Kategorie: horor - fantasy - povídková sbírka

originální název: Nightmares & Dreamscapes
originál vyšel: 09/1993

vydání: Beta (web) 2004

odkazy: 5x [recenze]

jasonix  | ***1/2 26.03.2023 11:18

Sbírka nehomogenní tématikou i kvalitou. Ledaskde bych Kinga ani nepoznal a bez některých bych se klidně obešel. K těm nejpovedenějším a více kingovským řadím invazní dystopii DESTÁTNÍCI; detektivku s lovecraftovskými parafrázemi CROUCH END, zombie-apokalypsu POROD (napsanou pro antologii povídek inspirovaných filmovou trilogií „živých mrtvých“ G.Romera), horůrek z prostředí dětské partičky v Bradburyovsko-Kuttnerovském duchu DŮM V JAVOROVÉ ULICI; no a skvělý POSLEDNÍ UMNEYHO PŘÍPAD, jenž je jakousi stylistickou poctou R. Chandlerovi. K zamyšlení nad časem mě inspirovala docela ukecaná MŮJ HEZKÝ PONÍK, osvěžujcí byl filmový scénář LITUJI, VOLÁTE SPRÁVNĚ. Průměrněji hodnotím poněkud stereotypní OBDOBÍ DEŠŤŮ, Sherlockovskou variaci DOKTORŮV PŘÍPAD nebo thriller z prostředí kriminálníků – titulní PÁTOU ČTVRTINU. Zcela mě minula UDRŽ HLAVU (Head down), na kterou láká obálka rozšířeného českého vydání knihy a jež zde v seznamu na Legii (oprávněně) není uvedena. Reportáže o baseballu fakt číst nepotřebuju, byť psané Mistrem Kingem. Naopak následující baseballovou báseň MAJESTÁTNÍ BROOKLYN, kousek poezie s koncentrovanou atmosférou zvláštního (sportovního) vzrušení a vtipnými postřehy, jsem si přečetl se zájmem. Ano, ta také na tyhle stránky nepatří, ale soukromě si ji hodnotím 80%. :) Autorovým bonusem je půvabná bajka ŽEBRÁK A DIAMANT. Být po mojem, sebral bych do útlejší knížečky prvních 6–7 jmenovaných kousků, dal tomu zajímavější obálku a byl by z toho slušný pokračovatel klasik HODINA DĚSU a MRTVÍ SE NĚKDY VRACEJÍ.