Cizí království

originální název: A different kingdom
originál vyšel: 1993

vydání: Deus (web) 1998

Madam Brbla  | ***1/2 16.01.2019 16:32

„Cizí království je příběhem spisovatele, který si vymyslí vlastní svět, aby pak s hrůzou zjistil, že skutečně existuje – obvyklý motiv, který Kearney zpracoval s neobvyklou nápaditostí.“
Četla jsem anotace, které o knihách neřekly naprosto nic, i takové, co vykecaly prakticky všechno, ale poprvé se setkávám s anotací úplně vycucanou z prstu. Její tvůrce pravděpodobně „Cizí království“ vůbec nečetl, nebo jsem něco brutálně nepochopila. O Kearneyho nápaditosti by se dalo debatovat, hodně záleží na zkušenostech čtenáře, jsem si však poměrně jistá, že v ději není jediná zmínka o spisovatelích či jejich řemesle.
Michael je sirotek, vyrůstá na rodinné farmě pod dohledem prarodičů, strýce a tetiček, z nichž ta mladší je poněkud úchylná, což na dětské duši zanechá nesmazatelné stopy. Když milovaná Rose zmizí z chlapcova života, je ochoten ji hledat i ve světech, jaké běžný smrtelník nevidí, natož aby do nich vstupoval.
Úvodní třetina knihy se může pyšnit melancholickou atmosférou irského venkova 50. let, snad jsem jen čekala více informací o tamní složité politické situaci (Kearney se omezil na pouhé náznaky). Okouzlily mě lehounce hororové pasáže, kdy se Michael dostává do Jiného lesa, většího, staršího, nebezpečnějšího a obydleného tajemnějšími bytostmi v porovnání s lesíkem, na jaký je zvyklý.
Příběh nutí k zamyšlení o propojení člověka s přírodou (přesněji o odtržení vlivem civilizačních výdobytků), najdeme kritiku církve, její rozpínavosti, můžeme zapochybovat o Michaelových (případně vlastních) smyslech, racionalitě, kdo jsme a kým bychom mohli být… Rozhodně nejde o přímočarou, odpočinkovou četbu, chvíli trvá přizpůsobit se hopsavému stylu od kluka k dospělému muži, prošedivělému bojovníkovi, obéznímu opilci a podobně. Zamrzela mě povrchní znalost irské historie a mytologie, v této souvislosti mne spousta detailů nemusela patřičně trknout.
Dokud se reality prolínaly, byla jsem spokojená, ovšem se stále častějším pobytem hrdiny v odlišném světě lesa můj zájem klesal. Poněkud chaotické putování postrádalo tah, děj se omezil na cestovní nepohodlí, občasné mávání mečem plus nějaké to přirážení pánví, skutečně originálních prvků jsem našla málo. Michael ani jeho přítelkyně Kočka bohužel neprošlapali výraznější stezku k mému srdci a tak mě jejich útrapy nedojímaly tolik, jak by měly. Až závěrem mne pan spisovatel trochu obměkčil. Pokud se vám líbil Holdstockův „Les mytág“, s tímto Kearneyho románem byste neměli šlápnout vedle. Jen nečekejte žádné spisovatele, kterým ožily literární světy. 65–70%