Petr Heteša

Démoni jsou věční

Kategorie: fantasy - detektivní

vydání: Brokilon (web) 2009

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze], 1x [info]

Sirius  | ***** 03.05.2009 11:42

„Pomsta je pokrm, který nejlépe chutná za studena,“ řekl kdysi jeden filmový klasik. Přesně o pomstě, která není zpracována typickým způsobem je tato kniha. Jenže tuto knihu nenapsal žádný začátečník – napsal jí ostřílený borec Petr Heteša, o kterém má bohužel většina čtenářů povědomí jen díky Edici Pevnost. To se snad nyní změní díky Brokilonu Roberta Pilcha. První krokem v této změně je román Démoni jsou věční. Najdeme v ní všechny atributy, které mám u Heteši tak rád. Vymazlená akce, vtipné dialogy a hlavní hrdina, který udělá vše pro vlastní přežití. Román je velmi originální a psaný mým oblíbeným filmovým stylem. Jen jsem si občas říkal, že stříhačské nůžky by tomu neuškodili. Redakční práce tentokrát nepatří k těm nejpříkladovějším – během čtení jsem natrefil na dvě chyby. Inu i mistr tesař se někdy utne. Obálka Juraje Maxona – hrdina vypadá dobře, jen ten ksicht by nemusel vypadat, jako kdyby ho ukradli pětiletému dítěti. Nic z toho však Démonům neubírá na kráse a nekazí čtenářský zážitek. Vedle Asfaltu od Štěpána Kopřiva to patří zatím k tomu nejlepšímu, co letos vyšlo.

Svarec  | ***** 09.05.2009 22:07

Nářez, jízda od začátku do konce. Nečetl jsem žádnou z předchozích knih Petra Heteši, takže nemohu porovnat s ostatní autorovou tvorbou, nicmeně pro mě je to jedna z nejlepších věcí, které u nás v žánru akční fantasy v posledních letech vznikly. Spousta akce, vtipu, břitkých dialogů na bezmála pětiset stranách. Příběh, který ani jednou neškobrtne. Hlavní hrdina je vcelku normální týpek, který co chvíli potřebuje pomoct od kámošů demonů, kteří jsou tady zpracováni, řekněmě, originálně. Tohle sice rozhodně není typická Kulhánkovina, nicméně Jiří Kulhánek by se měl o svůj post krále akční sci-fi/fantasy pomalu začít bát.

pull  | ***1/2 28.05.2009 08:16

Dobře napsaná oddechovka, kterou dost sráží „překvapivá“ pointa a kterou zachraňují vtipné, břitké dialogy.

Romison  | ***1/2 29.06.2009 13:36

Ctiva a zabavna kniha. Trosku me sralo autorovo opakovane kecy, ze jsme teprve na strane bla bla bla, ze hlavni hrdina prece nemuze zemrit, bez toho by se kniha klidne obesla. Jeste me mrzi a se mnou vsechny komu jsem knihu na dovolene zapujcil, ze hlavni geroj nedostal spoluhrdinku do postele :)

Majkl  | **** 20.07.2009 14:26

Českých autorov a ich knihy mám veľmi rád. Po diabolskom Asfalte som si zakúpil zdanlivo podobnú knihu Démoni jsou věční. Démonická tématika je to jediné, čo majú tieto knihy spoločné. V tejto knihe sú démoni naozaj len veční a nie všemocní, takže samotný príbeh by sa dal označiť za detektívku kde dominujú ostré dialógy nad akčnými scénami a najväčším kvérom je tu akurát reolver. Lennymu Grimwoodovi zabijú spoločníka Bennyho, pretože vedel niečo, čo nemal. Lennyho postrelia a vyhodia na skládke monštróznej firmy Amrubbish, preberie sa až v zelenom svete démonov. Ak do štyridsiatich dní zastaví Amrubbish, môže žiť. Ak nie, umrie rukou neznámeho vraha. Petr Heteša síce u zeleného telefónu vystrieda množstvo démonov, no nečakajte, že budú dôležitými postavami. Démoni mi tu pripadali skôr ako imformátori, resp. pomocníci aj to často neochotní. To však nebolo na škodu, užil som si pátranie po slučke, ktorá zlomí Amrubbishu väz a užil som si najmä vykreslenie dvoch hlavných postáv. Pointa bola sice predvídateľná (no kto iný?), nevadilo mi to, rovnako ako aj pokojnejší koniec (čo bola nakoniec celá kniha) a celkovo som si knihu vychutnal. Musím pochváliť Brokilon, toto je asi prvá kniha, ktorú mám doma, u ktorej denne obdivujem jej chrbát. Kniha mi v kníhkupectve padla do oka (čakal som ju tenšiu) a bolo rozhodnuté.

Vlask  | ***1/2 04.08.2009 00:47

Což o to, číst se to dá, ale ať se někdo nenechá zmámit komentáři. Tohle opravdu není akční kniha, přiznivci akce (a zejména Kulhánka) budou silně zklamáni. Je to spíš detektivka naruby po telefonu – prakticky nic jiného hrdina nedělá. Naruby protože se nehádá kdo je vrah, ale celou dobu nebohý čtenář hádá jak to ten hrdina chce vůbec dokázat, když se skoro celou dobu plácá na místě.

SiriusChico  | *** 07.08.2009 11:07

Na první pohled, by se někomu mohlo zdát, že se Heteša inspiroval Asfaltem, jenže to by byl opravdu jenom zběžný pohled přibližně ze kilometrové vzdálenosti. Je to klasická Hetešovka, která stojí na dialozích mezi postavami. Je to vtipné, je to akční (i když jenom s mírou) a je to pohodové. Prostě klasická tříhvězdičková odpočinková knížka, která se málem mohla vytáhnout na čtyřhvězdičkovou, ale to by si musel autor více pohrát se světěm démonů a nesměl by na každé straně zdůrazňovat jak moc božsky Miranda vypadá (žádnej strach jsem heterouš, ale když tu hlášku čtete už po sté máte ji prostě plný zuby). Ale musím uznat, že všechno co jsem od autora četl je dobré, takže – Více Heteše!

avatar2  | **** 20.06.2010 22:28

Tohle se mi dost líbilo. Tento Hetešův styl bych označil za inteligentnějšího Kulhánka – méně krve a rambování, více dialogů a děje. Bude-li Heteša takto pokračovat, máme se na co těšit. Myslím že knize prospěl i autorův (možná dočasný) odklon od kyberpunkového prostředí, současné reálie mu sedí víc.

The_Star_Rover  | ***** 15.09.2010 11:08

Pro mě zatím nejlepší Hetešova kniha.. Prostě skvělá jízda, skvělé hlášky od začátku až do konce, skvělý příběh.. Paráda :)

GeRony  | ****1/2 21.10.2010 12:22

Tak, po vybornom Nevermore Baltimore som si precital dalsiu knihu Petra H. A, tato sa mi pacila este o trosku viac ako predchadzajuca. Mozno mam slabost pre ceskych autorov, ale mam taky pocit, ze pisu presne to, co ja chcem citat. Zrejme ma Petr averziu voci velkym spolocnostiam, pretoze aj v tejto knihe bojuje hlavny hrdina proti takejto velkej americkej spolocnosti. Dej odsypa a znova su hlavnym hybatelom skvele dialogy. V tom je Hetesa majster. Postava Lennyho je sympaticka, zenska protagonistka tiez a keby som necital Baltimore, mozno by som bol sklamany, ze sa, ehm, ‚nezblizia‘ :) Takto si zacinam u tohto autora zvykat. Mam vsak aj dve vytky – neverim, ze by sa Lenny len tak lahko stratil v cervenej mazde (a ked sme uz pri tom, neverim, ze by mu nedali cip do auta, ked sa tak unuvali mu ho vzdy napchat do satov) a druha, neuveril som chladnokrvnosti Lennyho pri pomste svojmu vrahovi – proste neuverim, ze obycajny clovek takmer bez vycitok svedomia stiskne spust zoci voci svojej obeti. Az na tieto dve malickosti sa mi kniha velmi pacila a uz mam nakupene dalsie Hetesove knihy :)

tomts  | **** 12.05.2012 21:52

Plynulý přechod mezi několika literárními žánry v jednom jediném příběhu je Hetešovou specialitou a zároveň silnou stránkou. Román začíná ve stylu klasické detektivky, ze které po čtyřiceti stranách vyplave zajímavý fantasy motiv, který po chvíli plynule obohatí Westlakovský suchý humor. Zdánlivě neslučitelné literární atributy kupodivu tvoří kompaktní celek a já knihu přečetl jedním dechem, byť k dokonalosti knize přece jen ještě něco schází…

virago  | **** 06.09.2012 13:52

Moje první knížka od autora, docela příjemné překvapení, trošku předvídatelná, i na mě zbytečně moc opěvování Mirandy (jak už psal někdo přede mnou), méně akce… ne, že by mě udržela vzůru do rána, ale jinak knížka na pohodu, která příjemně odsejpá a dobře se čte ve chvílích volna.