a jiné povídky

Kategorie: horor - fantasy - povídková sbírka

originální název: The Best of Robert Bloch
originál vyšel: 1977

vydání: Epocha (web) 2006

Lucc  | ****1/2 31.03.2010 16:01

Ne, že by všechny povídky byly bezchybné. Z dnešního pohledu jsou některé dost slabé. Ale pomněme data jejich vzniku! Dávám vysoké hodnocení, protože celá sbírka je prostě tak příjemná a osvěžující a dokazuje, že i v „dřevních dobách“ SF a horroru, jak je známe dnes, se psaly fakt dobré práce. Jen mne občas mrzelo, že Bloch zachovává takový jakoby odstup a vše sleduje víceméně nezúčastněně z povzdálí. I když to je dost možná jeho trade mark a pro hodně čtenářů i výrazný klad. Já bych ale byl raději více vtáhnut do děje i psychiky postav.

louza  | ***** 04.08.2010 11:32

Srdce mi krvácí při pohledu na seznam v Čechách vydaných sbírek Roberta Blocha (dosud pouze tato). S jeho povídkami jsem se setkal již kdysi dávno ve staré edici F&SF, kde patřily k těm několika málo kusům, které jsem i po letech nezapomněl. Je to proto, že Robert Bloch píše povídky s velkým P na začátku i na konci. Je excelentní vypravěč, schopný dát i velmi krátké povídce hlavu a patu, podat jí velmi poutavým způsobem a uzavřít jí Pointou, která celý text zazdí hluboko do čtenářova podvědomí na dlouhý čas. Ano, jsou tu přítomné některé dobové záblesky. V porovnání s moderním stylem psaní mohou dnes některé jeho povídky působit lehce old school dojmem. Je však třeba si uvědomit, že se jedná o 70 let staré texty. Texty, které ovlivnily mnoho moderních autorů i pseudoautorů, kteří Blochův potenciál rozmělnili neustálým omíláním na prosté klišé. I přes jasný punc klasiky má tato sbírka i dnes hodně co říct. Bude jistě zajímavé, jak si dnešní „moderní“ fantastika povede za 70 let. Robert Bloch si dnes vede skvěle.