série: Pán ledové zahrady

Kategorie: fantasy - sci-fi

originální název: Pan Lodowego Ogrodu, tom 1
originál vyšel: 2005

vydání: Triton (web) 2007

Romison  | **** 09.01.2008 20:59

Zajimavy mix scifi s fantasy, ktery se velmi povedl, skoda jen, ze to je prvni cast trilogie, takze to konci v ten nespravny okamzik, kdy vas zajima, jak to dopadne dal. Agent ze Zeme je vyslan na cizi planetu podobnou nasemu stredoveku na ktere je mozna magie, aby zachranil ztracenou vyzkumnou vypravu, nakonec neni vse takove jak se puvodne zdalo.

Vlask  | **** 06.03.2008 20:35

Zajímavá fantasy s prvky sci-fi. Docela čtivá kniha, bohužel zažrání do knihy dost kazí druhá dějová linie, která se zatím vůbec nekříží s hlavní a je o dost nudnější.

Majkl  | ****1/2 19.06.2009 11:15

Ak by som mal jedným slovom charakterizovať túto knihu, nevedel by som. Napadajú ma hneď dva. Pôsobivé a fascinujúce. Autor túto knihu vytvoril ako zmes science fiction a fantasy odohrávajúca sa v magickom svete, kde mágia spáchala viac škody ako úžitku. Hlavný hrdina Ulf Nitj´sefni je vyslaný na planétu, na ktorej má zistiť čo sa stalo s vedcami žijúcimi v tomto bizarnom svete. Druhá dejová línia je zas príbehom princa, ktorý vás privíta opisom jeho prvej skúšky – pri čítaní si určite spomeniete na Martinových Piesočníkov. Obe línie sú veľmi zaujímavé najmä popisom sveta. Prvá línia je temná, zobrazuje strach z Pevcov či Tvorcov a prevedie vás miestnou faunou, flórou či poverami. Druhá línia je trochu menej zaujímavá, no tu dominuje opis mesta a jeho obyvateľov ako celku. Obe línie by mohli pochádzať z dvoch rôznych kníh, ťažko povedať, ako (a či) ich autor prepojí. Musím pochváliť aj prekladateľa, môžte lamentovať, že mal ľahšiu úlohu, pretože prekladal z jedného slovanského jazyka do druhého, no predviedol vynikajúcu prácu. Kniha sa číta neskutočne ľahko a hoci nie som milovníkom poézie, pri čítaní som zistil, že slová plynú krásne a ľahko, až som mal dojem, že kniha by sa dala miestami aj spievať. Som rád, že sa to prekladateľovi podarilo zachovať z originálu. Takisto postavy majú poetické mená, napr. Poslední slovo a pod. Po dlhej dobe som siahol po tradičnejšej fantasy a nie mestskej ako doteraz. Netušil som, že som siahol po knihe netradičnej, ktorá mi robila radosť takmer na každej stránke. Rozhodne doporučujem. 90% (pri čítaní dvojky mi napadlo, že som to možno nadhodnotil :))

veere  | **** 16.06.2011 20:50

Velice zajímavý příběh a čtivé zpracování, škoda jen „divného“ konce knihy a tuctové „druhé linie“

SiriusChico  | ****1/2 04.01.2012 16:59

Tak této knize k dokonalosti chybí jenom málo. Příběh vás vtáhne do děje a atmosféra by se dala krájet, když jsem si myslel že už to nemůže být lepší přišla druhá příběhová linie, která mě i přes pomalejší rozjezd chytila snad více než hlavní. Autor trochu odvážně přeskakuje z první do třetí osoby a i když to občas působí trochu rušivě dá se to zvládnout. Jenom dvě malé výtky: trochu ulítlý konec, který působí jako by si autor šlehnul LSD a neuvěřitelná podoba příběhu s Čarodějem sobě navzdory i když se po chvíli příběh vydá vlastní cestou. A varování: konec je typický cliffhanger takže nečekejte uzavřený příběh a mějte připravené další díly, protože Pán ledové zahrady je vysoce návykový.

Lucc  | **** 30.08.2012 12:01

Autor se pokouší o science fantasy, ale snaha mu vydrží, alespoň v prvním díle, sotva jednu kapitolu. V ní sice neustále tepe čtenáře drobnými připomenutími, že jde o odlišnou kulturu na jiné planetě, při každém připodobnění věci či zvířete k něčemu pozemskému vypyskuje, že to je „pes“ a ne pes, ale nakonec od této zbytečné snahy upouští. Celý pokus proto působí jako nedomyšlená snaha o originalitu, která sešla na úbytě. Pak konečně začne psát normální fantasy a ta už šlape slušně. Nechybí obligátní cestování přes celý známý nebo spíše neznámý svět. Je sice zabalené do pláštíku záchranné mise, ale prostě to tam je. Nešť.
Zarazilo mne střídání popisu některých událostí z pohledu první a třetí osoby. Tuším za tím nějakou čertovinu, která se ukáže v dalších dílech. Nejvíc se ale obávám, že za tím žádná čertovina není a jde jen o pouhou bezúčelnou exhibici. To by mě tedy namíchlo.
Zhruba po třetině knihy se přidává další dějová linie – císařská. Není vůbec špatná. Pasáže z výchovy v Ocelovém domě mi bezděčně připomněly Cardova Mluvčího za mrtvé nebo Enderovu hru. Obzvláště šťavnatá je pasáž o tréninku zvířátek, tam se autor vycajchnoval. Je to napínavé a přitom lidské, skoro se mi chce napsat až hluboké. Jsem zvědav, jak se obě linie vyprávění protnou.
Pokud by v nastolené čtivosti a kvalitě autor pokračoval i v dalších dílech, byl bych rád. Dle hodnocení zde a osobních referencí se ale obávám, že další díly budou možná skoro ztráta času. Stejně si je ale dám, čte se to dobře.

Madam Brbla  | ****1/2 30.04.2013 17:54

Do „Pána ledové zahrady“ jsem vkládala značné naděje; důkazem budiž fakt, že každou knihu série jsem poctivě zakoupila, aniž bych do některé z nich nakoukla. To se změnilo minulý týden – poslední díl cyklu není vyloženě v nedohlednu, dovolila jsem si tedy podlehnout zvědavosti a konečně se začíst.
Do příběhu jsem vklouzla stejně snadno jako do pohodlných papučí. Základní dějová kostra není nijak zvlášť originální, spousta speciálních agentů už na stránkách knih zamířila na cizí planety. Ale Grzedowicz ohmatané téma uchopil po svém, svět kdesi na druhém konci galaxie zahalil do zvláštní, pochmurné atmosféry, zaplnil jej bytostmi relativně všedními i výplody z nočních můr. Inspiroval mě k detailnějšímu prohlédnutí prací Hieronyma Bosche a k zamyšlení, jakým materiálem se ten dávný malíř sjížděl (houbičky, chlast, toxické barvy?). Hlavní hrdina Vukko Drakkainen je vybaven technologií, díky které působí neporazitelným dojmem, ale popisy akce jsou navzdory tomuto handicapu efektní. O něco více prostoru však dostávají úvahy „Nočního poutníka“, jeho poznávání neznámého prostředí, podivných zákonitostí a děsivých anomálií.
Druhá dějová linie se věnuje následníkovi trůnu v jiné zemi a kultuře, připomínající japonskou. Pro mě tyto části knihy nebyly podstatně horší či méně zajímavé, třeba pasáž s chlapeckým vládnutím kolonii bystroušek, do jisté míry inteligentních a manuálně zručných zvířátek, se mi líbila opravdu hodně. Pravda, s princovým dospíváním poutavost mírně klesla. Putování Vukko Drakkainena však také v závěru postihl jemný kvalitativní propad a v důsledku toho jsem při hodnocení měla dilema, kolik hvězdiček udělit. Finální useknutost by mohla mít negativní vliv na konečnou cifru, kdybych ovšem neměla možnost kdykoliv sáhnout po další části:-). Zdejších (momentálních) 85% je plně v souladu s mými dojmy: děj nenudí, hrdinové jsou sympaťáci, převažuje uchvácení hustou atmosférou a pochvalnou zmínku zaslouží i překlad s perfektní redakcí.

morgaineK  | *** 18.03.2014 19:53

Naprosto senzační první dvě třetiny knihy, zábavný materiál pro ty, co se v knihách obejdou bez přehánění emocí a dojemných lovestory. Sci-fi tam sice není uplně jakože 50% a to přirovnávání k pozemské fauně a floře se dalo doladit, ale to by nevadilo. Občasné bezděčné nenásilné vtípky mi přišly ku chuti, nejsem milovník vyprávění anekdot, tohle bylo tak akorát. Nepatrné náznaky hororu rozhodně neuškodily. Druhou dějovou linii s princátkem jsem taky četla s chutí, ale zatim mi holt chybí pointa toho, proč tam je, jelikož je to uplně jinej styl. Ale…ten konec…byl prostě hrozně divnej. Jako kdyby to Grzedowicz dopisoval pod vlivem houbiček. A to jakože pořádný dávky. Jsem trochu zklamaná, že mě to docela odradilo od čtení dalšího dílu. Snažim se přemluvit k pokračování.

MartinJ  | ****1/2 27.07.2014 14:52

Jako většina ostatních: kniha opravdu čtivá, vykreslení raně středověkého světa působí velmi živě („s mírným překvapením si uvědomil, že středověkou každodenností je úporná, všeobjímající nuda“), hlavní hrdina a jeho „supermanské“ schopnosti jsou do příběhu naroubovány velmi realisticky, hodně se mi líbil i přechod do třetí osoby při zapnutí „čítače“. Půl hvězdičky jsem ubral za závěr, který jsem opravdu nepochopil. Snad budu moudřejší v dalších dílech, na které se už těším.

Clarice  | ***** 28.11.2015 10:11

Zajímavá žánrová kombinace. Líbily se mi obě linie a místy trefné hlášky dodaly celému příběhu takový sympatický říz. Prostě i Drakainenův kůň má zajímavou osobnost :) a část o jeho údajné krádeži jsem si fakt užívala. Jak už tu někdo psal, konec byl „trochu“ divný, ale když mi kdosi tuhle sérii nedávno doporučil, prozíravě jsem koupila první dva díly – co kdyby… No a ty další dva dokoupím určitě také.

trudoš  | ***** 16.03.2017 10:52

Jedním slovem – překvapení. Myslel jsem, že mě v žánru nemůže zaskočit už nic, ale evidentně je stále co objevovat. Jistě, uznávám že Pán ledové zahrady neoplývá bůhvíjakou originalitou, vždyť v základu jde o velmi podobný motiv, se kterým pracuje série Mark Stone. Jenže forma Jarosława Grzędowicze je naprosto strhující, něco jako FIFA kontra vesnický fotbal. Atmosférou román připomíná snímek Vikingové, kdy hrdina bojuje proti čemusi, co se zcela vymyká jeho chápání a zároveň postupně odhaluje příčiny celé té makabrózní záhady. Kupodivu mě při tom ani nerušila druhá dějová linie z opačného konce světa, popisující léta zrání mladého bojovníka, který jednoho dne zatáhne do války celý svět. Hodně přitom oceňuji střízlivost vyprávění, kdy si autor nehraje na velkou epiku a přesto ji tam pod vším tím sarkasmem a špínou má.
Nejvýraznější slabinou tak je ukončení v tom nejnapínavějším okamžiku. Nemáte-li druhý díl hned po ruce, hrozí akutní záchvat zuřivosti a následná nutnost hospitalizace.

skepsi  | ***** 01.09.2021 17:59

Nádherně osvěžující čtení! Grzędowicz je mistr slova a imaginace. Dokazuje to nejen občasnými nenásilnými a téměř nepovšimnutelnými přechody z ich- do er-formy ale i drajvem svých slov!