Návrat Santiaga

Mýtus daleké budoucnosti

originální název: The Return of Santiago: A Myth of the Far Future
originál vyšel: 02/2003

vydání: Wales (web) 2005

Madam Brbla  | *** 09.06.2014 11:01

Zatímco první „Santiago, mýtus daleké budoucnosti“ mě oslovil nekomplikovanou, westernovou atmosférou jako teenagera i jako starou pažbu, „Návratem Santiaga“ jsem se prokousávala bez většího zájmu. Děj se odehrává o století později a mustr je podobný, akorát místo dopracování se k pravdě o Králi psanců, tentokrát jde o jakési improvizované výběrové řízení na tento dávno uvolněný post. Mladý zloděj objeví básně Černého Orfea, jejich přečtením prozří, stane se samozvaným básníkem a usoudí, že utlačující mezigalaktický moloch Demokracie potřebuje protiváhu v novém Santiagovi. Dante Alighieri (jak sám sebe Orfeův následovník pojmenoval) vyráží hledat nejtvrdšího, nejodhodlanějšího a nejúchvatnějšího borce ve vesmíru, aby z něj udělal tajného revolucionáře, postrach Demokracie a legendu. A napsal o tom báseň. Zní to pitomě a po celou knihu jsem se nemohla zbavit dojmu, že to pitomé JE. Resnick sice celou tu zjednodušenou formu místy odlehčuje humorem, ale muselo by ho být mnohem víc, aby román fungoval. Takhle zůstalo u nevěrohodného, zdlouhavého konkurzu na hrdinu, s pointou nepřekvapivou a nezajímavě podanou. Kniha obsahuje pár dobrých úvah, ty by však uživily leda delší povídku. Kdyby autor tolik neokleštil fungování reality, mohlo z toho být obstojné sci-fi dobrodružství (viz. předchůdce). Kdyby se nebál celé dílo pojmout vtipněji, třeba jako postavu Indoše Virgila, ochotného a schopného ošukat snad i mouchu v letu, mohl vzniknout konkurent pro „Stopařova průvodce“. Takhle? Zklamání, bohužel. 55%