série: Městské války
díl v sérii:

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

vydání: Pražská vydavatelská společnost 2008; Argo (web) 2010

odkazy: 5x [recenze], 1x [info]

Majkl  | **** 17.03.2010 14:49

Rita sa preberie v neznámej miestnosti, zviazaná a zmätená. Pri nej je muž, ktorý ju pustí, až si Rita prepichne dlaň. Po oslobodení objaví Zdenala a Valentýnu, ktorí sa taktiež dočkali slobody výmenou za dávku bolesti. Po preskúmaní miestností zistia, že sú v akomsi labyrinte podzemných chodieb, ktorými sa pýši Praha. Plný špiny, splaškov, odpadu a jeho rôznorodých obyvateľov.

Pavel Renčín odhalil v románe na pokračovanie neuveriteľný podzemný svet, ktorý ma neustále prekvapoval – svojimi obyvateľmi, čudesnými strojmi z odpadu a temnou krvavou mágiou a aj tou mestskou. Obľúbil som si najmä Delapanzu a Šialeného Wůdyho s Kraksňou a jej pohonom. Nechcem veľmi zachádzať do podrobností, pretože objavovanie sveta je to najlepšie, čo kniha ponúka. Pri čítaní som po večeroch perfektne relaxoval, avšak občas som si prial, aby gejzír nápadov a akcie poľavil. Vykreslenie postáv má jednu chybičku – niekedy sa mi zdalo, že jednajú inak, ako by mali. V závere ma odhalenie dôvodu únosu nenadchlo (žiadalo sa mi niečo premyslenejšie, aj keď Labyrint ako prológ k Městským válkam takto musel skončiť), posledná kapitola bola trochu ukecaná a pripadala mi useknutá. A viac informácií o Wihelinovi by nezaškodilo. Aj napriek výhradám, vrele odporúčam kvôli podzemnému svetu a som zvedavý na Městské války.

Sirius  | ***1/2 30.11.2010 19:58

Začátek Labyrintu původně publikovaného na pokračování na autorově webu a v časopise Pevnost, připomíná filmovou sérii Saw, ačkoliv po několika epizodách se z jejího stínu vymaní. Na druhé straně se ale autor nevyhne srovnáním s celou řadou dalších děl, jejichž ozvěna je v románu patrná, ač se toho dopustil nevědomky a zcela neplánovaně. Předně je to Abramsův seriál Ztraceni. Skupina na první pohled obyčejných lidí se ocitá na tajemném místě (místo ostrova zde máme podzemí), aby zjistili, že všechno je zcela jinak, než jak se na první pohled zdálo. A zákonitě pak musíme zmínit modlu městské fantasy Nikdykde britského mága Neila Gaimana (motiv druhého světa pod Londýnem). Ostatně k této knize byl přirovnáván i Renčínův Zlatý kříž. Stylizace záporáků (střelné zbraně, katany) a akce (dávkována rozumně) pak zase vyvolá vzpomínky na krváky Jiřího Kulhánka. Až na tuhle viditelnou inspiraci obsahuje kniha všechno, co máme na Renčínových knihách rádi. Především dobře vystavěnou zápletku, která si čtenáře obmotá kolem prstu hned první stránkou a nutí k neustálému čtení. Když mluvíme o zápletce, musíme zmínit omračující pointu, či spíš rozuzlení, na němž je celý příběh vystavěn. Budete při něm kroutit hlavami a říkat si, že to snad není možné. Ovšem tak efektivně bude působit jen na ty, kteří jsou ještě nepolíbení jeho trilogii Městské války, navazující na Labyrint a neví, jak bude příběh pokračovat.V kon­textu Renčínovy tvorby tak působí Labyrint jako nejslabší dílo (přeci jen, pořádně se rozjel až ve své trilogii), ale za přečtení stojí. Na druhé straně se po všech těch ovacích jedná o menší zklamání a k Labyrintu se už asi nejspíš vracet nebudu

Gaarq  | **** 31.01.2012 13:10

předesílám, samotný příběh hodnotím třemi astrami, ta čtvrtá je za projekt samotný, který tomu dodává další rozměr, ale ne vždy na kvalitě.

jsem maximalista a po autorovi, o kterém si myslím, že na to má, chci maximum. pavel renčín je takovým autorem a o to víc mě mrzí, že to nejlepší ze sebe pořád ještě nevydal. novela labyrint nás zavede do světa městských válek, ale komorně, byť se dozvíme mnohé z toho, co v trilogii zůstalo nevyřčeno (a mohlo být řečeno bez narušení přediva). příběh sám je docela chytlavý, jednoduchý a lineární, ne nepodobný klasickým RPG hrám (živě si to dokážu jako hru představit), obsahuje silnou linku iniciačního putování, která je ale do značné míry, pro tohoto čtenáře, rozmělňována dobrodružnými eskapádami. v závěru nás autor oslní (doslova) bohem ze stroje, který tam být vůbec nemusel. závěr je patetický, možná až moc, ale docela dobře uvádí do světa městských válek.

pavel spolehlivě uspokojí moji fantazii, ale, u labyrintu zvláště, jeho texty často vypadají jak něco z ckč, spíše než něco vybroušeného. asi jsem jsem přináročný.

trudoš  | ****1/2 25.06.2018 22:47

Hlavními hrdiny Labyrintu je nesourodá skupinka obyčejných lidí, kteří byli z neznámého důvodu uneseni do nitra pražské kanalizace. Kdo a proč je pro ně hádankou, na kterou se snaží nalézt odpověď, tedy hned poté, co se dostanou ven. Jestli přežijí. Záhy totiž zjišťují, že stoky nejsou opuštěné a už vůbec ne mírumilovné. Navíc čím déle putují v hlubokých temnotách, tím více se jim podzemní svět dostává pod kůži a přeměňuje je k obrazu svému…
Tenhle nezávislý prolog k cyklu Městské války vznikal původně on-line na internetu, kde se do jeho tvorby aktivně zapojovali i čtenáři. Kniha tak jako bonus obsahuje kromě samotného textu i nejzajímavější příspěvky z diskuse, torzo metalové opery, komiksové stripy – a jako překvapení – zbrusu novou povídku Král olší, která na Labyrint volně navazuje. Pro mě bez diskuzí perfektní čtenářský zážitek, jak pro autorovu imaginaci, tak kvůli propracované gradaci, zapříčiněné nutností s každým dalším pokračováním děj někam posunout. Maximální spokojenost.

Sherudan  | brak 29.11.2021 09:50

Kdybych přistoupil na to, že se jedná o parodii, mohlo by toto svěží dílko být ozdobou Knihovničky Vakukoku. Velmi se však obávám, že to autor myslel vážně.