Kategorie: fantasy - dark

originální název: Best Served Cold
originál vyšel: 06/2009

vydání: Polaris (web) 2010

odkazy: 1x [ukázka], 4x [recenze]

Svarec  | **** 11.10.2010 12:06

Knihu jsem dočetl už včera, takže jsem měl čas si v hlavě trochu urovnat dojmy. Je to Abercrombie, jak ho známe. Neuvěřitelně čtivý, zábavný a sarkastický. Mnohdy mě svým humorem dostal do kolen. Z postav není žádná vysloveně dobrá ani špatná, hlavní hrdinové jsou v podstatě lumpové, možná kromě Třesavce. Všechny jsou celkem vybarvené a sympatické, přičemž Abercrombie se nebojí provléct hrdiny i tím nejhorším bahnem. Dokonce mu odpustíte i ten šíleně přímý děj, kniha je skutečně celá jen o cestě za pomstou. Co mě však přinutilo srazit jednu hvězdu je (ne)provázanost s Prvním zákonem. Ano, v knize vystupuje pár postav z trilogie v roli více než jen vedlejší, další se zde mihnou jako takové malé cameo. Jenže když se všude psalo, že Best Served Cold se odehrává ve světě Prvního zákona a že se dozvíme více o osudech různých postav, a tak dále, čekal jsem, že nám Abercrombie řekne, co se v třeba takovém spojeném království stalo za těch pár let, jak to vypadá na severu, jak to vlastně dopadlo s hlavními postavami trilogie a jak si vedou (Psí čumák, Logen, apod). Abercrombie se však omezil na pár velmi neurčitých zmínek, čímž mě, přiznávám, trochu zklamal. Ale možná na to budou mít ostatní jiný pohled, každopádně kniha je to skvělá, výborně napsaná a nejen pro čtenáře Prvního zákona must have záležitost.

Ruffy  | ***1/2 13.10.2010 18:05

O něco slabší než První zákon, přesto stále dobrá četba. Chvílemi se to však vleče. Přece jen – pomsta na sedmi lidech je trochu moc jednotvárné téma. Zvláště když občas ta pomsta nepůsobí vůbec spravedlivě a hlavní postava z ní nemá žádné potěšení. Kdyby to Abercrombie zkrouhl o 100 stránek, bylo by to o dost lepší. Setkáváme se zde s několika postavami z Prvního zákonu – objeví se třeba žoldák Nicomo Cosca, bankéř Mauthis, seveřan Shivers (nevím české jméno – dlouhovlasý mladík, kterému Logen zabil bratra), Vitari a krátce se mihne třeba i Jezal. Samozřejmě se objeví i velké množství postav nových, některé velice povedené – jako třeba travič Morveer. Původně jsem měl v plánu dát nižší hodnocení, ale konec plný překvapení to všechno pěkně vynahrazuje. A ještě poznámečka na konec: pokud se vám zdál už První zákon moc negativistický a depresivní, tak se této knize raději zdaleka vyhněte.

pull  | **** 27.10.2010 00:37

Kromě řekněme propracovanějších sexuálních scén, Abercrombie s ničím výrazně novým nepřišel, jen oproti Prvnímu zákonu ještě přitvrdil. Kromě toho že je děj přímočarý, je také (nevím jak jinak to vyjádřit) surový. Během cesty hlavní hrdinky za pomstou si to nepěkně odnese skoro každý, kdo se na stránkách románu objeví. Objekty pomsty, spojenci a nejčastěji „náhodní kolemjdoucí.“ Nic co by se v literatuře už neobjevilo, ale Abercrombie to dotáhl do extrému. Stejně tak mě teď nenapadá jiný autor, který by tak bezostyšně (v kladném slova smyslu :o)) mazal rozdíl mezi hlavními postavami a jejich protivníky ve smyslu kladní/záporní. Nejspíš byste nechtěli potkat ani jedny ;-) Samotné vyústění příběhu je… Nedělá si z nás Joe trochu prdel? :o)

No, já hodnotím celkově kladně, ale stoprocentně spokojený nejsem. Chyběl mi humor z prvních dvou dílů PZ a vykouklo o něco víc bůžků ze stroje, než bych byl přešel bez povšimnutí.

Sirius  | **** 01.11.2010 18:09

Ten klišoidní námět Abercrombie zabalil do slušivého thrillerového hávu a opatřil ho spoustou čtivosti. Čtenář se tak už na první stránce dostává do velice čtivé pasti, jenže z ní postupně vylézá. Je to hlavně způsobeno posledními 150 stránkami, které se mi tam zdály navíc a myslím, že by se to bez nich klidně obešlo. Jinak mi to připomnělo Piráty z Karibiku 3 – každý tu totiž podvádí každého a než se čtenář naděje přeskočí postava několikrát z jedné strany na druhou. Sarkasmus a ironie se tu taky vyskytuje, ale rozhodně nepřetéká z pekáče jako těsto z plechu (pravda, scéna z banky je fakt super) Bohužel ani postavy mi nepřišly nikterak ohromující – samotná hlavní hrdinka mi přišla nezajímavá (ač projde osobním vývojem jako ostatní figurky na šachovnici), ač se z ní autor zmrzačením pokusil udělat Gloktu v sukních, do osobního kouzla inkvizitora jí chybělo moc. Nejlepšími postavami jsou pak ve výsledku Dobrák a Třesavec. A rozhodně mi tu chyběl nějaký pořádný záporák. I přes ty mírné nedostatky se mi to líbilo, je to dobré přímočaré čtivo na pár dnů s kapkou originality a kupou brutality. Nicméně vracet se k tomu už asi nebudu. Ale na Hrdiny se těším.

Majkl  | **** 06.11.2010 13:37

Nejlépe chutná za studena je podobné trilógii První zákon a pritom je aj odlišné… resp. dohnané do extrému. To, čo Abercrombie predvádza v tejto knihe spoľahlivo umlčí námietky tých, ktorým vadil temný koniec Posledného argumentu kráľov. Máme tu brutalitu, akciu, temnotu, minimálny výskyt humoru (resp. je tak čierny, že aj ja som sa už nesmial), tabuizované témy (napr. pekne detailný sex, incest a pod.) a postavy, ktorých za hrdinov nemôžeme označiť ani len vo sne (Logen je popri nich fajn chlapík). Príbeh je priamočiary, ostatne, o tom svedčí už sedem častí knihy, každá pre jedného muža, ktorému sa chce Monzcarro Murcatto pomstiť, a tak som si túto knihu neužil ako První zákon. Súhlasím, kniha mohla byť aj o takých sto strán tenšia (nech je dôkazom preťahovaný Třesavcov záverečný súboj). Potešili ma návraty starých známych postáv (Cosca je stále neodolateľný ochlasta) aj nepatrné zmienky a prepojenia s Prvním zákonom. Po dočítaní som si uvedomil, že Abercrombieho postoj k ľudstvu nie je vôbec príjemný. Zaujímalo by ma, či ako človek s psychologickým vzdelaním odhalil trpkú pravdu o ľudskej povahe, alebo je len životom sklamaný cynik, ktorý sa takto ventiluje písaním.

Pepa 62  | ***1/2 25.12.2010 19:52

Knihu jsem měl v kolonce „jeden z nejočekávanějších titulů roku“, ale teď bezprostředně po přečtení cítím mírné zklamání.Ano,všechny ty věci, o kterých se už možná dá říci, že je to typický Abercrombie, ty vtipné dialogy plné sarkasmu,ne jednoznační hrdinové,krvavé řeže plné gejzírů krve (velmi časté spojení),podrazy a úskoky,to všechno tam je.Jenže to, co alespoň pro mě v případě trilogie První zákon působilo nově a neotřele,teď už nějak ztratilo svoje kouzlo.Kdyby byla kniha o sto stránek tenčí, měla by větší „tah na bránu“ ,tak bych půl hvězdičky přidal.

lukynovo  | **** 12.01.2012 22:59

je v ni hodně krve, hodně sexu a hodně poctivého čtení, ale někdy je toho až příliš.. jinak by to bylo za 90%

epco55  | ****1/2 28.02.2013 09:13

Na prvý pohľad sa jedná o knižnú verziu Tarantinovho Kill Bill, čiže pomsta, krv, zoznam ľudí ktorých treba zabiť, krv, čierny humor, krv. Našťastie aj napriek opakujúcemu sa motívu, sedem vrážd 7 kapitol je to čo predchádza každé zabitie natoľko zaujímavé, že kniha chytí a nepustí. Vzťahy medzi postavami sa menia vyvíjajú vracajú do počiatočného bodu. Všetko je to dynamické, niekedy síce predvídateľné, inokedy zas prekvapivé a stále valiace sa dopredu a o dosť iné ako je človek zvyknutý z tohto žánru. Aj napriek tomu, že väčšina postáv sú svine, alebo sa postupne sviňami stávajú každá smrť zamrzí, lebo každá z postáv má potenciál. A to je len dobre lebo lebo tým to dostáva punc reálnosti.

Madam Brbla  | **** 09.06.2014 14:48

Fantasy „Kill Bill“ (ou, koukám, že nejsem první s tímhle postřehem, nicméně jsem líná to přepsat), akorát tenhle zdánlivě tradiční příběh o pomstě se postupně zvrhává do reality plné zrady, úskoků, bolesti, zvrhlosti a všudypřítomného násilí, kdy se hranice mezi útočníkem a obětí snadno stírá. Myslíte, že budete držet palce vojevůdkyni Murcatto a její bandě najatých zabijáků s různými talenty (travič Morveer a psychopat Dobrák rules!)? No, nějakou dobu možná ano. Jedním si buďte jistí: čeká vás spousta krve, spousta sexu, spousta padouchů… a naprostý nedostatek (spíše absence) dobra nebo kladných hrdinů. Ale já jsem věděla do čeho jdu, nehodlám si stěžovat na Abercrombieho pověstný negativismus, dovedený k naprosté dokonalosti (po přečtení zůstává skutečně jen pocit zmaru). Ovšem chudák moje ségra, která na návštěvě do mnou rozečtené knihy nakoukla a po hodince ticha rušeného obracením stránek mi ji jen neochotně vracela – s prosbou, ať to dorazím rychle, že chce vědět, co bude dál. Ta bude z průběhu těžce v šoku, vždyť ji svět fantasy literatury začal zajímat teprve nedávno. Nalomena „Dračicí“ Honzy Hlávky už přelouskala Sapkowskiho povídky o zaklínači a teď si koleduje o uzemnění tímhle, koza. Holt, kdo chce kam, kopneme ho tam. Budu jí k „Nejlépe chutná za studena“ muset půjčit i nějaký román plný laskavého humoru, ať se z Abercrombiem navozené deprese snadněji vzpamatuje. 79%

BorgDog  | **** 03.09.2014 11:42

Definice „fantasy Kill Bill“ je dosti případná, ovšem s výhradami, že je to velmi málo „fantasy“ a že Nevěsta působí proti Monze Murcatto občas jako mírumilovná pacifistka. Po trilogii Prvního zákona Abercrombie předvádí, že to vlastně nebylo nic a umí ještě přitvrdit. Už tak drsný děj spočívající prakticky jen v cestě za pomstou sedmi lidem, bez nejmenšího ohledu na okolí, pepří nelítostně sarkastické poznámky, místy totální nihilismus lidské existence, drastické scény válečného běsnění a bez servítků pitvané charaktery „hrdinů“ mezi kterými je třeba profesionální travič nebo autistický trestanec obsedantně posedlý čísly. Perfektně napsané, třeskutě zábavné. Je přímo cítit, že autor si psaní královsky užíval, třeba i v podobě řady podařených citátů různých fiktivních osobností.

Jenže… už v první polovině knihy většina postav provede ostatním i sobě navzájem všechno od úchylného sexu a hromadné vraždy až po mučení, takže vyvstává čím dál výrazněji otázka, co se vlastně bude dít v té druhé. Inu – nic. Veškeré zvraty už spočívají jen v tom, kdo koho bodne do zad či jinak podrazí, zápletka se točí stále dokola jen s ubývajícím počtem aktérů. Abercrombie prostě narazil na hranici, za kterou už nejde jít, aniž by výsledkem nebyly všechny mrtvé postavy nebo Armageddon. V závěru se sice pokusil černý rychlík přibrzdit, ale nedosáhl už ničeho – konec knihy je snad vyjma jednoho drobného překvapení naprosto předvídatelný a dokonce jistým způsobem rozpačitý, bez zásadní pointy, která prostě vzhledem k předchozímu dění není možná. I když opravdu myslím, že o moc líp to vyřešit nešlo, pokud by nemělo dojít na konec zmíněný výše. Každopádně, kdo má optimismu po krk, najde v téhle knize to pravé.

„Dejte mi za přátele jen špatné lidi. Těm rozumím.“

Speedemon  | **** 23.09.2016 14:24

Souhlasím se všemi co jsou pro zkrácení knihy. Taky to vidím únosnější o cca 100 stránek kratší. Zvlášť ke konci to ztrácelo tempo. Jinak se to četlo opět skvěle a přímočarý děj frčel kupředu. Autor se opravdu vyžívá v trápení svých postav a takový Třesavec si opravdu projde pekelným kolotočem. Krásně zapadá do autorova smýšlení. Nikdy nedopadne nic dobře a pokud si to myslíte, tak na to doplatíte dvakrát víc… Během románu se sem tam dozvíme střípek o událostech po trilogii První zákon. Takovéto dávkování bylo fajn a oživilo to děj. Doufám však, že se v některé z dalších knížek dozvíme i něco víc…