kniha » Parfém: Příběh vraha
v Top10 1 | chce si přečíst 4 | chce mít v knihovně 4 | má v knihovně 31
hodnotilo: 52
92%
Parfém: Příběh vraha Více vydání = více obálek.

Patrick Süskind

Parfém: Příběh vraha

Kniha vyšla i pod názvy:
Parfum: Príbeh vraha
Parfum

(viz informace u vydání - záložka 'další informace')

Kategorie: sci-fi - horor - podle filmu/zfilmováno

originální název: Das Parfum: Die Geschichte eines Mörders
jiný (obecně známý) název: Perfume: The Story of a Murderer

vydání: Tatran (web) 1987; Melantrich 1990; Academia (web) 2001; Columbus (web) 2002; Academia (web) 2004; Academia (web) 2006; Columbus (web) 2006; Academia (web) 2010; Slovart 2015

odkazy: 1x [film], 5x [recenze], 1x [info]



Komentáře:
rock.chick  | ***** 20.05.2007 13:21

Jestliže vás okouzlil film (minimálně jako mě), tak vás kniha posadí na prdel (minimálně jako mě)…

biker11  | ***** 17.12.2007 17:33

film sa dal, ale kniha to je niečo iné- nádherné vykreslený svet vôní a pachov a jedného strašne osamoteného človiečika ( je síce vrah, ale tu je to podružné). vyvrhela zo sveta ľudí- veď ako môžeme pochopiť niekoho kto na nás pozerá prostredníctvom nosa a vníma nás a okolie ako súbor vôní. jednoducho som bol očarený a nadchnutý touto knihou.

pull  | ***** 20.11.2009 09:25

Jeden z mála případu, kdy jsem po shlédnutí filmu musel mít stůj co stůj knižní předlohu. Film byl víc než dobrý, čekal jsem, že román bude ještě lepší. Ve filmu byly 2–3 momenty, které mi připadaly nelogické, případně jsem si je musel sám trošku násilně vysvětlovat (ospravedlňovat). Chtěl jsem zjistit, jestli jsou i v knize. Očekáváni bylo naplněno, román je skvělý. Momenty, u kterých jsem si nebyl jistý jejich logičností, vysvětleny dostatečně na to, aby byla skepse zahnána do kouta. Samotný román je jako vír. Vtáhne vás a pohlcuje s čím dál větší rychlostí. Suskindovi se povedlo zachytit velmi přesvědčivě dobové reálie (děkoval jsem prozřetelnosti, že jsem se narodil v době, ve které jsem se narodil). Dokonale popsal vnitřní život a motivace jednotlivých postav, přičemž vedlejší postavy jsou mnohem zajímavější, než postava hlavní. Paradoxně je to dáno tím, že na rozdíl od „hrdiny“ románu jsou to obyčejní lidé. Napsal dílo, které je extrémně čtivé (poutavý je i popis výroby parfému), poměrně krátké a přitom nabídne spoustu látky na přemýšlení o tom, co jsme mi lidé vlastně zač. Jsem rád, že jsem nejdříve viděl film a teprve pak četl knihu. Být to opačně, byl bych filmem (přes jeho kvality) trochu zklamán, protože v něm až moc věcí vyznívá zcela jinak (pro běžného diváka stravitelněji). Takhle jsem si užil obé.

BorgDog  | **** 19.04.2011 14:13

Film jsem dosud neviděl, kniha je však bezpochyby zajímavá a velmi působivá, přestože se jí nevyhnuly některé pro mě výrazné nedostatky. Na jedné straně je tu úžasným a barvitým jazykem vylíčený svět vůní i vnitřní vesmír jednoho výjimečného člověka, ze kterého však jeho zvláštní schopnost učinila vyvržence prakticky neschopného života v lidské společnosti. Jak podotkl kdosi v předchozím komentáři Jean-Baptiste Grenouille je spíš tragickou než zápornou postavou, navzdory faktu, že se nakonec stane sériovým vrahem. K tomu ostatně dojde až v poslední části románu a dalo by se říct, že jde spíš o minoritní aspekt – podle mě kniha rozhodně není hororem, mezi které je tu zařazena. Také pozadí techniky výroby parfémů stojí za zmínku, protože je to obor zřejmě zajímavější, než by se na první pohled zdálo.

Nešťastný je bohužel styl vyprávění a hlavně „negativistický“ tón, jaký autor zvolil. Tehdejší doba určitě nebyla pohodlná ani veselá, ale Suskind ji ještě víc „očerňuje,“ když činí prakticky ze všech vedlejších postav větší či menší zrůdy, šílence nebo alespoň zaslepené tmáře. Stejně tak urputné zdůrazňování, jaký že je Grenouille netvor již od samého úvodu, kde pro to ještě není vůbec žádné opodstatnění, přímo tahá za oči. Některé berličky, jakými mu autor pomáhá přežít zrovna tak – třeba těch sedm let v jeskyni a způsob jakým tam Grenouille existoval už jde moc daleko za hranici věrohodnosti. Diskutabilní konec za vyslovený zápor naopak nepovažuji, i když mi nesedl – tam bude asi záležet hodně na individuálním vku­su.

Ve výsledku nejsem úplně nadšený, ale rozhodně spokojený.

idle  | ****1/2 10.11.2011 23:51

Existenci Parfému jsem vlastně zaznamenala už před dobrými deseti lety: jednu větu z ní citují Moonspell v písni Herr Spiegelmann. Ale z nějakého důvodu jsem tu informaci zasunula kamsi do hlubin paměti a po knize nepátrala. I zfilmování mi uniklo, ale to není zas až tak překvapivé.

Takže o co jsem až doteď přicházela? Máme tu realisticky, podrobně vykreslené prostředí Francie 18. století a do toho příběh, který asi nelze než označit za fantastický, protože přehnaná je nejen základní myšlenka, ale vlastně celý děj je potřeba brát poněkud s rezervou. (Chvílemi se mi přitom vybavila Cardova Zrada. Nevím přesně proč, ale možnou souvislost vidím v tom, že v obou knihách se čtenáři předkládají hodně zvláštní situace takovým způsobem, jako by to byl zcela samozřejmý a logický vývoj.) Ústřední postavu si sice asi nikdo neoblíbí, ale kupodivu ani nevzbuzuje takový odpor, jaký by se dalo čekat, spíš fascinaci a zvědavost.

Asi bych si dokázala najít hnidopišské námitky k logice, ale nemám potřebu; přistoupila jsem na určitou hru a její průběh mě bavil. Proto jsem s výsledkem spokojená a hodnotím vysoko.

gan112  | ****1/2 27.12.2016 15:31

Rozhodne som bol ochudobnený tým že som najskôr videl film, a to hlavne z toho dôvodu že ten sa takmer presne dejovo drží knihy. Keď boli kritici pred natočením filmu skeptický či sa Tykwerovi podarí vystihnúť predlohu, ja som niečo podobné prežíval v opačnom gardé, a musím povedať že som uspokojený ale zvláštnym nečakaným spôsobom. Prekvapil ma autorov štýl s takmer úplnou absenciou priamej reči. Myslím že na Suskindovi je badateľné zberateľstvo, keď totiž začne vyratúvať podstatné mená, ľudí, vône, predmety nemôže sa zastaviť. Veľmi sa mi páčil podrobný opisný štýl použitý na vykreslenie motivácie postáv a ich charakteru. Bol taký podrobný (hlavne dlhé vety)a všeobímajúci až ste motiváciu pochopili dokonale, ale v zápätí na nasledujúcej strane mi celkom z hlavy vyfučala (prečo Grenoá opustil jaskiňu…). V skutočnosti je to asi spôsobené tým že autor sa pohybuje na abstraktnej hranici ktorú dokáže pretvoriť na jasnejšie obrysy čo mu slúži ku cti. Pre mňa z knihy najviac trčí asi kritika spoločnosti, doby ale aj jednotlivých osobných hriechov a nedokonalostí. Rozhodne výnimočné dielo a nápad.

Strider  | ***** 04.09.2020 13:53

V páchnucom Pariži sa v tých najhorších podmienkach zrodil geniálny parfumár s dokonalým čuchom, ktorý je inak bezcitné monštrum a pre svoj cieľ – stvoriť dokonalú vôňu – sa nezastaví pred ničím. Tento príbeh je v podstate rozprávka, hoci dosť zvrátená. Inak sa schopnosti hlavnej postavy a niektoré dejové zákruty interpretovať nedajú – rozhodne to ale nemyslím ako kritiku! Vďaka tomu si autor mohol dovoliť omnoho viac a využil to naplno. Výborná, znepokojivá atmosféra a skvelé, živé opisy podtrhujú výborný dojem. Výnimočná kniha, na ktorá utkvie v pamäti aj dlho po dočítaní. 9/10



WebArchiv - archiv českého webu