Petr Heteša

Šest diamantů 2

Obrysy a stíny

Kategorie: sci-fi - detektivní

vydání: Wolf Publishing (web) 2007

malarkey  | ***** 23.07.2007 09:34

Edice Pevnost kniha č. 23 – Šest diamantů 2. Pokračování slušně rozjetého příběhu a jeho závěrečné vyvrcholení, které nezklamalo a je to dobře. Technika na prvním místě, jak sám autor popisuje po celou délku příběhu a tak se není ani čemu divit, co z toho nakonec vznikne. Druhý díl je oproti prvnímu neuvěřitělně akční. Za hlavního hrdinu už mluví ne slova, ale činy a tak se rázem stává z fantasticky vzrůstající nejistoty, napínavá vraždící mašinérie, která ne a ne zastavit. 10/10

Madam Brbla  | ***1/2 22.12.2008 09:47

Po úvodní příjemné sci-fi detektivce se druhý díl „Šesti diamantů“ mění v silně akční dílko, ve kterém se pořád něco děje. Schéma je bohužel stále totéž: hrdina v jednom kuse někam před někým utíká, vlastně ani neví proč, kam a jak. Samotná postava Rogera Dalmonta ve mně moc sympatií nevzbudila – novinář, silný kuřák se slovníkem puberťáka (vynechat „ty vole“, veškeré prázdné tlachání a potahování z marlborek, byla by kniha o čtvrtinu kratší). Tento hrdina si po většinu děje neví rady, prostě prchá a dělá jednu blbost za druhou. V určitou chvíli Roger avizuje, jak z něj po útoku padá pozlátko civilizace (ohledy, emoce atd.), ale na jeho chování se vůbec nic nezmění – až po dalších 200 stranách si začne opravdu počínat jako chladnokrevný, samostatný chlap s vojenským výcvikem. Připouštím, tento postupný vývoj působí reálněji, Roger je zkrátka obyčejný člověk se spoustou štěstí, nikoliv superdrsňák. Kdyby se alespoň tak často neoblékal do ženských šatů… no nic, prostě mi tenhle hrdina úplně nesedl. Zápletka a její vyústění je vcelku standardní, nepostrádá myšlenku, nic mě nepřekvapilo ani neurazilo (nad občasnými nelogičnostmi a nedotaženostmi se dají přivřít oči). Potěší a zaujme střídání různých prostředí, milé oživení přinese i psí společnice. Naopak technika zklame – v budoucnosti bych si ji představovala trochu vymakanější (CDčka, mobily, modemy? Středověk:-)). Celkově jde o čtivou, oddechovou záležitost, mé hodnocení je tedy 74% přesně:-).

Bodkin  | ***1/2 08.09.2009 21:26

Velmi příjemné překvapení. Minulý týden se mi dostala do pracek kniha Newyorské noci, která měla podobnou náplň (detektivka líznutá krotkým cyberpunkem), ovšem Heteša narozdíl od Browna dokázal vytěžit ze své (dvoj)knihy mnohem mnohem víc.

Zajímavé postavy, prostředí až příliš reálná (vole) mluva… na druhou stranu ty technické serepetičky – nejkomičtější jsou CDčka, až přemýšlím, jestli to autor neudělal schválně.

Velmi dobrý nadprůměr.

Majkl  | ***1/2 10.09.2009 22:17

Ostré, britké dialógy, príbeh rozprávaný prostredníctvom ja-rozprávania, hrdina je fajčiar a milovník whisky, opisy mesta a krásne a inteligentné ženy. Prvá polovica je viac detektívna, druhá má zas väčší dôraz na akciu, pričom sa mi zdala trošku slabšia. Začiatok prvej knihy je plný skvelých dialógov a vtipu, avšak s narastajúcim počtom prečítaných strán mi začal vadiť opakujúci sa opis zanedbaných častí mesta, vždy minimálne storočných, príšerných ľudí… a áno, aj to slovo vole. Takisto mi začal vadiť spočiatku neschopný hrdina (nechá si pištoľ na spodku vaku, ani ju nenabije), ktorý zažil vojnu v Kórei a pritom robí jednu chybu za druhou. Mýliť sa je ľudské, ale… Štýl autora však všetko zachraňuje. Šest diamantů je veľmi dobrá kniha, ak máte chuť na oddychový príbeh, no sľubný koniec vo mne zanechal sklamanie. Nevadilo by mi, ak by sa dej začínal práve od neho.

SPOILER: Celkom by ma zaujímal „rozpad“ spoločnosti, boj Diamantov proti svojmu protivníkovi, jeho odvetu… hm, a práve tu to končí.

Glumino  | ***** 02.11.2009 10:14

Maximální hodnocení dávám z důvodu, že je mi tento styl knihy (detektivní-light cyberpunk) velmi blízký. Ani mi nevadí explicitní mluva hrdiny a jeho okolí. Naopak si myslím, že to vyprávění dodává na důvěryhodnosti (v krizových situacích taky takhle mluvím ;-) ). Popisování tahání marlborek jako bývalý silný kuřák též oceňuji – mohl jsem se zase jednou zasnít do toho jak ty malé trubičky chutnají. Konec je sice trochu do stracena, ale zase má poměrně atmosféru (stačí se do něj jen trochu vžít).

Jakub Ehrenberger  | *** 14.11.2009 00:34

Ve druhém díle Hetešova sci-fi románu novinář Roger Dalmont pokračuje ve svém pátrání po tajemné mladé dívce, jež by mu snad mohla pomoci rozetnout gordický uzel, do něhož se sám zamotal. Mrtvých na obou stranách barikády značně přibývá a pro Rogera Dalmonta začíná být jediným východiskem spolupráce s podsvětím. Navíc s ním nezávsile na sobě navážou kontakt dva neznámí lidé, jež se mu možná snaží pomoci. Otázkou je, zda jim může věřit. Když už to vypadá, že se Dalmont blíží ke svému cíli, do cesty se mu postaví další mocný nepřítel, tajemná Hraběnka von Neuwirth. Její styky s FBI i spolupráce se zločineckou organizací Zebry z ní dělají možná nejsilnějšího portivníka, jemuž Roger na své cestě za poznáním musí čelit. Heteša nám tentokrát předkládá řadu spíše epizodních akčních stříleček, v nichž jeho hlavní hrdina často působí spíše jako loutka, kterou autor zmítá ve prospěch příběhu. Celkový dojem druhého dílu výrazně zlepšuje neuvěřitelná pointa, za niž by se nemusela stydět ani dobře napsaná novela. A ačkoliv starý dobrý hlavní hrdina zůstal, kým býval, tedy hláškujícím drsňákem s omezenými možnostmi, koloběh situací kolem něj je často neopodstatněný a jejich výsledek je spíše dílem náhody než jeho vlastním záměrem.

shpina  | ****1/2 15.11.2009 07:46

Po detektvivní první části přešel autor k akčněji pojatému pokračování. Atmosféru prvního dílu však udržel a dodal tomu druhému mírně postrádaný (alespoň mnou) spád. Ani závěr nebyl slabý, což u takových příběhů bývá. Vlastně ani nevím proč nedávám plný počet…

avatar2  | ***1/2 28.12.2010 12:51

Oproti prvnímu dílu přibylo akce, prakticky neustále se něco děje. Z hlavního hrdiny se stává slušný všehoschopný drsňák. Děj letí kupředu a ještě pár stránek před koncem se nezdá že by kniha měla mít nějaké rozuzlení a vysvětlení celého případu. To se nakonec stane, ale stylem, který mě moc nepřesvědčil, bylo to tak trochu moc „matrixové“. Ale jinak dobré počtení.

GeRony  | **** 10.05.2012 09:57

Ano, druha kniha je ovela akcnejsia, nedostatok prvej knihy vsak stale zostava – hlavnou postavou je posuvane presne ako si to mysli postava v knihe – ako keby bola figurka na sachovnici, v tomto pripade vsak autorova. Absolutne netusi, ako, co a preco. Takisto aj citatel, kedze indicie nie su skoro ziadne. Jednu vec som uhadol dopredu, takze velmi neprekvapila. Trosku mi vadilo cele zhrnutie v par vetach, cakal som, ze to vsetko bude odhalovat sam hrdina. Takto je mu to (a zaroven citatelovi) vysvetlene z prosta do prosta. Hovorova rec mi nevadi, dobre to spada do atmosfery knihy. Neustale opakovanie Rogera, ze sa citi ako postavicka v pocitacovej hre mi uz vsak pomaly zacala liezt na nervy. Nic vsak nebrani tomu, aby som knihu neodporucil, je to skvela akcna jazda, proste oddychovka, ktora sa velmi dobre cita.