série: Bigendovská trilogie

originální název: Pattern Recognition
originál vyšel: 02/2003

vydání: Laser-books (web) 2011

odkazy: 3x [recenze], 1x [film]

Majkl  | **** 10.10.2011 11:28

S Gibsonom to mám podobne ako s Miévillom, na zoznámenie som si vybral jeho posledne vydanú knihu ako prvú. V prípade Miévilla som si po zvláštnom, ale pozitívnom zážitku z Města&Města prečítal jeho prvotinu, Krále krysu. A po prečítaní Rozpoznání vzorů si vravím, že sa časom pustím do Neuromancera, na ktorého som zatiaľ nemal odvahu ani trpezlivosť. Cayce Pollardvá, odborníčka na módne trendy je najatá na špecifickú úlohu – odhaliť tvorcu tajomných videoklipov, ktoré uchvátili internet aj Cayce samotnú. A takisto podnikavcov, ktorí v klipoch vidia tučný finančný potenciál. Rozpoznání vzorů je zvláštna a zaujímavá kniha. Počas prvých stránok som mal menší problém v začítaní sa, informačne zhustený Gibsonov štýl sa však po čase zjemnil a aj ja som si zvykol. Príbeh je lineárny, ochudobnený o SF prvky, dá sa povedať, že ide o technothriller zasadený do sveta, v ktorom informácie znamenajú moc, veľké peniaze sa prelievajú a paranoia nie je psychickou poruchou, ale protiopatrením zdravého rozumu. Rozpoznání vzorů je zasadené do nášho sveta, čím ma (ako čitateľa fantastiky) paradoxne zaujalo. Gibson popisuje mikrosvet firiem, značiek (ak máte na ne alergiu, vezmite si tabletku, tu ich nájdete desiatky) či čudákov s ešte čudnejšími projektmi. Občas je dej týmito informáciami odsúvaný, napínavosť kolíše (resp. pútavosť), ale vzhľadom na tému románu som to akceptoval. Po odhalení pointy však nasleduje zopár kapitol, v ktorých Gibson odhalí všetko možné, kto kde s kým intrigoval, avšak nečakal som SPOILER, že odhalením autora klipov sa prakticky nič nezmení KONIEC SPOILERU. Kniha ma neuchvátila, ale zaujala, bral som to ako pomerne nenáročný úvod do zložitejšieho a kvalitnejšieho Gibsonovho diela, a to Rozpoznání vzorů splnilo. 75%

Dilvermoon  | **** 27.06.2014 19:33

Cayce je žádaná odbornice na posuzování reklamních log a ne jen tak ledajaká. Je dokonce tak kvalifikovaná, že trpí i alergiemi na ně. Pak také jistá posedlost diskusním fórem o záhadných útržcích scén, které se sem tam objevují na síti. A právě o to druhé jde především. Kdo je tvoří a proč. Takže tu máme dvě postižení. Závislost na reklamě a závislost na virtuálním prostoru. Od naší současnosti se přitom příliš nebo vůbec neodchylujeme, ten svět je v podstatě náš.

Gibson hýří spoustou detailů, které nemají moc společného s příběhem, sem tam odbíhá od tématu, ale to mám tak nějak s ním spojené. Samotné rozuzlení, především smysl oněch záhadných útržků scén mě ale opravdu příliš nenadchlo. Ale jinak opět čtivý román od autora, kterého si vždy rád přečtu, zvláště pro to, že nadprodukcí (hlavně pokud jde o romány) rozhodně netrpí. Ještě by to chtělo vydat v novém překladu Count Zero a Monu Lisu Overdrive.