Morituri Te Salutant

Pavel Obluk

Morituri Te Salutant

Kategorie: fantasy - postkatastrofická

vydání: Wolf Publishing (web) 2006

malarkey  | ***1/2 09.12.2006 19:35

Edice Pevnost kniha č. 7 – Morituri te salutant. Zajímavě pojatý příběh o ne příliš pozitivní budoucnosti naší matičky Země. Při čtení jsem se občas nudil, ale když už šlo do nejhoršího, tak se stal zvrat v příběhu a mě stále dokázal udržel v očekávání v závěr, který mohl být trochu originálnější. 6/10

shpina  | ** 05.01.2007 10:24

Slušně napsaný příběh, bohužel téměř o ničem. Nulový závěr. Knihu zachraňuje´jen dobrý autorův vypravěčský styl.

cccp14  | **** 05.02.2007 15:46

mrzi ma to no nedocital som… vysiel Magicky krystal a v Pevnosti tiez dalsi titul a tento ma az tak nechytil aby som na jeden dusok precital… bolo to zaujimave, dobre napisane, akcne no miestami to ozaj zadrhavalo… vratim sa k tomu ked budem mat viac casu

LUGH  | *** 04.03.2016 19:24

Dinosaury já můžu. Mohli by být ve sci-fi využíváni častěji.

Madam Brbla  | *** 20.11.2018 12:46

Hned ze startu vyplesknu verdikt: z té většiny spisovatelových knih i povídek, které jsem zatím přečetla, je „Morituri Te Salutant“ kouskem nejslabším. Ingredience příběhu mohou na akcechtivé čtenáře působit lákavě, recept byl jednoduchý: Římské koloseum ochucené Jurským parkem, do toho vhodit Running Mana, protřepat, zamíchat. Málo platné, výsledek je nemastný, neslaný, teče z něj krev, přesto nemá šťávu. Snad je na vině malý hrnec a kdyby se autor mohl rozšoupnout na větším prostoru, uklohnil by chutnější literární pokrm… kdyby byly v řiti ryby, jak říkávala moje maminka.

Budoucnost lidstva je prezentována v tradičně pochmurné tónině úpadku a rozkladu. Svět postihl jakýsi neupřesněný kolaps, v ulicích evropských měst řádí krvelačné gangy a tmavá kůže dělá z Nicka lovnou zvěř. Na rasistickou strunu se drnká pouze v úvodu, přesto jsem stále zakopávala o to slovo, ve 21. století takřka zapovězené. Černoch. Trochu mi lezlo na nervy. Nechápejte mě špatně, já na nějakou hyperkorektnost prdím a jelikož není problém s výrazem běloch, tak nechápu, proč je černoch vnímán pejorativně. Nicméně vedlejší postavy jsou kromě jmen definovány převážně svou národností. Němec, Francouz, Belgičan… a černoch. Afričan by dle mého názoru slušel textu lépe. O mnoho více se o něm beztak nedozvíme, každý charakter je nahozen povrchně: Nick je vysoký, má instinkty válečníka a není extra bystrý, Francouz Victor je malý vtipálek a křivák, Němec Peter je blond, inteligentní, srab. Hlubší analýzy jsem se nedočkala, takže mi jejich osudy byly volné jak tátovy tepláky. Vlastně veškeré reálie jsou pouhé nepřesvědčivé kulisy, postrádající byť i jen iluzi promyšlenosti. Zazobanci monitorují barbary a vybírají z nich největší talenty pro staronovou zábavu, gladiátorské hry. Na začátku proběhne vcelku klasický výcvik, příprava bojovníků na krátkou kariéru. Vývoj v technologii klonování umožňuje dodávku čím dál tužších protivníků do arény – vždyť kdo by se spokojil s kočkovitými šelmami, když zeměkoule pamatuje mnohem efektnější predátory. Autor se pokusil zápletku zkomplikovat a přidat náznak poselství, aby děj nebyl prostoduchou vybíjenou, leč záměr se v tom papírovém, nekonzistentním světě nepovedlo dotáhnout do úspěšné podoby. Chování postav, atmosféra, finále, pointa – vše jaksi bezradné. Z mého hlediska nic v této útlé knížce nefungovalo na jedničku, vlastně ani na dvojku. Snad alespoň příznivci soubojů si přišli na své (pro mne byly poměrně repetitivní, poznamenané nezájmem o jejich aktéry, tudíž jsem tyto scény absolvovala “letecky”). 50%

Sherudan  | ** 23.02.2024 18:35

Nepříliš originální dílko rodokapsové úrovně. S nejlepšími Oblukovými věcmi má společné jen jedno: konec uťatý v momentě, kde by většina autorů začínala.