Poražení králové

série: Merlinův kodex

originální název: The Broken Kings
originál vyšel: 01/2007

vydání: Polaris (web) 2007

stimílek  | **** 01.09.2010 09:02

Poražení králové uzavírají Merlinův kodex. Spousta věcí se vyjasní, autor hýří výbornými nápady, ale postrádám v knihe onu hutnou atmosféru, která mi vyrazila dech, když jsem kdysi před lety četl v Ikarii povídku Za polem je les a ten je plný kostí. Kombinace různých mýtů je osvěžující a příjemná, jindy naopak působí jako těžký Deus ex machina. Pasáž s Tvůrcem byla v mnoha směrech úžasná, ale moc mi do knihy nesedla. Naopak mé sympatie zůstaly u všech hlavních postav. Uvidíme za pár let, po dalším přečtení.

Lucc  | ***1/2 01.11.2021 11:31

Poslední díl působí spíše jako přilepek než završení. První půle je těžkopádná, znovu opakuje to, co bylo napsáno trochu jinak už dříve, vrství a znovu víří téma o Zemi stínů hrdinů, podzemí Taurovindy a korytu Nantosuelty. Nudí. Nic na tom nezmění ani nové téma Hostinců, které slouží jako generátory a čekárny hrdinů mezi světy. Ale pak se opět ukáže Holdstock v plné kráse ve scéně zdivočelé řeky. Na koni se udrží jen chvíli, být se snaží si mne zaháčkovat pomalým odkrýváním Merlinovy a Médeiny minulosti. A pak najednou zase do děje vstoupí Argó a už veze hrdiny na výpravu do Středomoří poodhalit tajemství z minulosti, které má dopady v podobě současné obnovené invaze Mrtvých a Nenarozených do světa živých. Tvůrce, toho jsem ještě rozdychal, ale proč se na scéně objevila Krotitelka, to jsem nevstřebal.

Prostě opět pelmel všeho plný pro mě nepochopitelných momentu a hnutí myslí postav. Nelíbilo se mi to a dočítal jsem z povinnosti. Pochválit mohu snad jen letmou návaznost na artušovský mýtus a postupně se normalizující vztah Iáson – Thessokoros – Médeia a Merlin – Niiv (s pěkným a nečekaným momentem na konci). Nechápu, jak mne při prvním čtení před zhruba 15 lety mohly tyto knihy tak uhranout. Oproti lesnímu cyklu neurovnané a slabé, bez soustředěného tahu na bránu.

louza  | *** 21.08.2022 10:57

Poražení králové rozhodně nic neuzavírají, protože většina dějových linek byla uzavřena už v předchozí knize. Jde o přídavný prefabrikát k původním dvěma knihám, které tu autor kombinuje do jednoho syntetického konglomerátu. V Albě se totiž už zase začínají dít věci. Útoky tajemné mnoharozměrné armády mrtvých, ale i nenarozených, kteří se hlásí o své místo, tu neřeší nikdo jiný než Merlin, jehož cesta za pravdou v druhé půlce knihy dovede opět k Jásonovi a Argo. Snaha o děj pak postupně dosublimuje opět do řecké mytologie. Kniha, ač napsaná stejně dobře jako její předchůdkyně, bohužel nenese ani zdání nějaké centrální linie a tam kde se dříve šlo (pravda s přivřenýma očima) odněkud někam se tady jde odnikud nikam. Ingredience jsou stále stejné, ale nějaké výraznější pojivo chybí. Text působí spíš jako slepenec nápadů, které se nevešly do předchozích svazků. Pokus o román, který tak úplně nevyšel. Přitom je to škoda, protože nápady i zpracování jsou tu dobré a pokud by s vhodně rozčlenily třeba do souboru povídek, mohlo by jít o důstojně přiznaný příjemný návrat do autorovy svébytné verze kodexovské mytologie. Takhle je to spíš zmatený a trochu zbytečný mišmaš. Nášup pro fanoušky, který ale v kontextu autorova odkazu nic moc neřeší. Ač mám předchozí dvě knihy rád. Tuhle jsem měl docela vážný problém dočíst.

Pozn.: Robert Holdstock měl za života velmi dobrý vztah s českou scénou. Jezdil na lokální cony a diskutoval s fanoušky jejichž popularity v Čechách si velmi vážil. Dal bych krk na to, že někdy v období kolem roku 2000 po vydání Keltiky na nějakém setkání říkal, že je ta kniha plánovaná jako dvoudílná a pamatuji, že mě vydání třetího dílu svého času dost překvapilo. Trojka minimálně do určité doby v plánu vůbec nebyla. Měl se toho držet.