Kategorie: sci-fi - literární teorie

vydání: Mladá fronta (web) 1978

odkazy: 1x [info], 1x [recenze]

Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé

1

[8] toms (editor) 12.03.2016 10:02

@louza[7]: Je pravdou, že i v době mého dětství, tedy více jak dvacet let před revolucí, se říkalo, že nejhorší, co se může knize stát, je dostat se do čítanek. Ono to má svoji zvrácenou logiku, protože než všechny ty návrhy projdou xy řízeních příslušných školních rad, byla kniha pro nejmladší generaci už zastaralá :-)

[7] louza 12.03.2016 09:33

@toms[6]: Je to přesně tak. Asi jsme trochu jiný ročník. Na přelomu mezi prvním a druhým stupněm základní školy jsem byl pár let před revolucí a v té době v zájmu zvýšení gramotnosti omladiny každý rok přicházely do škol katalogy, kde si knihy v davové psychóze objednávali i ti největší analfabeti. Těm katalogům pravidelně vévodily vybraná díla pánů Vernea a Štorcha z nichž se pak dělaly referáty. Proto taky některé Verneovy dětštější knihy od albatrosu vycházely v ukrutných statisícových nákladech a kontinuálně se prodávaly, zatímco jiné málo známé vyšly jen jednou v ubohých třiceti tisících kusech :-). Můj problém tkvěl v tom, že jsem měl už v té době k dispozici Tarzana z větrníku a Hobita od Odeonu, takže mě nějaký plavání na lodičkách nemohlo zajímat. Moc to nezachránily ani Zemanovy filmy, protože pár let na to přišly do kin filmy jako Jurský park… Teprve dneska přesycen imperialistickou produkcí a jejím krmným uměním doceňuji poetiku starých mistrů i zašlých časů a neskutečně si užívám autora píšícího celý život bez toho, aby napsal jediný druhý díl :-)

Chápu a taky se to snažím ve svém komentáři naznačit, že Neffův elaborát musel být na svou dobu unikátní, protože byl jednooký tam kde byli ostatní slepí. Dneska už to ale z pohledu Vernem nedotčeného čtenáře (ano, takoví už zase existují), který se chce o něm něco dozvědět nefunguje. Jediné co se mi líbí jsou ty dodatky, které dávají smysl, možná hlavně proto, že část si měl autor šanci odžít na vlastní kůži. Souhlasím i s Neffovou oslavou SNDK řady Verneovek, která mi přijde i na dnešní dobu opravdu excelentní. Je paradoxní, že se prodávají po antikvariátech po stovkách, když Suchánek, nebo Vybíral za ty svoje hrůzy vybírají tisíce.

[6] toms (editor) 12.03.2016 00:54

@louza[5]: chápu to správně, že v době Tvých školních let byl Verne povinná školní četba? To tedy hodně závidím :-) Já vzpomínám na dobu, kdy na verneovky, mayovky apod. byl v knihovnách tak dlouhý pořadník, že se na méně vytrvalé čtenáře ani nedostalo. Naštěstí jsme se sourozenci v tátově knihovně tyhle poklady měli k dispozici v hojném počtu.

Podivuhodný svět Julese Verna je (podle mého) přelomová kniha o Vernovi. V roce 1978 byla k dispozici v češtině pouze Janatkova 20 let stará kniha, a kdo měl štěstí mohl vlastnit sovětskou knihu od (tuším) Brandise. O nějakých jiných zahraničních knihách jsme si mohli tak akorát nechat snít. Neff jako jeden z největších sběratelů verneovek měl k dispozici i francouzskou biografii od Vernovy příbuzné. Na knihu jsme museli stát frontu v mrazivý čtvrtek, kdy chodily nové knihy, dvě hodiny před otevřením, aby se na nás alespoň jeden výtisk dostal. Knížku si tehdy kupovali hlavně sběratelé, kteří většinu verneovek vlastnili a měli přečtené – jim pochopitelně žádné prozrazení děje nevadilo (slovo spoiler nikdo neznal a řešit ho u knihy zabývající se literární teorií by také nikoho ani nenapadlo).

Nezapírám, že pro dnešního čtenáře může být Verne zklamáním, ale pro generaci dnešních dědků a jejich dědů a pradědů, byl tento autor bezesporu zjevením, stejně jako Burroughs, Wells, Doyle, London a další. Některé věci jsou bohužel/bohudík nepřenosné. Na druhou stranu zase pro mne je mnohdy nepochopitelné nadšení nad knihami Kulhánka, Meyerové, Larssona apod. :-D

[5] louza 11.03.2016 21:12

@FerryH[3]: Tak fajn, když na ní dodatečně někde narazím, rád si jí přečtu. Teď je přesně to období, kdy na trhu už není a v antikvariátech ještě není. Navíc mám pocit, že jsem jí svého času vídával v levných knihách, jestli se mi to nezdálo, takže náklad spláchlej do kanálu. První verze mě bohužel moc nenadchla, doufám, že aspoň vyházel ty spoilery. Vzhledem k tomu, že jsem Vernea celý život okázale ignoroval (byl to přece… ne Jules Verne… ale povinná četba) skoro nic o jeho knihách nevím…

[4] toms (editor) 11.03.2016 20:31

@FerryH[3]: opravdu nejde o přepracované vydání, ale knihu s jiným obsahem. Osobně jsem rád, že mám obě (a nedal jsem pryč první monografii), protože v obou knihách jsou unikátní údaje.

[3] FerryH 11.03.2016 18:26

ano je to spis prepsany… :)) on to Neff prepsal hlavne prej kvuli tomu, ze u toho prvniho nebyl jeste otevreny cely Vernuv archiv … pak to rodina pustila, a tak se tam zmenilo tolik veci, ze to cele radej uplne prepsal… :)) …tak jsem to nekde (snad mozna) cetl …ale ber to spis jako muj dojem – take ja jsem cetl obe knizky se znacnym casovym odstupem a neporovnaval jsem text nejak podrobne… jen jsem proste u cteni toho druheho nahle mel dojem, ze ctu naprosto jinou knizku a ne inzerovane prepracovane vydani … :))

[2] louza 11.03.2016 16:57

@FerryH[1]: To je jednoduché. Protože jí nemám :-) Na tuhle jsem nedávno narazil v antiku, tak jsem si to přihodil jako manuál k Verneovkám, které právě sčítám. Vychovalo to barbara, tak to nemůže být špatný, říkal jsem si. No…asi záleží na tom kdy to člověk čte. Nedokážu si představit jak by se tohle dalo „opravit“…leda to celé přepsat.

[1] FerryH 11.03.2016 16:01

@louza: prekvapuje me zes nezacal cist rovnou tu prepracovanou novejsi verzi: http://www.legie.info/kniha/3268-jules-verne-a-jeho-svet/vydani#zalozky

dost tech tvych vytek je tam napraveno… i kdyz ne vsechny :))