Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: Gridlinked
originál vyšel: 03/2001

vydání: Polaris (web) 2005

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

Bodkin  | ***1/2 18.01.2008 17:22

Zajímavé scifi s příchutí cyberpunku – implantáty, augmentace, umělé inteligence – ale přesto nepracuje cyberpunkovými tématy. Hlavní hrdina – Ian Cormac – totiž pracuje jako tajný agent pro Zemskou Bezpečností Centrálu, která dohlíží na Řádem řízeným UI. Asher nám představuje svět, kde se lidé dobrovolně podřídili UI, aby se vyhnuli všem možným druhům mocenského zneužití, kde lidé snadno ztrácí lidskost, Cormak se ji snaží získat zpět zato jeho lidské nemesis Pelterovi utíká mezi prsty, a kde nic není jisté. Kniha má bohužel i několik vad na kráse, předně je to tím, že je jedná o autorovu prvotinu. Především mi tam příliš nesedí žádný z charakterů – kromě pana Jeřába – , zdá jí se mi moc rozkolísaní. Samotný děj je docela fragmentovaný, odbíhající od hlavního tématu, především proto, aby se zaobíral Pelterem, jenž mi připadal spíše jako prvek nesoucí očividné ‚zlo‘ a násilí. 75%

Madam Brbla  | ***1/2 08.03.2011 08:59

Být „V pavučině“ první knihou Neala Ashera, kterou jsem četla, hodnocení by pravděpodobně bylo vyšší, ale já jsem začala skvělým „Stahovačem“ a k autorově prvotině jsem se svou přeplácanou knihovnou dohrabala až minulý týden. Nemůžu mluvit o zklamání, příběh Iana Cormaka není nezajímavý a mísení prvků space opery, cyberpunku, detektivky a military sci-fi mi vyhovuje. Nicméně v debutu ještě pochopitelně není Asherův styl vybroušen, jednotlivé dějové linie jsou jaksi nevyvážené – ta Pelterova baví málo, Stantonova a kapitánky Jarvellis je prakticky bezvýznamná, čekala jsem podstatnější roli pana Jeřába, Cormakovy pasáže kolísají od nezáživných po výborné. Všechny charaktery by unesly lepší propracovanost: především zvýraznit Cormakovu odlidštěnost, Pelterovu psychózu a zabrousit hlouběji do šílených obvodů pana Jeřába. Psychologie postav však dodnes není silná stránka tohoto spisovatele. Neuspokojil mě také závěr, čekala bych něco méně předvídatelného, dramatičtějšího, spektakulárnějšího. A rovněž jsem postrádala drsný humor, typický pro pozdější díly, ten na čtenáře zatím pomrkával velmi zřídka. Ohledně filozofické hloubky novely – osobně jsem si zapřemýšlela, jak by tady bylo krásně, kdyby vše řídily umělé inteligence, namísto hamižných politiků s jejich finančními zájmy.

Abych měla sérii kompletní, zůstane kniha v mé polici, ovšem nepředpokládám, že bych se k ní někdy v budoucnu vracela. 70%

honajz  | * 10.08.2011 00:53

Žádná sláva. Tři vymyšlená rádoby cool nová slova v jedné větě, spousta balastu o nových technologiích, postavy nezajímavé a děj, i když to urážím samotné to slovo, roztříštěný a antičtenářský