Země prokletých

Kategorie: fantasy - fantaskní

originální název: La terre des affranchis
originál vyšel: 2009

vydání: Jota (web) 2012

louza  | **** 22.09.2014 14:02

Román beletristického charakteru o životě na vesnici v moldavském prostředí v druhé polovině 20. století s jemnou příměsí fantastiky opřené zejména o staré rumunské legendy a náboženské odkazy. Autorka evidentně ví o čem mluví a prostředí i postavy modeluje velmi uvěřitelně. Snad i podle živoucích předloh. Text uhrane čtenáře místy až povídkovou stručností a pečlivě vypointovanými kapitolami. Autorka evidentně ví co chce říci a neplácá stohy textu o ničem. Právě naopak. Kniha má tah na branku a čte se jedním dechem. Tento debut by v uměmní vystižení podstaty na malé ploše mohl učit i zavedené autory (rozuměj plácaly) s pány Kingem, Simmonsem a Martinem v čele. Kniha si své ceny určitě zaslouží.

trudoš  | *** 30.01.2019 06:42

Začátek Země prokletých je fajn. Maličko evokuje Louise de Bernièrese, ovšem s jeho jazykovou bravurou se to srovnávat nedá. Pořád je v tom ale hezká dávka literárního umu. Pak bohužel děj sklouzne do vyjetých kolejí a začne být příliš zahleděný sám do sebe. Ono je fajn podbarvit zápletku popisem krás Rumunska, avšak ta přímočaře depresivní linka mi lezla krkem. Hlavní hrdina zavraždí mladou dívku a povede se mu před zákonem ukrýt. Následně je mu uděleno pokání ve formě přepisování biblických textů. Když se pak po několika letech v údolí objeví dobrosrdečný poutník a náš hrdina začne znovu vraždit, hádejte, na kohopak asi padne vina? A to nejsme ani zdaleka ve finále, ještě nás čeká špetka osudovosti, trocha toho pokání a závěrem samozřejmě nezbytné vykoupení.
Já prostě tyhle příběhy, co špatně začnou a skončí totální emoční ždímačkou, moc nemusím. Jedna věc je zachytit atmosféru doby a životních peripetií, druhá je tomu dávat pozlátko antické tragédie, aby kritika mohla jít do kolen.