jejich vývoji, jako spíš o prozkoumávaní světa a dozvídání se jeho historie (když už si v tom uděláš pořádek).

S pravidly taky souhlasím, hlavně proto, že tam je několik druhů magie, které spolu moc nesouvisí a ve výsledku to vypadá, jako když pejsek a kočička vařili dort.

Ono je prostě vidět, že autor byl nadšený z toho, jaký se mu povedl vytvořit svět a psal do knihy zcela nepotřebné informace. Jak říkám, když jsem to četl, líbilo se mi to fakt hodně, ale teď už toho mam načtenýho víc a nevím, jestli by nadšení přetrvalo, kdybych si to projel znovu. Teď mam radši spíš knihy, co dávkují informace s rozumem, ideálně bez info-dumpů, přičemž ty informace jsou důležité pro příběh a nejsou tam jen tak pro parádu.

 [85] Strýček Biolit 18.07.2014 11:56  

@Vezna: Ale no tak! Dej tomu ještě 4–5 tisíc stránek a pravidla ti budou naprosto jasná :D

 [84] PhyrexiaN 11.03.2014 13:54  

@BorgDog[83]: Ano, to je dobrý příklad. Cestování Trygallské obchodnické gildy chodbou se obvykle neobejde bez nějakého toho úmrtí. A to jsou mezi podílníky i velemágové.

 [83] BorgDog 11.03.2014 13:26  

@PhyrexiaN[82]: Osobně myslím, že by bylo prostě nemožné do chodby vůbec takový dav dostat. Když uvážíme, jak probíhaly třeba cesty Trygallské gildy…

 [82] PhyrexiaN 11.03.2014 11:33  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [81] idle (editor) 10.03.2014 08:57  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [80] johanesek 10.03.2014 08:49  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [79] traceur 26.11.2013 14:10  

http://www.tourismontheedge.com/wp-content/uploads/2012/10/the-Hand-of-the-Desert-3.jpg mozno to tu uz bolo, neviem..ale verim ze vam to urcite nieco pripomenie ;)

 [78] Lucc 19.11.2013 08:04  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [77] idle (editor) 18.11.2013 12:02  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [76] Klobouk123 18.11.2013 11:56  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [75] pull 18.11.2013 11:22  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [74] idle (editor) 18.11.2013 11:07  
spoiler Tento diskuzní příspěvek obsahuje spoilery - zobrazit?
 [73] Lucc 14.04.2013 19:18  

@yerry[57]: Uvidíme. Prvních 100 stran 3. dílu se mi zatím líbí víc.

@Kalam[58]: Zmatek v chodbách, který vznikl v Kulpově linii v Domě mrtvých. Podivné prostupy mezi chodbami, otevírání chodeb, které by asi neměly být otevřeny atp. Nemyslím zmatek v logice chodeb jako takových.

@BorgDog[59]: ad 1) Mně hlavně jako vata připadaly ty časté a někdy i dlouhé jalové dialogy a úvahy postav nad děním, osudy světa a lidí včetně jich samých, nad tou či onou jinou postavou. Dost v tom vynikal Kalous, ale to bylo hlavně proto, že docela velká část knihy byla psána z jeho pohledu. Ostatní si také smočili, každý podle toho, jak dlouho ve vyprávění tahal pilku.

ad 2) Už mi to někdo říkal. Budu vám věřit. Bude to chtít ale další čtení, na což se moc netěším, protože nemám tolik času, abych to četl pozorně v dlouhých etapách a rychle za sebou, takže toho asi stejně zase hodně zapomenu, jak píše Dil.

ad 3) Jsem si toho vědom. Udělal jsem si prostě z informací okolo MKP obrázek, že je to überhardcore fantasy jen a jen pro naprosto dospělé nejlépe cynické lidi. Že tomu tak není a je to vlastně citlivá literatura plná emocí, z nichž některé patří spíše do melodramatu, to je prostě fakt a neměl bych to mít MKP za zlé. Už to nebudu v komentech zmiňovat.

ad 4) Chápu, že překlad byl velmi obtížný. Proto ale nemusím jásat, jak je skvěle udělaný, když si to nemyslím. Proč bych to měl porovnávat se svými schopnostmi? Jsem snad překladatel? Nebo dokonce publikovaný překladatel?

@Kalam[66]: Přítel je velký dar. Známí jsou fajn, kamarádi skvělí, ale přítel, to je úplně něco jiného. Se sexualitou to nemá co do činění. Necítím se být homosexuál, ale muže za přátele mám. Nejméně dva, alespoň doufám, že to oni taky tak cítí.

 [72] idle (editor) 14.04.2013 17:10  

@BorgDog[70]: Pokud ten citát nebyl původně vysloven v češtině, tak to tu myslím nebude úplně relevantní (leda jako názor překladatele). :)

 [71] Kalam 14.04.2013 17:00  

@ Dilvermoon já ty diskuze moc nesledují víš .) jen tak zběžně…

 [70] BorgDog 14.04.2013 16:59  

@Kalam[68]: Někdy je přítel opravdu jen přítel. Najdi si citát Alana Delona na toto téma. ;-)

 [69] Dilvermoon (editor) 14.04.2013 16:53  

@Kalam[66]: Hele, už seš na legii dost dlouho, tak kdybys alespoň trochu sledoval diskuse, netrousil bys taková faux pas :-)

 [68] Kalam 14.04.2013 16:49  

@idle možná, ale zní to divně… jdu s přítelem na sklenku červeného :D

 [67] idle (editor) 14.04.2013 16:46  

@Kalam[66]: Přátelé můžou být čistě přátelé. :)

 [66] Kalam 14.04.2013 16:43  

@idle[61]: mno u Měsíčních zahrad píše,že si půjčí další díly od přítele… buď je hmmm .) čtyřprocentní nebo je to ona :)

 [65] Kalam 14.04.2013 16:38  

@BorgDog přesně tak! opakované čtení je velice důležité, aby to všechno zapadlo… např. ve třetí knize odkazy na Půlnoční vlny atd…

 [64] BorgDog 14.04.2013 16:18  

@Dilvermoon[62]: Sloní paměť a užívání atmosféry – řekl bych tak půl na půl. Idle to v příspěvku nade mnou dobře vystihuje. MKP je unikátní i v tom, že tak nějak víc „spoléhá“ na opakované čtení. Nesnaží se, aby všechno zapadlo hned napoprvé, spíš právě naopak, sází na „objevování pozvolna.“ Což taky podle mě není zrovna obvyklé u „nedospělé fantasy.“

 [63] idle (editor) 14.04.2013 16:16  

@Dilvermoon[62]: Pamatovat všechno se asi nedá. Erikson prostě píše spoustu linií, jejichž provázanost není vždycky úplně zřejmá, a pokud některá z nich čtenáře tolik nezaujme (a při tom množství si vcelku logicky některé oblíbí víc a některé míň), tak může působit jako vata. Některá pozdější „objasnění“ jsou zřejmá, bijí do očí, některá jsou nenápadná, některé věci propojí jediná věta a když ji zaspíš, tak ten drobný dílek mineš. Nepočítá se s tím, že bude jasné úplně všechno.

Pokud vím, Erikson celou sérii opravdu vnímá jako jeden propojený příběh. To, že je naporcovaný do knih, které vycházely se zhruba ročním odstupem, je jenom procesní záležitost.

 [62] Dilvermoon (editor) 14.04.2013 15:52  

@BorgDog[59]: Ač Malazem nepolíben, přesto vstoupím. Píšeš o tom, že po dvou knihách nelze vidět provázanost všeho se vším a proto něco logicky nedává smysl. Tohle beru v případě, že čtu tlustej špalek a pár set stran tápu, než to zacvakne. Tedy v rámci jedné knihy. Tady však přečtu špalek a nechápu, za čas vyjde druhý, ten první už si úplně nepamatuji, takže souvislosti, které unikaly, unikají i nadále (pokud vůbec jsou objasněny a není to ponecháno na další díly), opět pauza před dalším dílem, pořád WTF…

Pokud už vše vyšlo, tak to je jiná. Nic jiného nečtu a vnímám Malaz jako jeden mega dlouhý román, kdy se lecos objasní v rámci jedné dlouhé četby. To ano.

Ale Erikson to vydával s patřičnými pauzami, takže čtenáři, co na každý další díl museli dlouho čekat, aby vůbec něco pochopili, mají buď sloní paměť nebo nějaké WTF prostě neřeší a užívají atmosféru.

 [61] idle (editor) 14.04.2013 15:51  

@Kalam[60]: Jeho, když už. :)

 [60] Kalam 14.04.2013 15:38  

řekl bych, že její komentář je úplně mimo :/ možná je to trolling? těžko říct .)

 [59] BorgDog 14.04.2013 14:49  

@Lucc: Aniž bych chtěl spouštět flame nebo zpochybnit tvůj názor, minimálně v některých bodech je myslím tvůj komentář silně vedle.

1.) To, co jsi označil za vatu z velké části souvisí s věcmi, které ještě neznáš, nebo které se budou teprve řešit. Po dvou knihách ještě nemůžeš úplně vidět míru provázanosti všeho se vším, a proto ti některé věty logicky nedávají smysl, ale to není nedostatek. To je prostě vlastnost. Soudíš v této otázce příliš brzy a unáhleně.

2.) Kulpova linie, systém magie a většina věcí, cos později vyjmenoval opravdu smysl mají a dostanou. Vyčkej a přesvědčíš se.

3.) Dospělácká fantasy se neprojevuje (jenom) tím, že na konci jsou všichni mrtví. Já osobně vidím jako „dospělé“ právě ty myšlenky, úvahy anebo mystickou atmosféru při putování Svatou pouští. Myslím, že to souvisí s přístupem ke čtení. Pokud předem nastavíš na Malaz optiku „krmné“ fantasy, nevyhnutelně narazíš. Ale když se snažíš cpát čtvercový kolík do trojhranné díry, není to vina toho kolíku, že nepasuje. Prohlásit, že Erikson trpí slovním průjmem mě fakt rozesmálo – jiné knihy tak úsporně psané vzhledem k množství děje vůbec neznám.

4.) A tohle je i pro Gaarqa – nebrblejte na překlady Dany Krejčové. Anebo brblejte, ale až POTOM, co nějaký Malaz zkusíte přečíst v originále – a přeložit si pár stránek do češtiny se zachováním všech nuancí a subvýznamů. Já to zrovna zkouším, a čím dál víc si vážím její práce.

 [58] Kalam 14.04.2013 13:44  

zmatek v chodbách :D… propracovanější magii neznám

 [56] Lucc 13.04.2013 12:02  

@Dext1[53]: Jo, už jsem se do ní pustil. Uvidím pak. Ona MKP je dobrá, jen mi zatím přijde trochu nadhodnocená, ale třeba změním názor. A jak vysvětlí Erikson ten zmatek v chodbách, Kulpovy nevídané fígle, draka mraka, odnikud se zjevivší bandu TLan Imassu, podivnou oběť a ještě podivnější útěk, ascendenci? a dar meče, zmatenou cestu na Raraku skrz horu, funkční oči a ruce apod., na to se tedy moc těším.

 [55] Lucc 13.04.2013 11:36  

Já si to taky myslím a os má stejný názor (četl celou MKP několikrát, kromě 10ky). Nechci ale být místní ikonoklasma :) Už u mého komentu jedničky se jí někdo zastával.

 [54] Gaarq (editor) 12.04.2013 20:27  

@Lucc: hodně bych vsadil na špatný překlad. krejčová se s tím moc nemazala.

12345poslední 6212 příspěvků celkem
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu