série: Les mytág

originální název: Mythago Wood
originál vyšel: 09/1984

vydání: Polaris (web) 1994; Argo (web) 2015

odkazy: 8x [recenze], 1x [ukázka]

willis  | ***** 22.05.2006 12:05

Les mytág je jeden z mála fantasy?hororů?, který se se snaží být originální a daří se mu to. Jedna z nejpoutavějších knížek které jsem za posledních 10 let četl.Pro toho kdo se zajímá se o mýty je to prostě lahůdku. Za vrchol Holdstockových knížek však považuji Lavondyss i když je to dost těžké čtení,tak v něm dotáhl snový svět, kde se realita a iluze prolíná tak, že čtenář musí opravdu soustředěně číst, k dokonalosti.

Boo  | ***** 27.01.2008 18:41

ano, pribeh natolko originalny, ze moze byt…jedine v RYHOPE a jedine od HOLDSTOCKA…nadhera, absolutne zboznujem jeho fascinaciu lesom samotnym

badboy  | ***** 22.03.2008 18:11

Nesmí uniknout pozornosti milovníkům high fantasy! Kdo si přečte,bude obohacen a nadšen.. Vřele doporučuji!

fialka  | ***** 26.06.2008 11:53

Perfektna kniha, nebyt toho, ze som pred nou cital Branu, tak sa urcite dostane do top 10:)

weBRA  | ***** 05.08.2008 23:08

Podle me ma autor zkusenosti s LSD nebo jinou halucinogeni drogou. Tem ktery se neboji poznat LES vrele doporucuji ;)

Doubravka  | ***** 13.07.2009 20:13

Pro mě osobně hodně divná záležitost. Tak nějak jsem si představovala, že to bude úplně jiné a ejhle.. Asi jsem si představovala zase jednou nějakou klasickou hrdinskou fantasy, tentokrát lesní, či co, možná sem tam nějaký elf či lesní bytost, ale rozhodně ne totální pecku mezi oči mytologickým kladivem, navíc odehrávající se v Británii dvacátého století ;) Během četby mi pořád vrtalo hlavou, jak je možné, že se něco TAK divného líbilo tolika lidem a dosáhlo to tak vysokého hodnocení.

Naprosto originální, syrový, sofistikovaný a děsivý příběh, v němž Jungovy archetypy aj. individua z podvědomí lidstva jako takového (a že se nejedná o žádné beránky) ožívají v tajuplném lese. Někdy už člověk ani neví, co je přehráním jakéhosi starého mýtu, kdy se mýtus teprve vytváří a kdy je příběh současných hrdinů lesem se pohybujících vlastně mýtus předem daný.. Kniha je navíc psaná nádherným jazykem s výborným překladem Petra Kotrleho, za což má on i nakladatel můj nehynoucí vděk.

V ještě osobnější rovině mě Les mytág oslovil svým dějištěm – mám velmi ráda Britské ostrovy a všudypřítomné narážky na pastviny a lesy a potoky, které si dovedu tak živě vybavit, činily pro mě příběh ještě reálnějším.

Co dodat – momentálně hltám druhý díl a jsme zcela ztracena ;)

avatar2  | **** 08.08.2009 14:08

Dobrá kniha, ale nemohu se zbavit dojmu že mohla být ještě lepší. Když už autor zvolil téma propojení reálného a fantasy světa, mohl to víc propracovat. Takto zůstává spousta nezodpovězených otázek – jak to že si okolní svět nevšímá anomálií nad tajemným lesem, jak to že si uprostřed dvacátého století uprostřed Anglie nikdo nevšímá zvláštního chování času a prostoru… Ale abych jen neremcal, příběh je výborný, zpracování také na úrovni. Pustím se i do dalších dílů.

buk  | ***** 30.12.2009 13:11

Les mytág je velice strhující kniha, a navíc do žánru fantasy přináší něco nového. Bylo by hrozně jednoduché napsat knihu o tajemném lesu, kde žijí elfové, trpaslíci a jiné postavy typické pro žánr fantasy. Ale Holdstock udělal všechno jinak a tím mě velice potěšil. Pravda, i já mám rád knihy typu Zaklínače nebo Pána prstenů, ale čeho je moc, toho je příliš. Ale na druhou stranu mě rozčilovalo, že je v příběhu až příliš nejasností. I po přečtení knihy jsem byl docela dost zmaten. No, uvidíme jestli v příštích dílech najdu na své otázky odpověď. Ale určitě si je přečtu…

GeRony  | *** 27.08.2010 10:48

Mna osobne tato kniha velmi nechytila, po precitani si hodnoteni som sa rozhodol to s touto seriou skusit. Ano,urcite ma tie kvality, ktore sa v komentaroch spominaju, ale nie je to proste moja salka kavy. Niekto to moze povazovat za klad, ale pre mna tam bolo vela veci nejasnych, nechanych na fantaziu citatela atd. a ja som typ cloveka, co chce mat vo vsetkom na 100% jasno :)

louza  | ***** 07.09.2010 17:25

Výborná kniha, která mohla být (ale z nejrůznějších důvodu byla jen částečně) věrozvěstem a nadějí fantasy literatury. Holdstock buduje zápletku na originální premise a notně si při tom pomáhá temnou, místy až hororovou atmosférou. Čtivé, hutné, chytré, neotřelé. Pro čtenáře očekávající něco nepoznaného jasná volba. Nadčasové dílo.

stimílek  | ***** 20.09.2010 18:01

Naprosto originální, čtivé, tajemné, syrové, vyvolávající pohyb na okrajích zorného pole, kdykoli zajdu do lesa :)

Ruffy  | *** 29.01.2012 12:14

Holdstock je zručný spisovatel, nápad s lesem Mytág není špatný. Na základě zdejších komentářů jsem však očekávál něco více. V knize mi něco chybělo – něco, co by mě více vtáhlo do mýtického lesa, něco s čím bych ztotožnil. V podstatě mě nic nenutilo otáčet stránky, osud hlavního hrdiny mi byl lhostejný stejně tak jako zhmotněné legendy pobíhající někde hluboko v nedostupném lese. Po dvou měsících jsem se dostal lehce za polovinu. Takhle pomalu jsem snad nikdy žádnou knížku nečetl. Možná je to ve druhé polovině lepší, ale to už se nedozvím. Autorův styl holt není podle mého gusta.

MartinJ  | ** 17.03.2014 01:47

Tak já jsem taky jeden z mála, který byl knihou zklamán. Ano, fantazie autora je opravdu obdivuhodná, les 3×3 km, v kterém se skrývá celý svět je opravdu zajímavý. Ale mě v knize prostě chyběl příběh. Prostě mi přišlo, jako bych lesem jenom projížděl a viděl ho jen za okénkem, ale vlastně do něj vůbec nebyl vtažen. Přišel mi tam vlastně jen jediný zajímavý okamžik, kdy Sorthalan začal Stevena vtahovat do legend lesa a kdy jsem se těšil, že se příběh rozjede, ale bohužel nic.

Sirius  | ***** 14.09.2015 22:01

Bylo to jako před těmi léty, když jsem poprvé četl Harryho Pottera a Pána Prstenů, bylo to jako tenkrát, když jsem se zamiloval do fantasy žánru. Už dlouho mě žádná fantasy tak nefascinovala jako právě Les Mytág. Každé slovo pečlivě zvolená, každá věta dokonalé poskládaná. Nestačil jsem se divit, jak dokáže být tak prostý příběh zároveň tak úžasný. Tenhle svět mě prostě dokonale vtáhl. S Lesem Mytág je to jako s kvalitním alkoholem, musíte ho upíjet a vychutnávat pomalu, aby se vám dostal postupně víc a víc pod kůži.

Klobouk123  | ***** 29.11.2016 10:14

Paráda, to mi fakt sedlo. Rozhodně nečekejte nějakou „fantasy“ v tom trdičním slova smyslu, tohle je jiné. Stačí silný příběh, ichforma a kousek lesa…nebo to není kousek lesa? Myslím, že i příjmení hlavní postavy napoví, kde bral autor inspiraci :)

Gaarq  | ***** 31.07.2019 16:45

holdstock dokázal skvěle rozvinout základní myšlenku mytág z lesa kostí a střetem mnoha osobních světů (george, steven, christian a jennifer) skrze několik interagujících postav (např. guiwenneth) vytvořit docela drsné drama. schopnost ryhopského lesa manipulovat lidskou myslí vytváří atmosféru nevyhnutelnosti, často zmaru a beznaděje, ale nikdy ne úplně bezvýchodnou. finální scéna se stevenem a christianem je hustá a temná jak tér.

Lucc  | ***** 17.10.2019 09:02

První čtení někdy okolo roku 2000. Po druhém čtení (2019) zvedám na plné hodnocení.

Tuto vynikající knihu vnímám spíše jako vypjaté rodinné a osobní drama, které je jen „dochuceno“ mytologickou omáčkou. To, že se Holdstock rozhodl do lesní a pseudohistorické mytologie vměstnat další romány a vybudovat celý cyklus vnímám jako dobré řešení, ale Les mytág stojí jakoby stranou. Je mnohem subtilnější. Nemá okázalý rozmach, který by čtenáře ohromil a zahltil. Je podřízen vykreslení složitého vztahu otec + starší + mladší syn s osudovými vlivy 2 žen – jedné přímo a divoce, druhé v pozadí až zamlčeně. Stejně jako metapříběh o krutém králi, jeho 3 synech, ženě a dceři, který později intenzivněji vystupuje v Lavondyss, je celý uzel děje prostoupen archetypy, osudovostí mýtu a přitom takovou svobodou, jak nevyhnutelný děj zvrátit úplně jinam.
Opravdu výborná kniha, která ani po 35 letech od prvního vydání neztratila nic na síle. Myslím, že je napsána tak chytře, že se stane nadčasovou. Úplně vidím na její revival po dalších 40 letech, kdy generace technikou odkojených teenagerů objeví špinavý živoucí svět, jaký býval a jaký zase bude.

Bodově zmíním několik dalších věcí, které mne upoutaly:

Malý rozsah, přesto tak silný a košatý obsah. Neměl by se i v tomto inspirovat grafoman Erikson, když už si vypůjčil Jaghuty?

Přes všechnu naléhavost událostí, zimu, horko, zranění a emoce postav jsem od nich měl vždy lehký odstup. Možná to tak má být, je to vlastně mýtus a přes všechnu životnost jsou to vlastně jen modely postav, ne životní lidé, ale přesto si myslím, že v tomto je patrný rukopis autora, protože co si vzpomínám, se mi toto dělo u všech Holdstockových knih. Přitom třeba u Tolkiena a Sapkowskeho se mi to nestalo. Malá skvrnka na jinak dokonalé knize.

Dlouho mi trvalo, než jsem pochopil, že autorovi nemám moc důvěřovat, že jevy, postavy a události čerpají z historie či doložené mytologie. Některé ano, některé možná a některé jsou naprosté výmysly. Nechal jsem se vodit za nos, že bych snad mohl věřit všemu.

Strýček Biolit  | **** 07.06.2020 12:27

Anžto Lucc svými komenty na tutu sérii vnadí jak pytel šrotu svini, řekl jsem si, že bych se měl do divotvorného hvozdu také vydat. Bez obalu říkám, že to byla procházka velice příjemná, autor píše vážně dobře a základní myšlenka je veskrze originální (jak jen může strašidelný les originální být). Příběh samotný je starý jako lidstvo samo (zcela schválně), spíše než o klasickou fantasy se jedná o dobrodružný příběh ve fantasy kulisách. V knize se také skrývá univerzální moudro platné po tisíce let – chceš-li přírodní zrzku, musíš do lesa, skrz ruiny, prastará pohřebiště a opuštěné svatyně. Na druhou stranu, mi v textu chybělo něco, z čeho bych se posadil na zadek. Dalším dílům dám ovšem šanci, to je jasné, protože Holdstockova říše patří k tomu lepšímu, co fantasy scéna vytvořila.

idle  | **** 12.09.2020 21:11

Jedna z knih, které mi ve čtecí frontě visely už docela dlouho. Což je možná škoda – je rozhodně dobrá, ale neoslovila mě tolik, jak by mohla, kdybych ji četla jako mladší, když jsem ještě neměla tolik načteno. (Dobře, to se dá asi tvrdit o kdečem.)

I tak ale chválím myšlenku mytág, která je pořád originální, a líbilo se mi, že se autor nebál zabřednout do komunikačních/ja­zykových potíží, i když mám dojem, že by se dalo vzájemné porozumění leckdy okecat.

ellric  | ** 23.05.2022 21:11

Nedočetl jsem. Styl psaní mě nedokázal vtáhnout do děje. Je to moc pomalé a nudné.