Prokletí rodu Usherů

Kategorie: horor

originální název: Usher's Passing
originál vyšel: 1984

vydání: Fobos (web) 2021

trudoš  | ****1/2 27.11.2021 19:43

Třebaže patří Robert R. McCammon mezi moderní tvůrce hororu, jeho kompozice zápletky je překvapivě komorní. Pečlivě si dává záležet na propracované psychologii postav, kdy jednoduchými tahy dokáže věrně vystihnout figury různých povah, přičemž každá z nich má v dramatu svou nezastupitelnou roli. Spisovatelovou nejsilnější zbraní je ovšem sloh a ten je v případě Prokletí rodu Usherů prvotřídní, což ještě umocňuje kvalitní překlad Milana Žáčka. Odstavce příběhu vás velmi snadno strhnou promyšlenou gradací, kdy se zdánlivě nesouvisející události postupně spojují v konkrétní celek a s blížícím se finále netrpělivě trnete v očekávání, jaké že to dekadentní šílenosti nakonec odhalí ikonické rodové sídlo. Dlužno podotknout, že autor se nespokojí pouze s vykuchanými těly, protože ty jsou jen zlomkem toho, co hrůzu dělá hrůzou. Tohle je chytrý horor s morálním přesahem, jehož cílem není šokovat, ale bezděčně vyvolat ve čtenáři pocit, že byl právě svědkem čehosi nevšedního. A to se povedlo.

jirikk  | **** 18.04.2024 12:51

Tuhle knihu jsem měl od jejího vydání na širším seznamu zajímavých věcí, trvalo mi ale, než jsem se rozhoupal. Ponoukla mě až slevová akce a opravvdu nelituji, tohle je kvalita. Autor si od amerického klasika vypůjčil jednu prokletou rodinu, kromě samotného úvodu však návaznost není nijak silná ani důležitá, alespoň pokud si původní povídku vybavuji. MCCammon rozehrává klasickou partii ďábla proti zbytku světa, zlo zhmotněné konkrétní postavou lidského (a překvapivého) služebníka má dost sil na to pořádně zatopit nejbližšímu okolí. Silným tématem je morálka výrobce zbraní, tedy etický aspekt této bohužel nezbytné činnosti (platí dnes snad ještě více než v těch osmdesátých letech, kdy román vznikl). Komplikovanou historii jednoho nešťastného rodu autor podává čtivým stylem a na úrovní, na jeho loni vydanou Smrt před úsvitem se proto určitě musím podívat.