Kategorie: fantasy - historická - hrdinská fantasy

originální název: Biela veža

vydání: Wales (web) 2008; Wales (web) 2012

Sirius  | **** 26.04.2008 23:40

Důstojný závěr bohatýrské ságy.

Madam Brbla  | ****1/2 05.01.2009 10:49

Skvělé završení fantasy trilogie, jakou svět může Slovanům jen závidět. Spletitý příběh plný monumentálních bitev, zákeřných intrik i mocné magie, s množstvím živoucích postav, kterým jejich chování a jednání věříme. Kladné charaktery mají své chyby a většině záporných není upřen alespoň střípek lidskosti. Přes značný rozsah má kniha ohromný spád, nutí čtenáře doslova hltat jednu stránku za druhou. Osobně jsem měla občas výhrady k předvídatelné dějové linii princezny Semiry a prince Davida, tedy i k samotnému závěru „Bílé věže“. Jsem zkrátka duše neromantická a cynická, mým oblíbencem byl Koščej:-)).

papuja  | ***** 02.03.2009 21:41

Milé překvapení. Tušil jsem, že „Bílá věž“ bude zase o trochu lepší než předchozí díly a knihy od autora. Že si u mě šáhne na 5 hvězdiček jsem teda nečekal. Gratuluji. Ono se nadarmo neříká „to nejlepší na konec“. Na začátku knihy se to pomalu rozjíždí a najednou zjistíte, že otáčíte list za listem a je konec. Postupně se vžijete do všech hlavních postav, kladných i záporných. Jak píše ve svém komentáři Jana677 o předvídatelnosti Semiry a Davida, mě se to předvídání zas tak nevedlo:o)) Jediný co jsem předvídal správně byl Ilja:o)).

Svarec  | ***** 01.05.2009 14:58

Tak tohle se hned po přečtení zařadilo na první příčku mého TOP 10 žebříčku. Tentokrát jsem si před přečtením přečetl různé diskuze, takže jsem čekal historický román, kde jsou fantasy prvky jen aby se neřeklo a přesně to jsem také dostal. Nejdřív jsem si říkal, že je to moc dlouhé a ke konci mě to už nebude bavit, ale po dočtení jsem litoval, že to není dvakrát delší. Prostě nově přibylé postavy jsou buď pořádní sympaťáci, nebo praví záporáci. Obě dějové linie plynou jako po másle a po jejich spojení se to čte ještě líp. Nemám co vytknout.

samuelk  | **** 01.06.2013 13:22

Zatiaľ čo na seba Ocelové žezlo a Dračí carevna perfektne nadväzujú, Bílá věž sa drží skôr „na uzde“, pôsobí nenápadne, takmer až nedôležito – ale to všetko len preto, aby nám potom mohla údivom otvoriť oči i ústa a neplno nás prekvapiť a šokovať. Dej je až neuveriteľne skvele prepracovaný, hlavných postáv je viac (napr. Semira a princ David) a sledujeme ich osudy, ktoré sa potom začnú pomaly prelínať, až na seba naviažú a príbeh naberá na intenzite i napätí. Medzitým sa počas románu odohrá veľké množstvo menších bitiek a omnoho väščích vojen, príbeh sa presúva z miesta na miesto, raz sa bojuje na odľahlých stepiach, inokedy zase na hradoch či vzdorujúcich pevnostiach. Nepriateľov je preto logicky viac, ale teraz hovorím len o ľudských nepriateľoch. Družine odvážnych bohatierov začne neskôr robiť starosti i Koščej, kedysi múdry a statočný čarodejník Volch, ktorý je teraz nesiaknutý obrovskou silou Dračej pramatky a zdá sa, že len tak nemieni stáť v ústraní a pomaly, ale isto si začne omotávať jednotlivých významných členov Kyjevkého vojska okolo svojho prstu…

Majkl  | **** 09.01.2015 15:51

Záver trilógie o Iľjovi Muromcovi je oproti magickejšej dvojke viac historickým románom než fantasy. Oproti iným diskutujúcim musím ale povedať, že príbeh som nevnímal ako tak dynamický a pútavý, v niektorých častiach mi už práve začínal pripadať naťahovaný a zdĺhavý (buď boje alebo Svjatoslavove získavanie spojencov). Každopádne, čo som si naozaj pochvaľoval, bol vývin Iľju Muromca, ktorý oproti predošlým knihám získava zreteľné rysy, a tak ako cez tieto knihy dospel, tak vyzrel a dotvoril sa aj jeho charakter – už nie je len novým členom družiny, ale plnohodnotnou postavou. Záverečný diel ma tiež potešil svojím vyústením, v ktorom Červenák nie je voči svojím hrdinom dvakrát nežný, idylické zakončenie mala snáď len jedna línia.

trudoš  | **** 21.08.2017 23:43

Před skupinou bohatýrů leží nový úkol, neméně obtížný než ten předchozí. Zároveň v jejich řadách panuje rozkol, protože temnému Koščeji se dá čím dál méně věřit. A tak při tažení proti mocné Chazarské říši musí kromě malých bitev mezi sebou vybojovat i ty velké proti dosud neporaženému nepříteli.
Bílá věž patří k vrcholu celé trilogie Bohatýr. Opět plno bojových scén, intrik uvnitř intrik, rychlých spojenectví a pomalých zrad. To celé okořeňují ruské byliny, poměrně svébytně, ale zároveň zcela přirozeně, zakomponované do příběhu. Stavba knihy je přitom dost podobná těm předchozím, snad jen, že je o něco více megalomanská. Osobně mi pouze lezlo krkem, že už od Dračí carevny bylo jasné, že s čarodějem budou problémy, přesto k tomuhle zjištění museli hrdinové ujít kus zdlouhavé cesty, ale budiž.
Ovšem třetí díl neuzavírá nic definitivně, jen se dořeší další dílčí zápletka. Nijak bych se tedy nedivil, kdyby Juraj Červenák časem připsal k Iljovi Muromcovi další knihu nebo dvě. Tož uvidíme.