Valis

série: Valis

originální název: VALIS
originál vyšel: 02/1981

vydání: Argo (web) 2006

BlackDawn  | **** 12.02.2009 09:41

Knihu, která víceméně ani scifi není je možné rozdělit na dvě části.První ve které je tuna odkazů na bibli a starozákonné události od Elijáše po Ježíše a druhou která se již snaží vyprávět příběh Horselovera Fata, který je autorovým schizofrením „dvojčetem“.Pokud nemáte náboženství příliš v lásce, snad to ani nečtěte. A pokud jste naopak věřící až moc, tak taky ne , protože až si přečtete vysvětlení boha a jeho poslů Ježíše,Elijáše,Bud­dhy atd..raní Vás mrtvice.Bohužel je na knížce již znát, že Dick v době psaní ujížděl na drogách a někdy jde jen o výkřiky do tmy bez nějakého silnější pouta k příběhu.Pokud máte rádi knížky něčím nevšední a zajímavý ve stylu Stanislawa Lema pak ale určitě zkuste.

Martyrius  | *1/2 23.08.2011 12:52

Sakra podivná kniha. Jak se říká v tom vtipu: „Nemusíte být blázen, abyste tu mohli pracovat, ale hodí se to.“, tak u Dicka nemusíte fetovat, být schizofrenik a paranoik, pochopit takovou (autorovu) mysl jde i bez toho. Tady ne.

Když jsem četl Valis, už jsem za sebou měl cca 10 jeho knih. Autora jsem znal, měl velice rád. Valis ale zklamal. Tak divná a nepochopitelná, ale ne dobře podivná (protože takové mám rád), ale špatně. Přesně tak, celou dobu jsem měl pocit, že na další stránce to už pochopím, že zjistím o co v té zatracené knize sakra jde, ale ne. Nelogické, nepříjemné a k ničemu. Až po dočtení knihy a přečtení si anotace jsem si uvědomil, že to má mít nějaký příběh.

PKD ano, Valis ne.

A je to o mém nepochopení knihy, nebo o tom, že není co pochopit ? Třeba v tom ti šťastní (co to chápou) vidí (a chtějí vidět) více, než v tom je. Kdo ví, já tedy určitě ne.

louza  | * 06.04.2021 09:53

Mohl to být jen další nadprůměrný Dickův román, který po jeho smrti nakonec stejně vyšel pod názvem Rádio Svobodný Albemuth. Dobová legenda však praví, že rozsáhlé změny požadované nakladatelem autora vedly k zahození původní verze, jíž Dick přepracoval v naprosto šílený literární útvar pod jménem Valis, kde se mimo jiné dozvíte zásadní pravdy jako, že ryby pušky nenosí, new yorské štíty patří kozorožcům a bůh je zebra. Počátek knihy přitom vůbec čtenáře nevaruje. První kapitoly rozpracovávají téma ze svobodného Albemuthu poctivě a v rámci možností příčetně. Pak se ale začnou dít věci…vedle autorova ega (které si tu říká Koňomil Tlusťoch) se objevuje skutečný Philip Dick, on i parta kolem něj se na naprosto neúměrně velké ploše knihy začne vyrovnávat s nemocí své kamarádky, což je dovede k uvažování o bohu, řecké mytologii, myšlenkám osobností jako byl Jung a bibli na jejíž konto zazní naprosto neuvěřitelné filosofické myšlenky, striktně nevypadávající z wft kategorie. Do toho se míchá politická situace kolem Nixonovy aféry a příchod nových sledovacích technologií. Skládanka do sebe „zapadne“ ve chvíli, kdy partička v čele se schizofrenním hrdinou shlédne film natočený Matkou husou, jehož děj je právě postavený na scénáři Albemuthu. A Dick tlačí na pilu dál, protože i sci-fi složka s ústředním bodem země v Minotaurově labyrintu na Krétě je totální mindfuck a netřeba říkat, že kniha ve skutečnosti nijak nekončí, protože vybabrat se z těch tun filosofického hnoje, který si Dick nakydal na hlavu jednoduše nelze. Uf! Pokud se chcete podívat do nitra drogami zničené mysli, je kniha asi správný okulár. Pokud od ní chcete cokoli jiného, je lepší vzít to z konce Rádia Svobodný Albemuth a gnosticky blábolivý Valis úplně přeskočit. Z téhle knihy budete mít přesně ten pocit, jako ze zanícených přednášek o kvantové fyzice od lidových myslitelů, kteří neví co je to tenzor. Dojmy a fikce tu naprosto kolidují s prokazatelnou realitou a mění si s ní místo. Čtenář, který v knize najde hlubší smysl, by si měl požádat o zbrojní pas na hlavu.