Kategorie: sci-fi - detektivní

originální název: New York Nights
originál vyšel: 05/2000

vydání: Triton (web) 2006

odkazy: 2x [recenze], 1x [ukázka], 1x [info]

willis  | **** 05.06.2007 11:20

Pointa příběhu čtenáři dojde o dost dřív než hrdinovi v knížce, ale příběh má tu správnou noir atmosféru a to byl hlavní důvod, proč jsem si ji chtěl přečíst. Plus nějaká ta VR a UI s příměsí cyberpunku.

Rooz  | *** 16.02.2008 10:49

Příběh, který nás už podle názvu zavádí do New Yorku budoucnosti. Autor se snaží vykreslit svět temný, nevábný a drsný. Lesy jsou tu zničené, lidé se stahují do větších měst, díky čemuž má být New York přeplněný, na druhou stranu téměř došly na planetě pohonné hmoty, díky čemuž jsou zase ulice vykreslovány poloprázdné. A děj se odehrává v zimě. Ale toto všechno má atmosféru jen dokreslit, hlavní je příběh soukromých detektivů, kteří většinou pátrají po zmizelých osobách a jimž se náhle do rukou dostává větší případ. Postavy jsou velmi realisticky vykreslené, veškeré jejich počiny jsou odůvodněné. Příběh se čte velmi dobře a jediný důvod, proč dávám jen tři hvězdičky je ten, že mi po čase postupně mizí z povědomí, což se mi u těch skutečně velkých příběhů nestává.

trudoš  | ***1/2 09.05.2016 00:21

Teroristé ničící jaderné elektrárny, miliony uprchlíků přicházejících ze zamořených oblastí, a zima, ve které by i lední medvěd vzal zavděk přímotopem. To je Amerika roku 2040, výkvět civilizace. Není proto divu, že lidé hledají únik ve virtuální realitě, za něž jsou ochotni dát i ten poslední dolar. Nebo něčí život. Právě tady přicházejí ke slovu Hal Halliday a Barney Kluger, dvojice soukromých vyšetřovatelů specializujících se na pohřešované osoby. A že jich je.
Newyorské noci jsou povedenou kombinací tradic klasické drsné školy a atmosférického sci-fi noiru. Drobná slabina spočívá v přehnané rozvláčnosti děje – tam kde si ostřílení autoři detektivek vystačí s dvěma stovkami stran, tam Eric Brown cpe stran tři sta. A bohužel je to znát. Místo toho, aby se zápletka hezky plynule odvíjela, je přerušována nepodstatnými popisy, které zbytečně zpomalují už tak nepříliš originální příběh. To je však poměrně přijatelná daň za jinak řemeslně dobře zvládnutý rozjezd volné románové trilogie.

Madam Brbla  | *** 26.04.2017 09:27

Noir detektivka z nedaleké budoucnosti – zní to atraktivně, ale… Těžko psát komentář k této knize, takže si pomůžu závěrečným odstavcem z medailonku Martina Šusta: „Eric Brown sice nepatří mezi autory hýřící originalitou či osobitým stylem, nelze ho však označit ani za běžného řemeslníka, pravda leží někde uprostřed a my se můžeme těšit z jeho příběhů, které lze bez vážných výhrad označit za kvalitní fantastiku.“ S první částí souvětí jednoznačně souhlasím, první díl série „Virex“ skutečně nenabídl ani špetku čehosi nového, neotřelého, nápaditého.
Atmosféra zimního chátrajícího New Yorku obleženého uprchlíky není špatná, nicméně výjimečně hustá taky ne. S postavami se autor pokouší po psychické stránce hlouběji pracovat, jen se mu to příliš nedaří a místy jde o snahu až násilně křečovitou (halucinace s mrtvou sestrou). Hlavní hrdinové mají působit lidsky, žádní supermani, ovšem z mého hlediska už je tady ta křehkost charakterů za hranou. Bývalý policisté, soukromí detektivové, zkrátka lidé dlouhodobě pracující v rizikové profesi by neměli být při konfrontaci s útočníkem stále vyděšení, panikařící, na útěku. Adrenalin umožňuje v průběhu akce instinktivně reagovat, šok se obvykle (pokud vůbec) dostaví až později. Můžete se ošklíbat, co já o tom vím? No právě, vím, mám ty zkušenosti a nejspíš proto mě tenhle neprofesionální aspekt chování a jednání Hala Hallidaye v krizových situacích tolik iritoval. (SPOILER ALERT!) Při jednání s únoscem opakovaně netrpělivým pohledem kontrolovat prostory, odkud má přijít překvapivý policejní útok – to jako fakt?!
Zápletka už tady v různých podobách byla ke čtení či spatření ve filmech x-krát předtím, logika občas kolísala. Autorův styl psaní je rozvláčný (zvláště v první polovině), ničím zajímavý, dialogy jsou velmi fádní, postrádají šmrnc. Nečetla jsem dychtivě, nemusela jsem se ke čtení ani nutit… bylo to jako jíst ne úplně čerstvý rohlík, zasytilo, ale gurmánský zážitek vypadá jinak.
Zpět k medailonu M. Šusta, ať komentář uzavřu: Erica Browna bych označila za běžného řemeslníka, na jeho další příběhy se kdovíjak netěším (nicméně na sérii „Virex“ se mi v polici už dlouho práší, tak ji snad časem dorazím) a jestli píše kvalitní fantastiku, to z „Newyorských nocí“ nepoznám, ty jsou maximálně lehce nadprůměrné. Jestli chcete opravdu kvalitní SF detektivku, pak lépe uspokojí třeba Adam-Troy Castro. 64%
P.S.: Překlad byl místy trochu neobratný a korektury mohly být pečlivější. Pět procent přihazuju za stylovou a ke knize perfektně pasující obálku Jana Doležálka.

WugWugs  | *** 13.02.2018 22:00

2040 – New York – noir – scifi – krimi – VR – zámena identity – lesby – umelá inteligencia – katastrofa – cyberpunk light – traumatizovaný detektív

Oddychová technologická krimi z New Yorku roku 2040. Úvod prvej časti trilógie Virex pekne načrtáva mierne katastrofický stav neveľmi vzdialenej budúcnosti. Vzájomné prepojenie postáv s detektívnym príbehom a technológiami je dôveryhodné a navnadí. V druhej polovici sa však stáva len ďalšou variáciou na tému zločinného využiatia virtuálnej reality, zámeny identity a umelej inteligencie. Svedčí o tom napríklad aj to, že Virex, ako istá organizácia je spomenutá len okrajovo a zatiaľ nemá s príbehom nič spoločné. Celkovo Newyorské noci neurazia toho, kto hľadá skôr oddych na jedno popoludnie, hádam pokračovania viac využijú celkový obraz spoločnosti sveta Virexu. Ako kvalitnejšiu a drsnejšiu alternatívu odporúčam sériu Takeshi Kovacs od Richarda Morgana, alebo Effingerovu sériu Maríd Audran.