Brandon Sanderson

Tři tváře

Kategorie: fantasy - sci-fi - povídková sbírka

vydání: Talpress (web) 2014

snop  | **** 17.04.2014 01:53

Tri povidky.

Prvni je, rekl bych, obhajoba novoplatonismu ;-) Kazdopadne, jak uz jsme u Sandersona zvykli, velmi propracovany – a tentokrat i velmi realisticky – system magie a komorni pribeh o tom, co vlastne jsou zac veci i lidi. Psychologicky nejplastictejsi, 100 %.

Druha ze sveta Infinity blade je takova, no jak to rict… asi nejblizsi slovo je neoriginalni. Svet je neoriginalni (ono postavit neco na takove blbosti jako je ona hra je dost umeni), pripomina kazdou druhou knihu, kde se technologie meni casem v magii – asi nejvic Pana Svetla. Pribeh je taky neoriginalni, navic s prichuti nedokonceneho. 60 %.

Treti – Legion (preklad „Spousta“ necitlive nici konotace) – je nejlepe popsatelna jako epizoda z televizniho serialu. A nutno rict, ze televizniho serialu, na ktery bych se velmi rad koukal (pry se chysta pokracovani). Jsme hozeni doprostred settingu, mame tady epizodni i ramcovy pribeh. Hlavnim hrdinou je detektiv, ktery je vlastne celou detektivni agenturou, bo si halucinuje odborniky na vsechno mozne (nejde o spoiler, dozvime se to na prvnich dvou radcich novely). Je to velmi pekne popsane a celkove jde o svezi, odlehceny pribeh z „naseho sveta“. Celkove 90 % – krom toho, ze to neni az zase tak hluboky text, preklad obsahuje jednu NAPROSTO NEUVERITELNOU CHYBU, KTERA ZABIJI CELOU POINTU. Na str. 294, 6. radce, ma byt posledni slovo nikoli „nedival“, ale „dival“ (pro jistotu overeno v anglictine).

trudoš  | ****1/2 01.01.2016 03:33

Tři tváře Brandona Sandersona nabízejí malé portfolio jednoho z největších mágů současné fantasy. Přestože se jeho texty vyznačují originálními motivy, v základu jde vždy o klasickou epiku toho nejlepšího ražení. Díky čemuž útočí na čtenářovy smysly hned na dvou frontách a dlužno říci, že v obou případech úspěšně. Tento soubor tří novel to jen dokazuje.
V té první (Císařova duše) se autor představuje hned ve vrcholné formě. Příběh hýří kouzelnými nápady, prokresleným prostředím, živými postavami a množstvím nečekaných zvratů. Oproti tomu následující novela Odvěký meč – Probuzení, už takových kvalit v mých očích nedosáhla. Ne že by byla špatná, ale srovnávat s první prostě nejde. Ač jde o uzavřený příběh, v důsledku až moc připomíná prolog k daleko rozsáhlejšímu textu. Ovšem závěrečná povídka Spousta mi opět nechala klesnout čelist nad spisovatelovou imaginací. Jednoduchá urban fantasy možná zklame po stránce dějové, ale rozhodně dostane do kolen skvěle vymyšlenou hlavní postavou.

Madam Brbla  | **** 29.09.2017 08:02

Sandersona už mám relativně obstojně zmapovaného, přesto mě dokázal překvapit: první povídkou „Císařova duše“ ještě ne, ta je sice výborná, drží se však zaběhnutých pravidel, jak je znám z autorových románů (hodnotila bych 85%). Totéž lze říct o „Odvěkém meči“, který kráčí ve stopách RPG a je určen spíše mladším čtenářům (pro zkušenější knihomoly žádná bomba – 69%). To nejlepší nakonec: „Spousta“ nabídla především geniální postavu, geniální ve smyslu její zábavné podivnosti a využitelnosti pro další tvorbu (90%). Snopem zmíněnou chybu v textu jsem také zaregistrovala, zarazila mě, ale nějak ji nedokážu vnímat stejně tragicky.
Co dodat? Sanderson mi dokázal, že umí psát nejen skvělé romány, zrovna tak schopný je v povídkách. Za „Tři tváře“ si ode mě vysloužil uznalé kývání hlavou a silně zářivé čtyři hvězdičky.

Methat  | ****1/2 18.11.2019 10:26

Tri tváre Brandona Sandersona je zbierka troch poviedok, ktoré sú si od seba odlišné. Najviac ma bavili prvé dve, v poslednej tretej chvíľu trvalo, než sa príbeh rozbehol. V prvej poviedke – Cisárova duša, prevláda originálny systém používania mágie. K tomu sympatická hlavná postava, perfektne vystavaný príbeh. Kľudne by som si dal celú knihu postavenú na postave Šai.

Druhá poviedka bola napísaná podľa jednej mobilnej hry z iOS. Aj keď je príbeh neoriginálny, prekvapivo ma bavila. V Sandersonovom podaní by som sa do tohto sveta určite vrátil, no poviedka pôsobila ako úvod do oveľa rozsiahlejšej kni­hy.

Posledná poviedka Legion (Spousta mi ako preklad nesedí) mi pripomenulo seriál Sense8 od Wachowskích, ktorý som prednedávnom dopozeral. Tu sa jedná skôr o halucinácie, ktoré pomáhajú detektívovi s vyšetrovaním. Koniec mi prišiel veľmi rýchlo useknutý, opäť by som si vedel predstaviť dlhšiu knihu na toto téma.