série: Cormac Mac Art
díl v sérii:
kniha patří do světa: Cormac Mac Art

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

vydání: Laser-books (web) 2003

Vlask  | ** 22.11.2006 23:34

Kromě první povídky (tu ale Howard nenapsal), je to všechno hrozně ploché, téměř veškerou náplní je neustálý boj, příběh je podle jednoho scénáře a celkově je to slabé. Pokud máte rádi vikingy, raději si přečtěte trilogii Vlčí Věk od Mosteckého, jestli Howarda, tak zůstaňte u Conana.

Strýček Biolit  | ***1/2 01.05.2013 03:04

Poněkud zvláštní kniha…obsahuje pět povídek, z nichž jednu REH nenapsal a jednu nedokončil. Suma sumárum, zbývají tři povídky (a to je jedna z nich – jak jsem pochopil z předmluvy – také ne úplně vyšperkovaná).

První povídka – napsal David Drake – mi nesedla vůbec. Na můj vkus moc rozvleklé a nudné. Navíc mi seznámení s Howardovým hrdinou skrz nehowardovu povídku nepřijde jako dobrý nápad. Tygři moře – čistokrevný Howard plný dobrodružství, jehož dokončení se zhostil právě David Drake (zde však odvedl dobrou práci a styl napodobil opravdu věrně). Meče severního moře – přišlo mi to jako takový Howardův průměr. Noc vlka – čtenář zjistí, jak vypadá perný den (respektive noc) v kůži piráta. Nejprofláklejší nakonec. Svatyně odpornosti je jediné dílo (krom úvodní povídky od Drakea), v němž se vyskytují prvky fantasy a hororu – jinak jsou všechny povídky „jen“ dobrodružné. V této povídce jsou také odkazy na mýtus Cthulhu, či další Howardovy hrdiny.

Na závěr lehce rýpavá poznámka: Cormac je jistě zajímavou postavou (to už piráti a drancíři v literatuře prostě bývají), žel, v akci ho uvidíme pouze jako ochránce slabých. Chápu, že hora svalů bez bázně a hany (a většinou i Hany) je taková Howardova obchodní značka, jenže…když je někdo pirát, měl by drancovat, plenit a znásilňovat. :))

I přes všechny výhrady je Cormac velice kvalitní čtivo, nicméně doporučil bych ho spíše lidem, kteří vyloženě „jdou“ po Howardovi, nikoli těm, kteří se s ním chtějí seznámit. Bylo by to totiž velice chladné a – z obou stran – poněkud nesmělé rande. Howard totiž napsal i lepší věci. Objektivně bych měl knize dát 60 procent, nicméně připočtu-li stáří knihy (a s tím související fakt, že zub času se Howardovi prostě a jednoduše vyhýbá a stáří není znát) je 70 tak akorát…

louza  | ** 08.07.2022 11:53

Občas se setkávám s názorem, že Howard je dokonalý zástupce nedokonalých pulpových spisovatelů. Těch s jednoduchým stylem psaní, v pokleslý žánr holdující, hýřící výrazovou přímočarostí a obecným literárním podbízivým primitivismem. Zajímavé ovšem je, že kdykoli se někdo pokusí Howardovskou spisovatelskou simplisticitu napodobit, takřka pravidelně selže. Howardův křišťálově vycizelovaný, geometricky dokonale přímý styl neustále dráždí další a další spisovatele, aby dokazovali jak děsivě snadné je si na této zdánlivě jednoduché, ale v reálu těžko napodobitelné formě literatury, vylámat zuby.

Drake se na Howardovi dokázal vybourat snad ve všech myslitelných směrech. To že dopsal (docela dobře) povídku Tygři moře bych ještě bral. Stejně tak jako stylový úvodník ke Cormackovi věnované sbírce. Ale rozhodně není důvod, aby okupoval téměř polovinu této sbírky svojí originální neumětelštinou, pokud nebylo záměrem ukázat o kolik debilnější jsou následovníci oproti mistrovi samotnému. Sbírce rozhodně nepřidá, že kromě úvodní hrůzy obsahově kopíruje již vyšlé Tygry moře a dosud nevydaná osnova Svatyně odpornosti a hezká Kellyho obálka je jen chabou náplastí na otevřenou sečnou ránu, jíž vydavatel rozpoltil čtenáře od klíční kosti až k páteři. Jestli něco, tak tohle z této série fakt ne.