Adam Andres

Sága o Halldorovi z Mortaluny

série: Wetemaa

vydání: Netopejr, Golem Ríša 2004

odkazy: 5x [recenze], 1x [web]

MartinJ  | *** 07.10.2013 23:21

Tradičně kvalitní dobrodružství ze světa Élladu. Ačkoliv Halldora hodnotím trochu hůře než třeba Hrútvang, na který navazuje, při čtení jsem se nenudil. Trochu mě rušily určité věci, které mi přišly poněkud „umělé“, jakoby byly vymyšleny jen pro tento příběh, na svět Élladu moc nenavazují a ani zde nebyly nezbytné, jako např. existence Znovuzrozených nebo hypsarkové (autorka píše „Hypsarkové jako by byli jen horečnatým výmyslem někoho, kdo se snažil z této krajiny vypudit lidi.“ – tak nějak to vnímám také), ale jak jsem psal výše, nic to knize neubírá na čtivosti. Zajímavé je také rozdělení knihy do dvou relativně oddělených částí, kdy se z původního úkolu vyklube nakonec epické dobrodružství.

trudoš  | *** 06.02.2017 23:11

Sága o Halldorovi, podobně jako předchozí Hrútvang, se dějově vrací do historie země Éllad. Příběh se soustředí na vyprávění o neuvěřitelných dobrodružstvích rytíře Halldara – postavy, kteréžto by i mocný Herkules mohl závidět životní nesnáze. Stavbou tak román připomíná slovanské báje oděné do hávu těch islandských, přičemž zápletka se s každou další kapitolou ztrácí pod množstvím odboček, až jsem měl chvílemi problém vzpomenout si, o co že to na začátku vlastně šlo. V tomhle ohledu není o akci nouze, každá z vedlejších linií se pořeší v průběhu několika stran a už se zas věnujeme něčemu dalšímu.
Autorčinou silnou stránkou je jazyková bravura, která strastiplnou historii okořeňuje archaickou patinou. Přestože výsledek zpočátku působí jako stylizovaná pohádka, po nějaké době zjistíte, že květnaté vyjadřování máte zažrané pod kůží a jen neradi jej opouštíte. Naneštěstí tahle bodrá atmosféra není nic pro mě, a i když základní Wetemau miluji, zde jsem měl problém dobrat se konce.