vydání: Klub Julese Vernea (web) 2006; Klub Julese Vernea (web) 2009; Triton (web) 2020

Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé

1

[18] KeB (editor) 17.01.2016 20:25

a celé se to odehrává zde:

[17] Madam Brbla 30.09.2009 10:27

@makakuk[16]: No jo, taky mě vždycky dostane, když se ve filmech Titanic pokaždé potopí, WTC spadne, na Bounty vypukne vzpoura atd.:-). Já si prostě neumím představit, že bych četla „Píseň ledu a ohně“ se stejnými pocity, kdybych dopředu věděla, jak bude **** popraven (nevěřící šok a očekávání, jak se z toho **** vyhrabe:-)). Spoilery mi holt přijdou jako číst knížku odzadu. D'oh!, zase drbu na špatném místě… promiň, knedle;-).

[16] makakuk (editor) 29.09.2009 10:23

Jo, spoilery jsou svinstvo, jak to prozradí konec. Tuhle jsem se díval na film Jan Hus, fandím hrdinovi aby to dobře dopadlo, blíží se konec a přijde dcera a prozradí mi, že ho nakonec upálí. No já myslel, že mě šlehne …
:-)
Jinak mi spoilery skutečně vcelku nevadí, ale páč jsou lidi, kterým to dost vadí, je asi lepší se jim vyhnout

[15] BorgDog 29.09.2009 09:22

Mě spoilery vadí u věcí, kde na závěru fakt záleží, jako jsou některé detektivky, povídky na pointě přímo založené, apod. – třeba si ještě teď živě pamatuju, že když dal kdysi Albert k „Vraždám na vulkánské Akademii“ na zadní stranu obálky přesně ten odstavec, kde kapitán Kirk zjišťuje, kdo je ten hledaný vrah, měl jsem chuť někoho uškrtit. Na druhou stranu, u většiny vážně dobrých knih platí, že cesta je důležitější než cíl, takže spoiler třeba maličko otráví, ale pokazit CELOU knihu nemůže. Třeba takový Erikson, ten snad ani nějakou „jednoduchou“ pointu nemívá, tam by se fakt musel systematicky vyžvanit celý konec, a takový kazisvět snad nikdo není. :-) Jinak, co se týče „čtenosti“ knih jsem na tom podobně jako Jana677, ale přesto si na některé skvosty udělám občas čas a přečtu si je znovu.

[14] knedle (editor) 29.09.2009 09:16

hmm – sypu si popel na hlavu – ty dve jmena tam nemaji byt…

ten komentar jsem posilal primo Bartosovi (pres jedno koleno) a pak jsem to sem prepastnul… takze jsem to uz spoilerove neprofiltroval… upravim

[13] Majkl 28.09.2009 20:39

Nie si divná, ja som podobný :) Mne spoilery vadia tak relatívne (dožralo by ma ak by mi niekto vyzradil zakončenie, ale anotácie či komentáre s väčším vyzradením deja prežijem) – knihy si vyberám podľa reakcií a recenzií a vždy po prečítaní si rec. a komentáre prečítam znova – či sa očakávania naplnili. :) Ináč, opakované čítanie, skvelých kníh je super – ponoriť sa do známeho sveta… a vzhľadom k tomu, že som tú knihu už prečítal, viem, že sa nesklamem.

[12] Madam Brbla 28.09.2009 18:59

@FerryH[8]: FerryH, odhalil jsi mě, jsem divná;-P. Jako mladší jsem často knížky četla opakovaně, ale prakticky od doby, kdy jsem začala pracovat, počet knížek v poličkách narůstá rychleji, než stíhám číst. Takže už jsem si dlouho nedopřála ten „luxus“, přečíst si něco podruhé. Taky se ráda ponořím do těch cizích světů, nechat se zaplavit emocemi, nebo si hryzat nehty napětím, ale chci to objevovat sama, bez nápověd k ději… což je v přímé opozici s tím, jak ráda čtu různé ohlasy a komentáře:-). Jsem holt divná, no, však mě nemáte doma, tak vám to může být jedno;-D.

[11] tomts (editor v době uložení příspěvku) 28.09.2009 12:08

@FerryH[8]: Musím se připojit k Ferrymu. Přiznám se, že na Legii dost nerad píšu komentáře, protože při samé snaze nenapsat spoiler, pak nakonec nenapíšu vlastně nic smysluplného. Vlastně každý dlouhý komentář, který má hlavu a patu, nějaký ten spoiler musí obsahovat, teď jde jenom o to, jestli ovlivní něčí čtení. Osobně raději píšu (i čtu) recenze. Tam se dozví čtenář o knize zdánlivě skoro vše, ale opravdu jen ZDÁNLIVĚ. JAk už řekl Ferry, pokud půjde o výbornou knihu, která se mi trefí do vkusu, přečtu si jí třeba 15× (samozřejmě ne za sebou :oD). A že takových knížek mám spoustu. Tím se přece odlišuje brak (nebo jak Ferry říká jednohubka) od kvalitnějšího čtiva, jednohubku si koupím do vlaku a když vystoupím zůstane v tom vlaku. Třeba takovýho Pána prstenů přece člověk napoprvé ani pořádně nerozšifruje, vždyť je tam takových narážek… I když se musím přiznat, že osobně čtu častěji spíš méně náročné čtivo, například Kedrigerna, Zaklínače, Vorkosiganskou ságu atp. Takže, abych to shrnul, také mi vůbec spoilery nevadí, ani u filmu, ani u knihy. Dokonce mi to nevadí ani u detektivní povídky, která je na zkoušku času určitě nejnáročnější. Napsat takovou detektivní povídku, kterou si rádi přečtete za život 20× je zdánlivě skoro nemožné, ale přitom jsou jich tisíce, které vycházejí stále dokola, všichni je znají nazpaměť a stejně je čtou. Jak je to možné, že stokrát prozrazený děj povídek se Sherlockem Holmesem nebo Hercule Poirotem přitahuje masy? Prostě člověk miluje ten sloh, popis postav, fabulaci atd. Je to o kvalitě toho příběhu, o kouzle „barev, které malíř smíchal na paletě a přenesl na plátno“ či síle „hudby, která zrodila se v hlavě génia“. Stejně jako dobrou píseň můžu slyšet desetkrát a neomrzí mě, stejně můžu desetkrát slyšet dobrý příběh (a jak říkal V. Menšík, pak si řeknu dědečkovi hrdě o 11.). Přece děti milují pohádky a tu dobrou mohou slyšet (či vidět) opravdu třeba 20× (a oproti mě klidně za sebou). Takže, s Ferrym založíme na Legii spolek „Spoiler anarchistů“ antispoilerustům navzdory… a já konečně budu moci psát ke knížkám recenze přes celou obrazovku :oDDD

[10] FerryH (editor v době uložení příspěvku) 28.09.2009 12:06

@Hyperion[9]: klido pido… :O)) jako sloupek to je pekne zamysleni.. proc ne.. dej si to… ja na to nejak tak prisel az v prubehu te odpovedi a teprve pak jsem pochopil proc mi spoiler vlastne nevadi… :O)) pred tim jsme to nikdy najak neanalyzoval jen sem to ‚vedel‘ … :O))

[9] Hyperion (editor) 28.09.2009 10:30

@FerryH[8]: Mám to v podstatě stejné, no a zrovna hledám vhodný námět k pravidelnému měsíčnímu sloupku, nevadilo by ti, kdybych ti to téma trochu vykrad? Problém totiž je, že dojdu k víceméně stejným závěrům :-)

[8] FerryH (editor v době uložení příspěvku) 28.09.2009 01:34

ne nevadi… kupodivu… ja si ctu knizky ne kvuli pointe na konci a tak… pro mne je knizka proste relax – ctu hlavne pro pohodu pri cteni; vnoreni se do toho sveta, co nam autor vymyslel… a kdyz se nad tim tak zamyslim, tak me naopak vadi knizky ktere se nedaji cist dvakrat a vice.. teda ty, kde kdyz uz vis o cem to je, tak te nic nedonuti cist knihu znova… tohle jsou asi jednohubky… mozna proto mne take vadi cist vetsinu povidek… az na vyjimky jako je Algernon … Postavil si domecek.. Maly vrah a podobne… tyhle zlate kousky povidkoveho pokladu jsou take vypointovane.. ale hlavni plus tech povidek, proc se daji cist porad dokola, je to, jak ovlivnuji tve emoce … jak te pobavi, rozesmutni, naplni strachem… :O) a totez plati u romanu i serii … je prijemne precist si neco, co je pak prekvapive a nove… ale neni to to hlavni, co me na cteni knih laka.. ty emoce a to ‚ponoreni do snu‘ je to proc knihu vemu vubec do ruky…

Takze – shrnuto: kniha u ktere vim konec a uz ji nemam chut cist, tak to asi neni ta spravna knizka pro mne…

Jen mne prekvapuje, ze to mas nastavene jinak… ty nectes knizky vickrat? a tobe pak vadi, ze vis jak to dopadne a mas mensi zazitek? pokud ano, tak ses teda ‚divna‘ :O)) Co vim tak vetsina lidi rado cte knizky – ty opravdu dobre – znova a znova.. a vubec jim nevadi, ze vedi jak to dopadne… to neni ani trochu podstatne pro zazitek z te milovane knihy…

ale uznavam ze u tech beznych POP spotrebaku ten spoiler muze znamenat smrt knihy… mno ale to je zas pak otazka… stoji ta knizka vubec za cteni?

P.S. – prekvapive, kdyz si to tak ted zpetne promyslim, tak ja ctu hodne i detektivek a tam to teda je zatracene dulezite nevedet: kdo je vrah… ehmm zdanlive dulezite… kupodivu treba Nero Wolfa si prectu rad stale znova a znova dokola, i kdyz uz davno vim kdo je vrah.. Dicka Francise take… a to jsou detektivky! kde se rika, ze to fakt vadi kdyz odkryjes identitu vraha driv nez doctes knizku… alespon u tech klasickych krimi… ale jak vidno ani zde to neplati … prakticky vsichni cteme i detektivky stale dokola i kdyz vime, ze vrahem je zahradnik… odkryta zapletka teda nebude to co knizku ‚killne‘… bude to nejspis asi to, ze knizka je BLBA a nic nez zapletku tam vlastne autor nedal.. a to je uboha ‚literatura‘ pak… ne?

Spoiler Rulez!! :O)) spoilerem vlastne odhalujem blbe knihy… kdyz v provarene spoilerem knize presto neco je, co ctenare donuti ‚cist to‘ a libi se mu … tak to je teprve opravdova literatura … dobry test na ‚literarnost‘ urcitych knih, ne? :O))

[7] Madam Brbla 27.09.2009 11:02

@FerryH[6]: :-D Zase jsi nepřekvapil ;-P. Opravdu Ti to nevadí, vědět dopředu, která postava román nepřežije? Ani trošičku?;-)

[6] FerryH (editor v době uložení příspěvku) 26.09.2009 19:52

hmm, jak to teda konci? podrobne prosim… a prosim neoznacovat tema blbustkama ‚spoiler‘ a tak… neni to pak videt!! musim pracne klikat na odkryti… :O)) also – nesnasim cz klavesnici…! @Jana677[4]: =;O]

[5] Svarec 26.09.2009 11:56

Mě taky spoilery nějak zvlášť nevadí, pokud se nejedná o kompletní vyzrazení děje ;-)

[4] Madam Brbla 26.09.2009 11:27

No, DreamChaser ma pravdu, predsedo;-]. Lepsi je v pripade umrti postav vyvarovat se v komentarich konkretnich jmen. Kazdy to vnima jinak, FerryH je treba vuci spoilerum imunni, me docela stvou… Nesnasim EN klavesnici!!!

[3] Svarec 26.09.2009 10:01

Já nevím, já knihu nečetl a ani se nechystám, ale prozrazení jmen postav, co zemřou, mi jako spoiler docela přijde. Je to ale jen můj názor :-)

[2] knedle (editor) 25.09.2009 23:10