Kategorie: horor - povídková sbírka

originální název: Just After Sunset
originál vyšel: 11/11/2008

vydání: Beta (web) 2009; Beta (web) 2020

odkazy: 3x [recenze], 2x [info]

BoredSeal  | * 17.05.2010 11:28

Velké zklamání. Sbírka nových povídek od Kinga opět dává za pravdu pesimistům, kteří tvrdí, že King už neumí psát dobře. Většina povídek pro mě neměla zajímavý námět, text mi připadal „ukecaný“ a snad s vyjímkou poměrně příjemné záležitosti jménem Maturitní odpoledne jsem četl knihu pekelně otráven. Přišlo mi, že King radši věnuje pozornost líčení zbytečných detailů než vymýšlení příběhu, vrcholem je poslední povídka, kde hlavní postava doslova proleze exkrementálním peklem a nejste ušetřeni jediné věci, která se dá udělat v povídce s hovny. Skoro mi to připomnělo fekální Pyramidu snů. Běs.

Madam Brbla  | ***1/2 08.07.2010 10:29

BoredSeal v diskuzi vyjádřil spokojenost s přebalem knihy: nesouhlasím. BoredSeal konstatoval pekelnou otrávenost touto povídkovou sbírkou: opět nesouhlasím. Jediná věc, na které se s BoredSealem (btw. nudícím se tuleněm, lachtanem, lvounem, pečetí, cejchem, plombou, uzávěrem, razítkem, těsněním, celní uzávěrou – OMG, jak se anglicky hovořící lidé jsou vůbec schopní domluvit?:-)) shoduji, je hodnocení „Maturitního odpoledne“ (***) – ovšem pro něj jde o dílko nejlepší, pro mě o jeden ze slabších kousků. V první řadě: „Za soumraku“ NENÍ sbírka horrorových povídek. Pár se jich tady sice najde, ale primárním cílem bylo (jak to chápu) vyvolat spíše znepokojení než strach, přinutit čtenáře k zamyšlení, ukázat mu všední věci a události v jiném světle – v příšeří;-). Umím si představit, že být mladší, spousta Kingem nahozených témat by mě minula a znudila. V současné době, na prahu středního věku, však většina padla na úrodnou půdu: 5 ze 13 povídek pokládám za (+/-) průměr, zbytek mě spolehlivě oslovil – za nejpovedenější a nejpůsobivější pak považuji atmosférickou „lovecraftovinu“ s bravurně zpracovaným psychologickým pozadím „N.“, ta mi v paměti nejspíš zůstane hodně dlouho. Předmluvy mě obvykle příliš nebaví, ty Kingovy jsou ovšem výjimkou a ani tentokrát jsem nebyla zklamána. V závěru pak autor cosi napsal ke vzniku jednotlivých povídek; někdy šlo o informace zajímavé a užitečné, jindy ani ne, nicméně vítám tuto pomůcku. Pochválit je třeba i vcelku pečlivou redakční práci, ikdyž občas nějaké to zrnko písku v soukolí zaskřípalo (např. „Zálivový bulvár“ mě ošklivě tahal za oči, některé názvy by bylo lepší nepřekládat). Suma sumárum: „Za soumraku“ splnilo má očekávání, byť o nejpovedenější Kingovu sbírku nejde… nejvyzrálejší snad. 74%

Speedemon  | ***1/2 10.07.2011 09:52

Povídky jsem už nějakou dobu nečetl a Kingovy obzvlášť. Stejně jako se mění jeho nové romány na spíše psychologické rozpitvávání, povídky nezůstaly pozadu. Dokážou být děsivé tak jako tak, ale jiným způsobem. King už nemá zapotřebí používat litry krve, aby upoutal čtenářovu pozornost (i když v poslední povídce použije něco podobného :). Jako nejlepší kus považuji „N“. Nejslabší, divnou a pro mě asi nepochopenou Ayanu. Za přečtení určitě stojí všechny a King se musel často hlídat, ale povídku nepřestřelil do románu. Jak jsem psal, King píše jinak, i přesto jsem si u povídky Pekelný kocour vzpomněl na staré drsné časy :) Příjemná sbírka.

avatar2  | ***1/2 30.11.2011 21:13

Vždycky jsem měl pocit že Kingovi víc sedí rozsáhlé hřiště románu než mikrosvět povídky a tato sbírka to víceméně potvrzuje. Pár jich je dobrých, ale většina jen průměr. Nejde primárně o horrory, ale někdy o dramata, někdy o psychologické črty, někdy o úvahy u Kinga nezvyklé. Knihu nemůžu doporučit komukoliv, ti co mají u Kinga jasná očekávání by mohli být zklamáni.

Honzeecheck  | *** 17.12.2012 09:30

Nejslavší King co jsem zatím četl, a nebýt poslední povídky dávám průměr. Nejlepší jsou samozřejmě ty nejdelší – Utíkej Káčo utíkej, N. a V úzkých. Pobavily mě zdejší naštvaný komentáře, ani jsem si neuvědomil, že by to mělo být nějak extra kontroverzní. Ale o některých věcech by se asi podle někoho psát nemělo

MirabelkaP  | **** 26.05.2013 09:38

Moje druhá Kingova povídková kniha a jsem spokojená. I pro mne slabší kousky (Maturitní odpoledne, Ayana, Němý) jsem přečetla bez problémů a se zaujetím a ty nejlepší (především N., Rotoped, V úzkých, Utíkej, Káčo, utíkej)jsem vyloženě zhltla. Musím souhlasit s tím, že čím větší prostor tím lepší a… SPOILER… mobilní záchody pro mě teď budou ještě nepříjemnější než dosud :)

lenivec  | ** 11.02.2014 14:10

Po viac ako roku som sa odhodlal k napísaniu komemtára a zistil som, že ani jedna poviedka vo mne nič nezanechala. Dávam len 3/10 možno je to kruté, lebo od Kinga mám väčšie očakávania.

Strýček Biolit  | ***1/2 21.05.2016 23:17

Solidní kniha. Pár povídek je skvělých, naprostá většina je ale „jen“ nadprůměr (nu a pár slabých kusů se najde taky). Velkým plusem je vypsaný a lehce píšící autor, takže se pravděpodobně nestane, že byste se u nějaké povídky vyloženě zasekli. Pokud si chcete přečíst něco od Kinga, existují určitě lepší knihy. Pokud ovšem sháníte nějaké lepší povídky (třeba na cesty vlakem, nebo jen tak, na relax před spaním), není tato kniha určitě špatnou volbou.