Kategorie: horor - fantasy - sci-fi - povídková sbírka - dark - podle filmu/zfilmováno

originální název: Skeleton Crew
originál vyšel: 21/07/1985

vydání: Beta (web) 2007; Beta (web) 2014; Beta (web) 2021

odkazy: 3x [recenze], 1x [film]

avatar2  | **** 17.11.2007 18:56

Sbírka povídek mistra hororu obsahuje jednu vítečnou titulní novelu a množství povídek kolísavé kvality, včetně několika vyloženě mizerných pokusů o poezii. Titulní novela Mlha je opravdu prvotřídní, u ostatních povídek se neodvažují vynášet jednoznačné soudy, protože povídka zkrátka není můj oblíbený literární útvar. I z úcty k autorovi dávám čtyři hvězdičky.

Madam Brbla  | ***1/2 17.09.2010 16:01

Velmi nevyrovnaná povídková sbírka, která obsahuje několik výborných povídek („Mlha“, „Zkratka paní Toddové“, „Nezmar“, „Prám“, „Nona“, „Úžina“), leč většinu z nich už jsme měli příležitost číst i jinde. Zbytek příběhů je nevýrazný, většinou rychle zmizí z paměti, a jedna je tak špatná, že i po letech okupuje moji vzácnou mozkovou kapacitu („Zde jsou tygři“). Prakticky platí: čím kratší, tím horší. Dle mého názoru je „Mlha“ Kingova nejslabší sbírka, nicméně mám pro tohoto pána slabost, dám tedy poněkud přemrštěných 65%.

Majkl  | *** 20.09.2010 21:39

Od Mlhy nemožno očakávať kvalitu Nočnej zmeny (resp. výberu toho najlepšieho z tejto zbierky pod názvom Mrtví se někdy vracejí), no nie je to stratený prípad typu Nightmares & Dreamscapes, ktorý som ani nedočítal. Spomedzi šedého priemeru a hlbokého podpriemeru (medzi ktorý radím najmä Mliekára a Zde jsou tygři) vystupuje do popredia niekoľko veľmi kvalitných hrôz, ktoré tak ľahko z hlavy nevyženiete – hororová klasika Prámu, nechutný Typ pro přežití, vražedná láska k Noně, strach z umierajúcej Babičky či paranojou presiaknutá Balada o pružné kulce. Myšlienkou vás nadchne Textový procesor bohů so Zkratkou paní Toddové. Rozkolísanosť cítiť vďaka zvyšku nevýrazných príbehov, ktoré boli buď ľahko odhadnuteľné, alebo boli tak plné napätia ako nervy flegmatika. Mlha ma sklamala malou porciou hrôzy, ktorá z nej šla, avšak z toho môžem viniť filmovú verziu, ktorú som mal v živej pamäti. Ostatné poviedky tým neobránim, boli akési nevýrazné, slabé či založené na už použitých nápadoch (alebo zatienené väčšou apokalypsou v románe – prípad Mliekára a Prokletí Salemu). Základ Kingových postáv (najmä v románoch) spočíva v detských hrôzach, ktoré narobia paseku aj v dospelosti a nepekne sa pohrajú s normálnosťou. V poviedkach z tejto knihy u mňa jasne víťazia reálnejšie hrozby, aj keď bizarnosť škvrny z Prámu ma tiež nadchla.