Kategorie: sci-fi - antiutopie

originální název: Little Brother
originál vyšel: 05/2005

vydání: Triton (web) 2011

odkazy: 6x [recenze]

Majkl  | **** 02.10.2011 17:39

Marcus Yallow sa ulial zo školy, aby si v uliciach San Francisca užil obľúbené ARG, hranie na alternatívnu realitu. Predstava pohodového dňa s kamarátmi sa však rozbila na márne kúsky, keď bol svedkom teroristického útoku na most Bay Bridge a následne ho zadržali policajné sily Ministerstva vnútornej bezpečnosti. Po niekoľkých dňoch vypočúvania Marcus schádza po železných schodíkoch bieleho kamióna a opäť je na slobode v svojom meste. Lenže to sa zmenilo. Na každom rohu stojí zátarasa, v uličkách parkujú neoznačené kamióny a keď doma nájde v svojom notebooku plošticu, jeho rozhodnutie pomstiť sa ministerstvu to len posilní. Odboj proti narastajúcej totalite sa odohrá v prostredí jedničiek a núl, a povedie ho sedemnásťročný Marcus alias M1k3y.

Ak vám názov tejto knihy niečo pripomína, dumáte na to, na čo ja – 1984. Zatiaľ čo 1984 predvádza totalitu celosvetovú, Malý bratr Coryho Doctorowa si skúša totalitu v malom, ktorá môže vzniknúť ako prehnaná ochrana pred terorizmom. Vraví sa, že účel svätí prostriedky, a platí to aj v tejto verzii. V rámci snahy o vypátranie útočníkov a prevencie terorizmu sa San Francisco po teroristickom útoku postupne mení na policajný štát, v ktorom prestáva existovať sloboda vlastného názoru a prístupu ku informáciám. Poctiví ľudia nemajú čo skrývať, a tak internet podlieha prísnemu sledovaniu, vyhľadávanie podozrivých kľúčových slov sa stáva bežnou praxou. Hromadná doprava prebieha výlučne čipovými kartami, a tak má ministerstvo prehľad o pohybe občanov. Podozrivým sa môžete stať ľahko, stačí odchýlka od priemeru. Skutočnou hrozbou sa nakoniec stávajú tí, čo nás mali pred ňou chrániť.

Aj keď má kniha detského hrdinu, užije si ju rovnako dobre dospelý aj puberťák, vyžaduje si to však trochu orientácie v počítačovej technike. Bystrý hlavný hrdina sa s pomocou širokých počítačových znalostí a vybudovanej internetovej komunity snaží sabotovať zdanlivé ochranné opatrenia obyvateľov, ktoré nastolili paranoidné úrady, a tak vás Doctorow popri tom poučí o fungovaní internetu, šifrovaní či fungovaní čipových snímačov. Zložitejšie výklady, ako je napr. budovanie siete dôvery, však radím prečítať si viackrát. Doctorow tiež nezabúda na súčasné fenomény, ako sú online hry, LARPy či sociálne siete, a možno aj vás zamrazí, keď nájdete jednu paralelu s Facebookom. V neposlednom rade sa venuje úvahám o slobode a základných ľudských právach, či občas siahne do histórie a zoznámi vás s hnutím hippies alebo objasní, ako to bolo s rozšifrovaním Enigmy.

Jediná chybička krásy na inak veľmi dobrom románe je záver. Nie je to vyslovene fatal error, ale zakončenie nie je podľa mojich predstáv. Pozor, v nasledujúcich riadkoch som sa nevyhol miernym spoilerom. Čert ber pomerne silný happyend, viac mi vadilo, že vyriešenie vzniknutej situácie sa zverilo do rúk inej osoby a rozuzlenie nakoniec prebehlo nielen za krátky dejový úsek, ale aj na malom počte strán. Navyše mám pocit, akoby sa autor zľakol zmeny povahy deja (od aktívneho boja za PC k úteku a reálnemu boju o prežitie), kde by sa až tak jeho rozhľadenosť neuplatnila, a tak knihu radšej rýchlo ukončil.

Malý bratr prenáša totalitu v malom do súčasnosti, čím je jej hrozba reálnejšia, a prinúti vás zamyslieť sa. Možno aj nad zrušením Facebooku :).

Sirius  | ***** 21.10.2011 22:35

Zatím nejlepší kniha jakou jsem letos četl. Naprosto strhující a pro mě osobně kniha roku. A upřímně pochybuji, že z toho, co se letos ještě nachomítne mým očím, bude něco lepšího…

Madam Brbla  | **** 04.11.2011 09:43

Procházet kolem tohoto titulu v knihkupectví, přeletěla bych po něm zběžně pohledem a ignorovala ho jako četbu pro dospívající, která mi už nemá co sdělit. A udělala bych velkou chybu. Ano, kniha je primárně cílená na mládež, ale je sakramentsky dobře napsaná (překlad i redakce na jedničku), něco nového jsem se z ní přece jen dozvěděla (především co se týká bezpečnostních systémů a počítačové komunikace) a přestože obsažené myšlenky o svobodě nejsou převratné, nedělá je to triviálními či snad méně pravdivými.

„Malý bratr“ je „1984“ současné mladé generace. Věnuje se aktuálním problémům: terorismu, strachu, ztrátě soukromí, systematické likvidaci svobody a pošlapávání lidské důstojnosti ve jménu „vyššího dobra“. Nemůžu se ztotožnit úplně se vším, co se v knize předkládá – na můj vkus se až příliš bagatelizovaly zkušenosti dospělých a z teenagerů se dělaly vzory uvědomělosti a zodpovědnosti. Autor kritizuje, nenaznačuje však ideální řešení.

Na druhou stranu se mi líbilo, že lidé jsou v románu skutečně lidští, dělají chyby, mají své slabosti, fyzické potřeby, jednají pochopitelně, nejsou to žádní supermani, nýbrž zoufalí lidé v zoufalé situaci. Tím odpovídám příznivcům akce: ne, Marcus a jeho kamarádi se nebudou plížit vládními budovami, likvidovat vládní agenty ani sestřelovat vládní helikoptéry. Jejich boj je mnohem nenápadnější a věrohodnější: využívají proti systému své vědomosti, své znalosti počítačů, hackovací schopnosti, ba dokonce i rozjívená hravost se dostane ke slovu (popis LARPů byl velmi zajímavý). Cory Doctorow dokázal srozumitelně i celkem zábavně popsat různé technické vychytávky, šifrování, programování atd., přesto je třeba se alespoň v základech dané tématiky orientovat.

Ve srovnání s Orwellovým kultovním dílem je použito jiných prostředků, rozmanitějších, podstatně méně deprimujících: zde totalita teprve nastupuje, zatímco v „1984“ šlo o rozjetou mašinérii, také závěrečné vyznění je zcela odlišné. Naléhavost „Malého bratra“ to nijak neumenšuje, ten je totiž aktuálnější, prakticky zaměnitelný s dnešní realitou. Přála bych si být o 15 let mladší, pak by se tento román s nejvyšší pravděpodobností stal mou biblí. Navzdory věkovému handicapu mohu jedině uznale zvednout palec: pro dospívající by tahle knížka měla být povinnou četbou, pokročilejším ročníkům však má rovněž co nabídnout. Opravdu milé překvapení. 81%

jirikk  | ***** 04.11.2011 13:32

Po literární stránce skvělé, na Doctorowa jsem byl díky pár dříve přeloženým povídkám natěšený a určitě nezklamal. Po „ideové“ stránce nicméně poněkud nedospělé nebo snad černobíle zjednodušené – asi je to tím, že je mi skoro o deset let víc než těch 25, v knize udávaných jako horní hranice důvěryhodnosti, ale co se týká otázek dalšího vývoje západní společnosti (a její obrany proti společnostem jiným) půjdu raději s Flashbackem Dana Simmonse než s Corym zde…

GeRony  | ***1/2 06.02.2012 09:06

Tak, asi pojdem trosku proti prudu, ale nemozem hodnotit viac, ako 70%. V podstate suhlasim so vsetkymi vyhradami, ktore odzneli v predoslych komentaroch – koniec mi trosku nepasuje k celkovemu vyzneniu knihy, takisto predkladanie niektorych myslienok je mierne nasilne. Ano, jednoznacne ide o dilemu osobna sloboda vs bezpecnost. Lenze ja si myslim, ze najlepsim riesenim je kompromis, ani jeden extrem nie je zdravy. Celkovo mi proste nieco branilo tomu, aby som si z tejto knihy sadol na zadok a povedal wow. No za precitanie urcite stoji.

Pepa 62  | **** 22.04.2012 16:05

Knihám z kategorie „young adult“ jsem se zatím vyhýbal.Mám k nim,a sám nevím pořádně proč,prostě nedůvěru.Anota­ce,ohlasy,spou­sta nominací a cen způsobilo, že jsem Malého bratra zkusil.A udělal jsem rozhodně dobře.A ač už dávno nejsem teenager a na počítače jsem tele,nebránilo mi to si tuhle antiutopii pěkně užít.Vše se v podstatě točí kolem toho, zda si vážíme více svobody a nebo vlastní bezpečnosti a to je věc navíc hodně aktuální a rozhodně žádné scifi.Jako trochu sci-fi mi ale přišlo, že totálnímu,nijak plíživému nástupu Vnitřní bezpečnosti se postaví pouze „děcka“ a navíc děcka podivuhodně mentálně vyspělá, pro která je svoboda naprostou prioritou.

epco55  | ****1/2 11.02.2013 07:54

Túto knihu by som zaradil ako povinné čítanie na stredné školy. Jednak aby si decká vedeli spraviť obrázok o tom, že život a využitie súčasných technológií ponúka viac ako len zábavu a zároveň aj otvára možnosť stavať ploty kde by byť nemali. Viac ako vízia budúcnosti na mňa kniha pôsobí ako opis skutočnosti. Samozrejme je naivné, že hrozbe by sa postavila iba veková skupina 17 +-, ale to beriem ako samozrejme vzhľadom k cieľovej skupine knihy. A samotná kniha je čítavá, dej odsýpa spôsobom, ktorý núti hltať stránky. A hlavne ponúka neskutočné množstvo myšlienok na zamyslenie sa.

Arach.No  | ****1/2 26.07.2013 14:53

Výborná, čtivá kniha, která je (naštěstí pro nás) stále ještě aktuálnější v USA či Velké Británii, než ve střední Evropě.I přes občasnou nevyhnutelnou zjednodušenost předkládá čtenáři naléhavé a aktuální otázky. Z některých pasáží by se neměla stát povinná četba jen pro náctileté, ale především pro každého, kdo je ochotný obětovat svobodu na úkor domnělé bezpečnosti. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí (o technice, beatnících, LARPech…), škoda jen, že občas tíhne k příliš očividné levicovosti. I přes tyto pasáže jsem však naustále fandil Marcusovi a cítit spravedlivou naštvanost na Vnitřní bezpečnost. Doctorow splnil svůj cíl na jedničku – ukázal nám velmi reálný stav, do nějž by se současná společnost mohla brzy snadno dostat. Myslím, že není nereálné, aby tato kniha řadě lidí pomohla zamyslet se a dívat se na společnost a její hodnoty troch jinýma očima.

idle  | **** 07.10.2013 22:27

Narůstající strach z teroristických útoků a stupňování souvisejících bezpečnostních opatření můžeme sledovat každý den. Cory Doctorow udělal pár kroků dopředu a představil nám svět, který se svých svobod musel vzdát ještě o něco víc než my.

Musel? Marcus a další mladí hackeři si to nemyslí, koneckonců mají důvod považovat jednání některých institucí spíš za zvůli než účinnou obranu před nebezpečím. A tak se pustí do boje proti elektronickému sledování, proti podezřívavému vyšetřování sebemenší odchylky od jakéhosi pofidérního normálu. Bojuje se totiž zbraněmi, které dnešní mládež často ovládá dobře: informačními technologiemi.

Asi nepřekvapí, že z celého příběhu je zřejmé, na které straně autor stojí. Ještě to z knihy nedělá politickou agitku, ale kdybyste náhodou měli odlišný názor, asi by vám to bylo při čtení nepříjemné (a dobře vám tak). Fungování používaných technologií je v textu přiměřeně popsané, aby se neztratili ani čtenáři, kteří o nich nic nevědí, naopak znalci můžou přimhouřit oko a semtam odstavec či dva přeskočit.

Příběhu pro mládež odpovídá věk většiny hrdinů, některé jejich problémy (škola, první vztahy) i přehlednost zápletky, ale začíst se můžou i dospělí. Koneckonců popsaná problematika se týká nás všech a ani řešení se bez dospělých neobešlo.

mato_klerik  | ***** 01.10.2014 15:53

Výborný román, ktorý sa tvári, že je pre mládež, ale je napísaný tak dobre, že budú z neho hotoví aj dospelí (asi ako svojho času mimo žánru pri Kto chytá v žite). Bacigalupiho Čerpadlo č. 6 prinieslo novú energiu do sci-fi, a i keď je Malý brat odlišnou knihou, Doctorow ukazje, že tiež vie búrať hranice medzi mainstreamom a fandomom…

trudoš  | ****1/2 01.01.2016 02:44

Úžasná kniha. Jednoduchá, rychlá a tak narvaná informacemi, až jednoho překvapí její poměrně krátký rozsah. I když to zdálky tak nevypadá, Malý bratr je v důsledku románem pro mládež, jenž svým přesahem bez problému zaujme čtenáře jakéhokoliv věku od 14 let. A to i přesto, že je psán jazykem moderní mládeže, přičemž nedochází k tomu, že by se v něm jeden zákonitě ztrácel.
Tématem je současné vnímání terorismu, především pak jeho dopad na společnost jako takovou. Svoboda je znenadání postavena do pozice „každý může být terorista“, což všeobecnou paranoiu nijak moc nekurýruje. Nejde o obhajobu či hanobení zastrašovací války, ale o problém dopadu atmosféry strachu, kterému vláda často přímo i nepřímo napomáhá.
Přestože námět může vypadat zbytečně nabubřele a nudně, Cory Doctorow z něj za pomoci podmanivé zápletky vytěžil maximum. Jediná vada na jinak skvělém románu je snad jen konec. Až mi přišlo, že sám autor si moc nevěděl rady a vše si ulehčil drobným lidským deus ex machina.

Methat  | ***** 21.09.2017 20:59

S Malým bratom som navýsosť spokojný. Odporúčam všetkými desiatimi. Začiatočné udalosti vás budú drviť a Marcusove trápenie sa vám dostane pod kožu. O to silnejšie s ním sympatizujete a sledujete jeho zvraty, nápady a hackerstvo. Kniha je veľmi silná na to, aká je mladá (2008) a odkazuje na dnešný svet, v ktorom sme sledovaní, len o tom nevieme. Práve to, že kniha nemá ani desať rokov je plus, pretože autor píše o existujúcich systémoch, hardware a software, takže človek, ktorý sa ako-tak okrajovo vyzná v počítačovej terminológii bude chrochtať blahom.

Občas je text pretechnizovaný a je únavné čítať niektoré riadky. Najviac musím skritizovať záver, ktorý mi tam akosi nesedel a očakával som trochu iný. Nechcem zbytočne spoilerovať. Zadná anotácia aj tak odhalí cca 100 strán knihy, na druhú stranu sa dozviete zápletku. Ako sa kniha dostáva do záveru, je neskutočne emočne nabitá. Sám som mal slzy na krajíčku, pretože autor emócie hlavnej postavy opísal bravúrne. Romániky medzi Marcusom a ženskými som bral ako pozitívum, aspoň hlavný hrdina mohol na chvíľu újsť z toho celého šialenstva.

Ak ste hrali Watch Dogs 2, ktorý sa točí okolo hackeroch a San Franciscu, neváhajte a prečítajte si túto skvelú knihu. Ak ste ju už čítali ale hru ešte nehrali, odporúčam naopak hru. Sám som bol prekvapený, ako rýchlo som Malého brata prečítal. Po Kingovom tisícstranovom Svědectví mi kniha prišla ako taká väčšia poviedka.

Kous, kous, kous, kous, kous!