vydání: Fantom Print (web) 2001

Olorin  | *** 21.08.2006 20:59

Osobně mám na tu to knihu dost rozporuplný názor povídky i námět jsou zajímavé, ale chybí jim nějake vtažení do děje… 3,5*

Shelagh  | *** 30.05.2009 22:47

Povídky jsou kolísavé úrovně, občas z nich příliš ční inspirace jinými fantasy díly. Naštěstí hrdinka je zajímavá, živoucí postava, takže celkově jde o příjemně oddechové čtení.

Madam Brbla  | ***1/2 23.09.2010 09:34

Tenká knížečka nabízí pět povídek o vědmě Vimce, léčitelce, co přísahala pomáhat všem a svůj slib bere velmi vážně. Příběhy působí všedně – ve smyslu známého prostředí (až na jednu řeckou výjimku inspirace slovanskými mýty) a děje, ve kterém se odehrávají „jen“ lidská (či nelidská) dramata, žádný boj o záchranu světa. Vimka na svých cestách potkává draky i drakobijce, kentaury, divoženky, upíry, ba dokonce i samo štěstí. Více než v anotaci zmíněného Sapkowskiho, kterého je A. Pavelková pouhým slabým odvarem, připomněl mi styl autorky Petru Neomillnerovou – konkrétně povídkovou sbírku „Vlastní krev“. Akorát je v tom PODSTATNĚ méně sexu, násilí, sprostých slov a hořkosti;-). Šestá – poslední – povídka „Prokleté přísahy“ není o Vimce, ich formou popisuje peripetie jakéhosi nadrženého odklínače s nadrženými mořskými lidmi. Jde o nejslabší text v knížečce, s chabým nápadem, rádoby humorem a na nic pointou. Naštěstí jde o krátký kousek, přesto nechápu, proč byl do jinak sourodé a kvalitativně celkem vyrovnané sbírky vůbec zařazen. Můj celkový dojem kolísá mezi 60–70%: na jednu stranu je „Prokletá přísaha“ příjemným, odpočinkovým čtením, co mě uvedlo do jakési vyrovnané, lehce melancholické nálady. Na druhou stranu mi občas vadil příliš náhlý „střih“ v povídkách, přispívalo to k mírnému zmatku, a mám pocit, že se takřka ve všech ohledech dalo více přitlačit na pilu – dostat do příběhů více emocí, více napětí, více kontroverze, více hloubky. Nebudu se bránit dalšímu čtenářskému setkání s Alexandrou Pavelkovou, zatím však jsou řeči o tom nejlepším z české i slovenské fantastiky (imho) nadnesené. 65%