Kategorie: antologie - urban fantasy - alternativní historie

originální název: Wild Cards
originál vyšel: 1986

vydání: Argo (web) 2015

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

snop  | ***1/2 01.04.2015 12:08

Vcelku zajimavy kontrapunkt k Sandersonovi (Reckoners). Kazdopadne, nejde o typickou antologii, Martin proste vytvoril svet a umoznil autorum do tohoto sveta prijit a popsat nejaky pribeh. Takze povidky na sebe vzajemne odkazuji a casove vicemene navazuji. A co je to za svet? Svet, ve kterem mimozemsky virus meni lidi na supermany nebo zrudy, celkem nahodne, a vetsine lidi vubec nic nedela. Tedy je to svet, ve kterem bezi vse tak, jak to zname, az na tech par „es“ ci „zoliku“.

Coz je asi nejvetsi slabina knihy: clovek by cekal scifi, a dostane se mu pomerne didaktickeho uvodu do povalecnych dejin USA. A clovek se neubrani tomu, aby zvazoval, nakolik jsou „esa“ a „zolici“, kteri v techto alternativnich dejinach vystupuji spise jako svedkove, nez jako protagoniste, metaforami pro ruzne socialni skupiny v realne Americe.

Takze vycitam jeste rekneme didakticky aktivismus.

A obcas drhne preklad, zvlaste Daniely Orlando.

gokudo  | nehodnoceno 10.05.2015 14:15

Nic pro moji scifi dopovanou hlavu, i kdyz par povidek uslo.

Osobne si myslim, ze tato kniha mela zustat pohrbena nekde na zaprasene polici v Novem yorku a Argo se melo zamerit na Martinovo antologii Old Mars nebo nove vydanou Old Venus.

Vlask  | ***1/2 31.10.2015 13:26

Od sbírky povídek o superhrdinech, co získali své schopnosti díky mimozemskému viru, byste čekali hodně akce, zejména když je to napsané američany. Místo toho tu máme sociální kritiku společnosti v podobě význačných událostí v USA, kde některé postavy jen nahradili mutanti s nadlidskými schopnostmi (esa), nebo jen mutacemi bez schopností (žolíci). Objevuje se tu pár osvěžujících vyjímek jako třeba flám dvou středostavovských holek, nebo vznik velkého želváka. Většinou se ale jedná jen o převyprávěné historické události jako například sestřel U2 nad Ruskem, střelba do protestů hipíků, hony na komunisty či velmi odbyté angažmá v Koreji a Vietnamu. Pozitivní je rozmanitost schopností a fakt, že se každá povídka věnuje jiné postavě i časovému období. Takže jako seznámení s univerzem to funguje na jedničku. Negativem je časté odbývání akce jen slovním zhodnocením (alá nějakou dobu jsem byl v Koreji, utrhával tankům T34 věže a pak mně odvolali zpět) a silné zaměření na politiku (velmi oceníte každou povídku, která se jí nezabývá). Civilnost a nedostatek akce místy ovšem nahrazuje příjemná realističnost, protože se tu často objevují postavy, které své schopnosti využívají ke kriminálním činnostem (spáč to dotáhl k dokonalosti) a nechybí ani rasismus většinové populace k žolíkům, kteří předběhli v propadu na společenském žebříčku dokonce i černochy.

louza  | ***1/2 06.06.2017 11:16

Unikátní projekt z režisérské sesle GRR Martina, který jako hybnou sílu používá mimozemský virus vypuštěný v roce 1946 na zemi jehož působením utrpí část populace genetickou mutaci díky níž získá roztodivé více či méně praktické schopnosti (esa) někdy hraničící až se znetvořením (žolíci). Martin zvolil pro svůj koncept povídkovou formu, která drží velmi pevně při sobě a v konečném efektu tvoří sbírka těchto povídek téměř román, jehož každou kapitolu psal někdo jiný. To je největším kamenem úrazu, protože povídková sbírka různých autorů už z definice nemůže úplně bezezbytku sednou jedinému subjektivnímu čtenáři. Leda by byla úplně geniálně vybraná. Což není. Autorská rozmanitost je tu i přes Martinovu supervizi znatelná. Řemeslná i výpovědní kvalita povídek občas zakolísá a zabíjí jinak velmi lukrativní a výtečně vymyšlené téma s takřka neomezenými možnostmi jak viru, tak interpretace alternativní historie, kterou virus ovlivňuje. Každopádně jde o velmi pěkný i když ne úplně dotažený pokus. Kdyby se Martin místo fantasy věnoval právě tomuto cyklu a psal všechno sám, mohlo to dopadnou ještě o dost lépe.