Roger Zelazny

Podvrženec

originální název: Changeling
originál vyšel: 06/1980

vydání: Straky na vrbě (web) 2001; Straky na vrbě (web) 2016

Gaarq  | * 11.06.2010 11:52

moje první kniha od zelaznyho (amber jsem ze začátku kvůli překladu ignoroval úplně). a hned hlavou do zdi. nedokázal jsem se do příběhu dostat. postavy mě nepřitahovaly, děj mi přišel celý děsivě zmatený, nelogický. přečetl jsem to až po sám konec, ale byl jsem silně rozčarovaný.

btw, ta obálka je GENIÁLNÍ. skvělý ilustrátor, imho.

Polinius  | *** 20.07.2016 18:10

Jo, nebylo to špatné, ale děj upaluje vpřed jako postřelený zajíc. Ale větší rozvláčnost by dílu také nepomohla. :( Zelazny jako tradičně ,,pábí" a pohybuje se na hranici mezi F, SF, snem a realitou. Sice dávám jen 60%, ale je to slušných 60% moje stupnice začíná od nuly a snad i tu nulu jsem někomu napálil.

louza  | **** 19.10.2022 12:23

Roger Zelazny je bezesporu originální autor, jak po tématické, tak po technické stránce. V době psaní Podvržence měl za sebou Jacka a počátky Amberu, takže bylo jasné, že klasickou fantasy o dracích od něj čekat nelze. Autor tu tak zůstává věren svému pověstnému momentu překvapení, protože Podvrženec JE, velmi nečekaně, klasickou fantasy o dracích. Nic na tom nemění fakt, že i tady najdete jeho typické propriety. Mix žánrů, prolínání světů, techniku a magii v jednom. I přes technické vymoženosti kniha jede podle klasické kuchařky, což je fascinující. Autor, který si vytřel prdel s Dragonlancem ještě před tím, než ho Weis s Hickmanem stačili vůbec odehrát, najednou surfuje na stejné vlně a jde mu to náramně. Asi bych měl být proti, ale upřímně…kdo kdy nehrál dračák, Talisman, nebo nečetl draky všech možných ročních období, hoď kamenem. Nešel jsem z knihy sice úplně do kolen, ale nezapřu že se mi líbila a slupnul jí jedním dechem. Text Krásně šlape a uhrančivý Kantůrkův překlad oku lahodí. Chápu čtenáře, kteří knihu odsoudili. Ten široký rozptyl hodnocení není náhodný. Kniha holt chce otevřenou mysl oproštěnou od zažitých klišé a zároveň schopnou právě tato klišé přijmout. Dokonalá a správně provokativní trefa přesně mezi kozy. A to mě na Podvrženci baví. Dát a nedat zároveň.