série: Středa Další

Kategorie: fantasy - sci-fi - humorná - alternativní historie

originální název: The Eyre Affair
originál vyšel: 2001

vydání: Albatros (web) 2006

Dilvermoon  | ****1/2 18.04.2011 13:28

Název knihy odkazuje na klasický román Charlotte Brontëové s názvem Jana Eyrová, což je červená knihovna. Tato fakta mě rozhodně ke koupi a přečtení nemotivovala. Naopak. Což by ovšem byla škoda. Nejen, že se nejedná o červenou knihovnu, ale je to detektivka z alternativního světa, kde populární masovou kulturou je literatura, což je znát například u jukeboxů, které nehrají nejnovější hudební hity, nýbrž vám ocitují pasáž ze Shakespeara. Je také nutno hlídat cestování v čase, aby se neupravovala minulost a navíc ještě je možno unést literárního hrdinu přímo z románu. Kniha obsahuje dost humoru a nadsázky, ale nejedná se o taškařici za každou cenu. Jsou tam odkazy na skutečné autory a díla, proto občasné použití vyhledávače neškodí. Svět, vytvořený autorem, se mi dost líbil, takže jsem zvědav, zda dojde i na další díly, jak slibuje vydavatel na záložce. Ještě bych se vrátil ke klasické Janě Eyrové. Shodou okolností jsem narazil na film podle románu za 49 káčé v trafice, takže došlo k seznámení s knihou prostřednictvím filmu, jehož sledování by se mi normálně přihodilo asi ztěží. Ale to byla jen má osobní iniciativa, rozhodně to není nutné, i když rámcové seznámení s dějem mi neublížilo. A určitě se mi tímto způsobem potom při čtení lecos ujasnilo a mohl jsem sledovat některé důležité změny, kterých bych si jinak nevšiml. A ještě na závěr (aby nedošlo k omylu) chci dodat: je to vtipné, je tam akce, je to napínavé, s červenou knihovnou to nemá nic společného, je to prostě dobré.

avatar2  | **** 13.10.2011 20:33

Ale jo, dobré to bylo. Na vizi budoucnosti, kde se literatura těší velké vážnosti, by se hezky zvyklo. Stejně jako se snadno zvykne na trochu ujeté prostředí knihy, kde se plete dohromady cestování časem, cestování do literárních děl, nepravděpodobné obludy, zvláštní vynálezy… Autor toho naplácal dost dohromady, ale drží mu to pohromadě díky odlehčenému stylu a slušné čtivosti. Asi sáhnu i po dalších dílech.

idle  | ***1/2 29.01.2012 10:22

Vítejte ve světě, kde je možné skoro všechno. Obvykle dávám přednost spíš variantám, jejichž zákonitosti jsou logicky propracované a promyšlené do důsledků; to tady úplně neplatí, každou chvilku narazíme na nějakou odlišnou drobnost a některé z nich nemají jiný účel, než nás pobavit. Vlastně jsem byla dost překvapená, když jsme se o jedné věci dozvěděli, že možná není – v kontextu ostatních ptákovin se mi to zdálo být hodně troufalé tvrzení. Ale všechno se dá nějak řešit.

Hlavním lákadlem knihy jsou knihy: jsou všudypřítomné, součást životů celé populace v takové míře, jakou si u nás můžou představit snad jen největší knihomolové. Trochu škoda, že klasickou anglickou literaturu nemám nastudovanou nějak do hloubky, určitě bych víc ocenila některé drobné epizody typu půtek mezi zastánci jednotlivých kulturních směrů, fanoušky konkrétních autorů a podobně. K pochopení děje to zase tak nutné není, koneckonců shrnutí nejpropíranější Jany Eyrové se plusmínus dozvíme přímo v ději.

Asi bych se celé dílo zdráhala označit za humoristické. Řekla bych, že je potrhlé, psané lehkým tónem, nebere se úplně vážně. Většinu ptákovin se ale dozvíte mezi řečí, působilo to na mě trochu jako když člověk s vážnou tváří plácne úplnou hloupost, nějaký kamarád se toho chytne a stejně vážně v tom pokračuje. Je to zábavné, ale nikdo se přitom nesměje. Já se při čtení zasmála asi tak dvakrát, přestože mě ty ujeté nápady vcelku bavily.

Kolem a kolem vcelku příjemné čtení.