75%
Až na kraj světa

Jan Dobiáš

Až na kraj světa

vydání: Straky na vrbě (web) 2012

snop  | **** 12.09.2012 14:04

Tak především je nutno říct, že žánrově nejde o fantasy. Je to pohádka. Nebo spíše pásmo pohádek spojených rámcovým příběhem (holčičku Alenku vypudí zlá víla z domova a ta musí se svým sluhou, přítelem, obrem Okřínem, dojít až na konec světa a při tom ji čekají rozličné příhody). Ale když říkám „pohádka“, je nutné tomu rozumět ve stejném smyslu, jako je pohádkou Malý princ (kterému se kniha v mnohém podobá), Alenka v říši divů (na niž kniha jasně odkazuje jménem hlavní hrdinky), Pipi Dlouhá punčocha nebo Medvídek Pů. Nebo ty lepší ze současných animáků. Tedy v podstatě by se to dalo předčítat dětem na dobrou noc (nebo kdykoli jindy), ale zároveň to není ploché.

Čímž se pochopitelně nechce říct, že by postavy byly nějak plastické nebo popisy a děj nějak realistický – naopak, postavy jsou jasně vyprofilované, děj zjednodušený až na dřeň a vývoj se také nekoná – pohybujeme se přece v pohádkovém bezčasí (Alenka jen dvakrát za celou knihu využije znalostí či věcí z minulých „epizod“, jinak začíná jakoby vždy nanovo, roční období se sice střídají, ale tak jakoby neochotně a spíše ve službě naraci než z důvodu pravé časovosti).

Chce se tím říct, že i dospělému čtenáři kniha umožňuje se pobavit či zamyslet. Jednak si kniha hraje s klasickými pohádkovými (nebo obecně literárními – již v anotaci zmíněný Poe a Stoker, ale najdou se další, podle toho, jak moc chceme vidět jiné v jiném – Gaiman, Lovecraft, Tolkien, Howard…) motivy a vtiskuje jim vlídnější a obecně vtipnější tvář, jednak právě zvolený pohádkový narativní postup (tedy jako bychom byli vždy v distanci od děje) umožňuje autorovi do textu vpašovat své vtipné poznámky. Humorem kniha rozhodně nešetří, několikrát jsem se smál nahlas. Ale krom humoru je v ní i pár nápadů k celkem vážnému zamyšlení až borgesovského typu (mapa).

Jak moc je to dětské? Několik málo momentů hodně (mučení lechtáním? vážně?), některé skoro vůbec (hororový příběh v příběhu). Rozhodně pro mě jako dospělého to bylo velmi snesitelné.

Rozhodně velmi dobrý počin, dle mého názoru mnohem lepší než Modrá luna, protože formálně sevřenější. Rád bych měl osmiletou holčičku, které bych tu knihu mohl predčítat.

KeB  | ***1/2 12.05.2013 11:11

Já plně souhlasím s recenzí Františky Vrbenské v XB1. Ale přesto sem zkusím dát svůj názor a vysvětlit ho. Jedná se o sbírku povídek dobrodružství Alenky a Okřína, které zažívají po cestě na konec světa. Je tam spousta popkulturních odkazů, které si užijete a pokud máte skutečně načteno, užijete si je ještě víc. Děj je skutečně pohádkový a jako dítko bych si ho užil mnhem víc. Za sebe bych to nazval mixem Kedrigerna a jakékoliv sbírky pohádek. I přes moje relativné nízké hodnocení se mi to líbilo.

A ještě vyšlo i volné pokračování zde: http://www.legie.info//povidka/27508-jan-dobias-kral-ve-zlutem

Svarec  | **** 24.01.2014 21:57

Moc pěkná knížka. V podstatě taková pohádka, ale bez problémů stravitelná i pro odrostlejší čtenáře. Celá kniha je protkaná velmi inteligentním a milým humorem, povedenými odkazy, dýchá pohádkovou atmosférou a vůbec bych tu knihu označil za takové pohlazení po čtenářově duši. Nicméně více než čtyřmi hvězdami hodnotit nemohu, na to se přecijen jedná, jak bych to řekl, o čtivo až příliš banální. Příběh je v podstatě jen sledem příhod Alenky a obra Okřína na cestě ke kraji světa, nějaký nosnější příběh mi tam trochu chyběl… Ačkoliv takhle to má taky své kouzlo a rozhodně se jedná o vynikající knihu.