Hello, Ameriko!

Kategorie: sci-fi - antiutopie - postkatastrofická

originální název: Hello America
originál vyšel: 1981

vydání: Albatros (web) 2010

Gaarq  | **** 16.05.2010 08:31

jg ballard se světlým zjevem fantastické literatury. vydal se v ní novým směrem, kterému se i v psychedelických dobách 20. století mnozí vyhýbali, a to silné psycho(pato)lo­gizující prózy. když jsem četl jeho první dílko, ty příběhy se mi smotaly do oné hypnotické spirály a já byl polapen. když jsem viděl, že vyšel tento román, radostí jsem nadskočil :) ballard opět nezklamal; na pozadí zdánlivě vážné průzkumné expedice do opuštěné ameriky rozehrává své tradiční šachy se sny, fata morgánami, šílenci a umanutými vizionáři. dojde i na prázdné bazény. atmosféra, kterou spřádá je pocitově hutná, ale když jeden mávne rukou, řidina nejistot jí neklade žádný odpor. i když se zdá, že beznaděj ustupuje, je to je další závěs za kterým čeká další lákavé, ale opuštěné místo. nejslabší je vypravěč tam, kde nabourá vlastní schéma a sklouzne do „klasické“ fantastiky, opustí fantaskno a pokouší se ho ukotvit v logickém sledu událostí. pořád jde ale o úžasný mišmaš střetu života jedince s konzervovanými a dobře naolejovanými mýty, ďábelské jízdy otevřenou a volnou krajinou s nevyhnutelností vlastních nohou zalitých v betonu lidského společenství. nezvykle optimistický závěr je možná míněn vážně, možná je jenom výsměchem čtenářově naivitě… těžko říct. tenhle písmenkový trip stojí za to ať už tak, či onak.

jirikk  | ***1/2 23.03.2014 21:16

Typická ballardovka, alespoň pokud mohu soudit z toho, co jsem od autora četl. Tentokrát se mi ale zdá, že nějak nedokázal držet atmosféru nebo spíš mou pozornost, zejména řekněme druhá polovina knihy je možná zbytečně příliš doslovná, snovou atmosféru první části autor opustil ve prospěch pitoreskní akce. V závěru jsem se přistihl, že už jen lhostejně vyhlížím konec, to se mi u Kokainových nocí nebo Super-Cannes (tyhle dvě knihy se mi zdají s Hello A. v lecčems příbuzné) rozhodně nestalo.