série: Shannara
kniha patří do světa: Shannara

originální název: The Sword of Shannara
originál vyšel: 1977

vydání: Classic 1997; Dobrovský (web) 2016; Omega (web) 2017

BorgDog  | brak 19.02.2012 02:50

To, čemu někteří říkají „remake,“ říkám já plagiát a podle toho i hodnotím. Že je samotným autorem přiznaný na věci nic nemění – i soudný začátečník by se (aspoň doufám) styděl, nabídnout nakladateli něco podobného. Pokud by Brooks ponechal původní jména a svět předlohy, dalo by se mluvit aspoň o fanfiction, Shannarův meč i celá Shannarovská sága (alespoň co jsem slyšel – nenašel jsem sílu otevřít další díly) však není ani to. Je prostě snahou o parazitování na Tolkienovi, který je už příliš dlouho mrtev, aby Brooksovu hlavu nabodl na kopí u brány Mordoru nebo ho alespoň zažaloval. A smutnou pravdou je, že tento příklad je zřejmě nejvíce křiklavý, ale zdaleka ne jediný.

Madam Brbla  | nehodnoceno 20.02.2012 09:25

Ve slabé chvilce (prostě mladá a nezkušená) jsem tuto bichli koupila v očekávání zajímavé epické fantasy. Následující týdny jsem se s obtížemi prokousávala až někam ke sté straně… a pak knížka zmizela. Nepátrala jsem po ní. Až po mnoha měsících mě předvánoční úklid přiměl odsunout peřiňák ode zdi kvůli vysávání a tak „Shannarův meč“ znovu spatřil světlo světa. Laxně jsem z knihy ofoukala chuchvalce prachu a strčila ji na nejspodnější místo v knihovničce. Pouhým nedopatřením se později při stěhování stalo, že unikla mé pozornosti a neskončila mezi desítkami (možná stovkami) titulů, které jsem darovala chudé obecní knihovně v mé nové domovině. Loni jsem „Shannarův meč“ našla v krabici na půdě a docela mě to rozladilo. Váhám, zda znovu jít obdarovat knihovnu, nebo tuhle nudnou, roztahanou srajdu „zapomenout“ třeba ve vlaku. Možná existuje masochista, co by si její četbu užil. Vzhledem k přečtenému rozsahu a nemožnosti vybavit si, o čem to vůbec bylo, zdržím se laskavě hodnocení.

zthalis  | * 03.11.2022 23:10

Na rok 1977 asi dobrý (přece jenom si udělal takové jméno, že mu vydali i další knihy, které jsou o trochu lepší). Ale už na konci 90.let, kdy byl Brooks vedle Eddingse a Feista jedním z pilířů klasické epické fantasy, se tohle nedalo dočíst. Po letech jsem se k tomu vrátil a hecnul se a je to stále tak hrozné (novější překlad to trochu vylepšuje, tak o půl až jednu hvězdu). Celé je to tak neskutečně naivní tím nejhorším možným způsobem, že se to dá číst jen z nostalgie nebo studijních důvodů, co všechno kdysi mohlo být bestseller. Že Brooks vykrádá Pána prstenů by tolik nevadilo, kdyby měl co nabídnout jiného, ale tady není nic – jen hloupoučký děj plný logických lapsů, ploché postavy a kostrbatý začátečnický sloh plný zbytečnýh adjektiv. Kniha silně inspirovaná Tolkienem má postavu elfa, co se jmenuje Durin? A lidi zalezou na pár stovek let pod zem a stanou se z nich trpaslíci (bez náznaku působení nějaké magie)? Jako vážně?