Z teórie modernej fantastiky

Ondrej Herec

Z teórie modernej fantastiky

Kategorie: fantasy - sci-fi - literární teorie

vydání: Literárne informačné centrum (web) 2008

Gaarq  | ** 05.09.2014 07:55

velmi ambiciózní dílo, které však pro mne bylo výrazným zklamáním. kdyby to vyšlo před 25 – 30 lety, mohla to být bomba, ale dnes je to žel demonstrace toho, jak fandomová teoretika fantastické literatury zamrzla v čase a není schopná přijít s novými a především relevantnějšími úvahami. autor se sice často zaměřuje na moderní jevy ve fantastice, ale natahuje je na skřipec nástrojů teoretického studia fantastiky jejího středověku. neustálé omílání „pocitu zázraku“, lidových filozofických úvah na různá témata (třeba kapitola o hororu je toho plná; psychologické úvahy jak z ženského magazínu, žádný slušný teoretický podklad) a různých laciných závěrů (kapitola o xeně), podložených dřevní literaturou či články ze sítě. pro bohy, kdo ještě dneska seriózně vytahuje knihu cvetana todorova introduction à la littérature fantastique, když celá její sláva v anglicky mluvícím prostředí pochází z nepochopení rozdílu mezi „la littérature fantastique“ a „littératures de l'imaginaire“? a to je právě největší problém – motivická analýza, to ještě jde, ale v okamžiku, kdy ji fandomový teoretik opouští, a vrhá se do vln oceánu myšlenkové syntézy, zoufale se plácá u břehu a ne a ne se dostat někam dál; v knize naprosto chybí jakékoliv relevantní literárně teoretické odkazy – darko suvin to nezachrání. i teorie fantastiky se vyvíjí a to docela překotně od okamžiku, kdy se jí začali věnovat převážně lidé mimo fandom! popravdě, tahle kniha (spolu s dobre organizovaným netvorom) mě utvrdila v přesvědčení, že nic dalšího asi od j. herce o teorii fantastiky číst nebudu.