Kategorie: fantasy - sci-fi - podle filmu/zfilmováno

originální název: The Prestige
originál vyšel: 1995

vydání: Triton (web) 2005

odkazy: 1x [recenze], 1x [film]

Julianne  | ***** 09.07.2008 12:54

Ještě pár měsíců před přečtením knížky jsem viděla film, a ten mě k ní vlastně přivedl. Obojí je výborné a můžu jedině doporučit. Škoda, že knížka u nás zůstala víceméně ve stínu zájmu. Byla vydána na přelomu let 2005/2006 a roku 2006 k nám přišel i film. Kdyby se s vydáním trošku počkalo a sjednotil by se název, možná by si ji koupilo mnohem více lidí. Ale to už je marketing… Vřele doporučuji Nežádoucí efekt každému, kdo si rád přečte dobrou SF/F, a především kdo má rád iluzionisty! Čte se to jedním dechem. P.S.: Využití Teslova stroje k množení mincí mi velmi živě připomnělo povídku Demonstrátor čtvrtého rozměru od Murraye Leinstera, která byla (také, ale jiným způsobem) vynikající.

Majkl  | ****1/2 03.04.2010 00:18

Vynikajúca kniha s drobnou – hoci len subjektívnou – chybičkou. Táto kniha je o nenávisti dvoch iluzionistov, ktorá vznikla z nedorozumenia. Počas ďalších rokov mali mnoho príležitostí svoju nenávisť zmenšiť, ospravedlniť sa a ukončiť nepriateľstvo, ktoré aj o sto rokov neskôr ovplyvňovalo životy iných. Boli najväčšími iluzionistami svojej doby, majstrami v svojom odbore a ako priatelia by sa určite výborne dopĺňali. To sa však nestalo. Táto kniha je naozaj vynikajúca. Príbeh sa skladá zo súčasnosti, v ktorej vystupuje Andrew a Kate, potomkovia znepriatelených kúzelníkov a z minulosti, ktorá sa skladá zo zápiskov Alfreda Bordena a denníku Ruperta Angiera. Práve minulosť zaberá väčšinu knihy, odohráva sa zväčša v Anglicku 19.storočia a je tak anglická, ako mám rád :) Ponúka príbeh plný tajomstva, nenávisti, zloby a veľkých zvratov. Niektoré sú predvídateľné, ale mňa skôr potešili, keďže som zistil, že sa celkom dobre orientujem v dosť komplikovanom príbehu. Prečo hodnotím 90%? Mám pocit, že línia zo súčasnosti je tu len pre spojenie zápisníka a denníka a záverečné zamrazenie – zdá sa mi až nadbytočná (ale možno je to len preto, že je v tieni úžasného príbehu z minulosti, ktorý je rozprávaný z dvoch pohľadov). Nesie za to vinu aj komplikovanosť príbehu, resp. zachovanie určitých tajomstiev neodkrytých, ako sa na príbeh o kúzelníkoch patrí. Na jednej strane toto autorovo rozhodnutie chápem, na strane druhej však ako čitateľ túžiaci po úplnom pochopení príbehu cítim isté sklamanie. A nakoniec… možno som len niečo nepochopil a vnímavejší čitateľ si nejaké neodhalené tajomstvá ani nevšimne, pretože tam nie sú. Každopádne, ďakujem autorovi za nevšedný zážitok a vám ostatným túto knihu odporúčam. Nedajte sa odradiť spočiatku nezaujímavým príbehom zo súčasnosti, pretože vás Bordenove názory na kúzelníctvo zaujmú a Angierov denník pripúta ku knihe, aby ste miestami ani nedýchali. Naozaj nevšedný zážitok.

Pepa 62  | ****1/2 07.05.2012 19:07

Rok vydání 2006,nepříliš lákavě vypadající paperback s tvrdým papírem a tuhou vazbou,anotace něco ve smyslu „o souboji dvou iluzionistů“, prostě nic, co by zrovna lákalo ke čtení.Ale potvrdilo se, že poměrně vysoké hodnocení, které kniha získala nejenom na Legii, je rozhodně oprávněné.Jedná se opravdu o velmi dobré čtení!A bohužel to vypadá ( a já sám jsem jedním z „viníků“, když jsem Priesta „objevil“ až v roce 2012 ), že dalších, podle všeho výborných, románů Priesta se u nás nedočkáme.A jméno Priest se tak přidá k dalším „smolařům“ jako je Wooding,McDonald…

Dilvermoon  | ****1/2 23.10.2021 22:59

Na Databázi knih snad všichni komentující porovnávají s filmem a vesměs praví, že film lepší a kniha zaostává. Taková porovnávání podle mě vůbec nedávají smysl. Ale k literárnímu dílu. Doba ani prostředí samozřejmě není vyloženě nakloněna sci-fi a ani zde to dlouho nevypadá, že tam něco najdeme. Nakonec příslušnost k žánru zachrání vynálezy Nikoly Tesly, které toho způsobí až až, takže poté už není pochyb. Je tu sci-fi i horor (ten především na závěr). Deníkový způsob psaní tak nějak do popisované dějinné epochy patří, podobně jako částečná předvídatelnost děje a navíc autor několik situací popsal s odstupem mnoha stran z pohledu obou hlavních aktérů, což bylo velmi dobré. Pokud jde o prostředí iluzionistů, tak to není pro mě bůhvíjak atraktivní téma, podobně jako cirkusy. Tady ale vzájemná nenávist obou hlavních protagonistů a jen postupné odhalování principu jejich hlavních triků z tohoto tématu dělají velmi přijatelnou záležitost. Pak tu je linie ze současnosti, která nejprve vypadá celkem navíc, ale postupně se ukáže pro zápletku dosti podstatná a překvapivá.