Leonard Medek

Stín modrého býka

Kategorie: fantasy - historická - audiobook

vydání: Straky na vrbě (web) 2001; Straky na vrbě (web) 2005; Straky na vrbě (web) 2014

odkazy: 9x [recenze]

avatar2  | ***** 29.06.2008 16:13

Tak tahle kniha mně velmi překvapila. Do fantasy se běžně moc nepouštím ale rozhodl jsem se udělat výjimku a dobře jsem udělal – žádní draci, trpaslíci a elfové, ale česká kotlina z doby pozdního Říma, to znamená z dob barbarských kmenů na našem území. Fantasy z toho dělá přírodní magie, která ale nepůsobí nijak neuvěřitelně – má tak nějak blízko z bylinkářství. A do toho je zasazený krásně drsný příběh o vraždě, pátrání a pomstě s velmi sympatickým hlavním hrdinou. Kdo máte rádi fantasy a obejdete se i bez draků, po tomhle sáhněte. I když ono to asi strhne úplně každého.

Gwin  | **** 30.07.2008 15:49

Není mně úplně jasné, co všichni na této knize vidí. Dobové reálie jsou sice fajn, ale kniha je zbytečně dlouhá, děj opravdu velmi pozvolný. „Rozjíždět“ se to začíná až ke konci. Zkrátit knihu o pár stovek stran by bylo dle mého názoru mnohem lepší.

Doubravka  | ****1/2 24.09.2008 17:58

Konečně pořádná kniha :) Stín modrého býka se k fantasy žánru řadí plným právem, třebaže se může na první pohled jevit jako čistě historický román. Svět, ve kterém se celý příběh odehrává (a pokud mě paměť nemýlí, netrvá to déle než jeden měsíc, bez úvodu), je skutečná oblast země Bójů, autoři podrobně nastudovali dobové reálie a i děj samotný se v podstatě mohl doopravdy odehrát. Co však knize dodává na půvabu je krajnost, do nichž zpracování reálií dochází – jakákoliv víra starých národů, s nimiž se v románu setkáváme, je přetavena v realitu – prosby k různým bohům či bohyním i strach z nečistých sil je více než opodstatněný – ono se to vše skutečně děje. Je to svět, kde lze nemyslitelným činem dosáhnout nemyslitelného a v němž temná noc dokáže ožít neživými.

Hlavní hrdina Krak je skutečně hrdina k pohledání – co ten všechno svou až nadlidskou odhodlaností a silou zvládne, je neuvěřitelné. I ženské postavy se vydařily (jak vyplývá z rozhovoru uvedeného na konci knihy, je to zásluha především Františky Vrbenské), což mě jako ženskou vždycky potěší. Žádné stydlivé nebo pošetilé puťky se až na pár výjimek nekonají a my se setkáváme s barbarskými děvami bez bázně a hany. Ad barbarskost – tou je celá kniha úžasně prodchnutá. Během četby jsem měla téměř živé vidiny, kterak se postavy vynořují ze sychravé mlhy moravských či českých luhů, nad hlavou jim hlučně krouží hejno havranů a krajina je ještě ve svém původním stavu. Celý příběh je velice atmosférický, drsný a nelítostný – stejně jako byla patrně doba, v níž se odehrává.

K úplné spokojenosti (ach já bytost nebývale náročná!) mi však přeci jen něco chybělo.. a navíc ani nevím, jak to pojmenovat. Třebaže je to mocné a pohlcující vyprávění a s vděčností bych si kdykoliv přečetla podobnou fantasy z šerých věků naší země (tedy určitě s podobně probádanými dobovými reáliemi), abych už nemusela závidět Britům a Irům jejich fantastické  příběhy ze starých časů (když u nás jsem si mohla posloužit většinou jen Štorchem a zaplaťpámbu za něj), na samotný závěr jsem pocítila drobný záchvěv zklamání. Ještě hodně dlouhou dobu si budu pamatovat atmosféru a většinu postav, ale.. nebudu mít takový ten záhadný povznesený pocit, který při četbě některých knih mívám. Kniha je to skutečně skvěle napsaná i propracovaná, ale tak nějak pro mě jako pro čtenáře málo inspirativní. Přičemž nepopírám, že je problém na straně čtenáře ;-) Celkově můžu hodnotit téměř navýsost spokojenými 95%.

kr2b  | ****1/2 04.08.2009 22:33

Opravdu skvělé čtení.Leželo mi to dlouho v knihovně, než jsem se do toho dal,ale teď jsem to přečetl za dva dny. Nedalo se od toho odtrhnout. Díky bohu, že mám dovolenou.

Sirius  | ***** 10.02.2010 07:04

Co k tomu napsat víc, když už bylo všechno důležité napsáno? Snad jen: bohové, dejte, ať pan Medek a paní Vrbenská napíšou pokračování. Taková kniha jako je Stín modrého býka neleze z tiskárny každý den…

Methat  | ***1/2 05.12.2011 16:09

Súhlasím s Gwinom, dej je veľmi pomalý a zbytočne naťahovaný, kniha sa síce tvári, že má 400 strán, no na pohľad druhý, po prečítaní, som sa cítil, ako keby som mal za sebou aspoň osemstostranovú buchtu, ktorá je vypchatá veľkým množstvom bezfarebnej vaty. Pán Medek a pani Vrbenská sa síce snažili písať kvetnato a veľmi obsiahlo, všetko chceli mať popísané od A po Z, no mne to tam bolo skôr na škodu ako na úžitok. Niekto si možno tieto opisové srandičky užíva, no pre mňa boli zbytočné. Jediné pasáže, ktoré sa dali čítať, bola dejová linka Kraka, zo začiatku aj Vlka, no keď sa Vlk dostal na cestu dokončiť svoju úlohu, nudil som sa. Ďalšia linka sa mi páčila s Elwarou a Ronwain. Okolo modrého býčka sa celý príbeh netočí priamo, no je v deji ako taký symbol. Posledných pár kapitol a koniec boli vyslovene dobré. Súboje celkovo, ako ich popísali autori, mi moc nesedeli, videl som v tom len chaos(možno to bola moja chybná predstavivosť). Pre mňa sklamanie, nevedel som si dostatočne predstaviť starovek v Česku a Morave. Možno sa to niekomu zdalo „husté“ no mne sa nechcelo donekonečna listovať slovíčka, ktoré boli niekedy takmer v každej druhej vete po latinsky.

Krak je naozaj výrazná postava pôsobiaca ako hrdina, ktorý pre pomstu urobí čokoľvek. No čo sa barbarstva týka, na Karsu naozaj nemá… :-)

„Tyhle kopce jsou děravější než legionářův měšec.“ „I hrstička sněhu strhne lavinu, nicméně je třeba celé zasněžené hory, aby ji nasytila.“

louza  | ***** 16.07.2014 15:34

Historická fikce s hodně jemnou příměsí fantasy. Román se odehrává na území Čech zhruba kolem počátku letopočtu. Římská říše slábne a ke slovu se dostávají severské barbarské kmeny. Politická situace a náhodná vražda tak tvoří dějové pozadí pro příběh jakých vzniká jen málo. Autoři věnují hlavně zpočátku knihy velkou pozornost přípravě prostředí s podobnou preciznosti, jakou předvedl o pár let později Sapkowski v rámci husitské trilogie. Rozmáchlejší úvod přechází v akcelerující děj, jakoby nahodile nakousnuté příběhové linie se začínají spojovat a kniha dostává řád a smysl, který graduje v rubanicích za něž by se nemusel stydět ani pan Howard. Celkově jde o čtivou v reáliích velmi propracovanou a dobře napsanou knihu, kterou dozajista stráví i zapřísáhlí odpůrci klasické fantasy.

Izmalius  | ** 26.05.2015 15:18

Ke knize jsem se dostal díky vysokému hodnocení a asi jsem očekával příliš. Hlavní problém je délka a pomalé tempo, takže většinu stran máte slabě ochucenou omáčku a jen občas vytáhnete dobře kořeněný kousek masa. Postavy mě nijak významně nezaujaly a to ani hlavní hrdina. Samotný příběh je hodně přímočarý, možná bych řekl až uměle natahovaný nebo přinejmenším špatně vygradovaný. Oceňuji zajímavé rituály, zvyky nebo způsob života lidí té doby. Také popisy prostředí byly velice dobré. Za mě takový lehký podprůměr. Na závěr bych si dovolil zkritizovat paní korektorku, která odvedla velice bídnou práci. Tolik chyb a to ve druhém vydání jsem ještě neviděl. Skoro stoprocentní ignorace s/z a dalšího.

lamahe  | ****1/2 05.03.2018 00:38

Túto knihu som „skonzumoval“ za volantom auta vo forme audio-knihy, takže do hodnotenia nemôžem zahrnúť technické knižné aspekty. K audio špecifikám len dodám, že dĺžka takmer 20 hodín je slušný rozsah, no Jiří Pobuda to podáva spôsobom, ktorý absolútne neunaví.

Zostáva teda hodnotiť literárne kvality a tu ide jednoznačne palec nahor. Výnimočné dielo svojou hĺbkou spracovania, historickou autenticitou a aj jeho protagonistami. Reálie našich zemepisných šírok s prelínajúcimi sa národmi (a v tej dobe aj náboženstvami..), sa čitateľovi doslova otvoria pred očami. Zvyky a obyčaje Germánov, Keltov aj Rimanov sú podávané veľmi prirodzene popri plynutí deja. Tento, poviem na rovinu, svojou hĺbkou smelo konkuruje Shakespearovskej tragédii. Láska, pomsta, ambície a nenávisť sú tu hybnými silami, ktoré menia osudy všetkých naokolo.

Fantasy prvky sú dávkované s mimoriadnym citom a vždy sú na pomedzí fantaskna, čiže poväčšinou ich čitateľ môže pokladať aj za výplody „šamanských“ drinkov. Takže pozornosť je vždy na hrdinoch, nakoľko napokon sú si sami strojcami svojho šťastia. Veľmi som si to užil. Ani epilóg tu nie je len nejakým zbytočným resume, úplne na záver ešte príbehu dodá neuveriteľnú časovú plasticitu.

Strýček Biolit  | ***** 27.03.2019 23:12

Dovoluji si přidat se na stranu nadšených. Stín modrého býka je přesně tím typem knihy, která baví, není hloupá a nenásilně do člověka nalije vysoce zajímavé informace. Příběh je ve své podstatě jednoduchý, nemá moc větví, ale plně dostačuje a krásně graduje, když se linie ke konci protnou (až mi to místy připomnělo Malaz, kdy se postavy osudově setkají/seběhnou). Největší devizou je ovšem stránku po stránce vypiplaná předslovanská atmosféra české kotliny v době, kdy to má mocný Řím za pár, silně podpořená naturalismem a odvahou autorů svým hrdinům řádně naložit. Plná palba. Tady není o čem…