kniha » Na západ od ráje
v Top10 3 | chce si přečíst 8 | má v knihovně 83
hodnotilo: 67
88%
Na západ od ráje Více vydání = více obálek.

Harry Harrison

Na západ od ráje

série: Ráj
díl v sérii: 1

Kategorie: sci-fi - alternativní historie

originální název: West of Eden
originál vyšel: 08/1984

vydání: Laser 1995; Straky na vrbě (web) 1999; Laser 2019

odkazy: 1x [recenze]


Přispívat do diskuze mohou jen registrovaní uživatelé


1

 [27] Strýček Biolit 04.01.2020 21:37  

@barbar[26]: Sakra, tak to mi ujel vlak. S takovými cenami půjdu na vlkodlaky tak maximálně s píšťalkou na psy…a to ještě s nějakou čínskou šuntovou.

 [26] barbar (editor) 04.01.2020 15:30  

@Strýček Biolit[25]: Sekera i s topůrkem za dva zlaté + za tolar? Kamaráde, tolar v pěkném stavu, to je tak 15.000 Kč; a co se týče zlatých, záleželo by vedle kovu, ze který by byly doby. (Většina „zlatých“ za Rakouska totiž už byla stříbrná.) Hezký zlatý dukát s Francem Josefem je obvykle taky tak za 15. To bys už mohl děsit vlkodlaky sekerou z čistého stříbra! :)

 [25] Strýček Biolit 02.01.2020 22:40  

@barbar[20]: Mince? Platí stále klasický kurz 1 sekera = 2 zlaté; 1 topůrko = 1 tolar? Nebo už i tato tradice podlehla zkáze?

Opět – nevidím na tom nic špatného. Pokud čtenář autora zná (třeba z nějakého blogu, kde má povídky, ze soutěží atp.) a chce ho podpořit, chce mít doma vytištěnou knihu, je startovač ideál. Všichni odejdou spokojeni.

 [24] standa.e 02.01.2020 16:28  

@Hyperion[7]: Zaujalo mě: „Euromedia investuje např. do propagace v Pevnosti, další relevantní místa pro reklamu čistě žánrově zaměřených titulů se u nás ale hledají těžko.“ XB-1 peníze za reklamu od Euromedia Group odmítá (samozřejmě nevidím pod pokličku)?

 [23] louza 02.01.2020 10:40  

@barbar[22]: Ok. Asi to není rok, ale třeba knihy kolem roku 2000 které už vycházely v dostatečně malém nákladu jsou dneska překvapivě raritní a v podstatě neklesají na ceně. Viz třeba právě ten Ráj, který přece u strak vyšel a nakonec se doprodal.

 [22] barbar (editor) 02.01.2020 09:10  

@louza[21]: Spíš bych řekl, že v tom případě jsme špatný nakladatel. Ale mně připadá, že vyprodané a sháněné knhy jsou pořád velmi výjimečné. (To se samozřejmě netýká ComicsCentra, které na tom staví svou politiku.)

 [21] louza 01.01.2020 23:02  

@barbar[20]: Tak to jsi šťastný člověk, protože mě připadá, že vyprodaný je snad úplně všechno co je rok a půl od vydání a starší :)

 [20] barbar (editor) 01.01.2020 22:02  

@Strýček Biolit[17]: Chybí mi ty staré doby, kdy byla spousta knížek vyprodána a kšeftovalo se s nimi. Zřejmě si to teď kompenzuji sbíráním mincí, ale není to úplně ono.

@Strýček Biolit[14]: Asi k téhle diskusi nejsem úplně kompetentní, respektive ji táhnu jinam, protože já samozřejmě hned myslel na vydávání nových českých děl, průzkumu trhu kolem toho atd. Teď vzniká spousta dat tohoto typu. Spousta autorů se sama vydává přes různé startovače. Na druhé straně to často více vypovídá o tom, jak zábavný je autor jako člověk a jak intersantní umí nabízet bonusy; než jak je literárně kvalitní kniha, na niž se vybírá…

 [19] Strýček Biolit 01.01.2020 21:27  

@idle[18]: Jak finské…

 [18] idle (editor) 01.01.2020 19:46  

@Strýček Biolit[17]: To by bylo asi Leegio (anebo… ale nebudeme se do toho zamotávat), ale vzhledem k tomu, že to nevytvořil Knedle, vymysleli si vlastní název risingshadow.fi

 [17] Strýček Biolit 01.01.2020 19:38  

No…a teď je to jasné. Nedovydávání nebo neznovuvydávání sérií doprovázené ekonomickými slzami koulejícími se po zdánlivě vyhublých tvářích vydavatelů a nakladatelů je šaráda maskující klasický český „jánabráchismus“, tedy prostor k přeprodávání starých nesehnatelných knih. :))

@idle[15]: S takovou je lepší nic nevydat. Mimochodem, jak se jmenuje finská legie? Legionon? Legionen?

 [16] minduton 01.01.2020 18:27  

@Milan85[1]: Mám všechny 3 původní díly. Za 2 tisíce Kč ti tu trilogii klidně střelím. Za 30 tisíc Kč ti můžu střelit klidně kompletně všechno od H.H. co vyšlo v češtině, chybí mi jen jeden díl Billa galaktického hrdiny (což mi až tak nevadí, protože jde o jedno ze slabších děl H.H.). A kompletovat Na západ od ráje, je ještě prd. Víš co mi dalo práci zkompletovat např. kvadrologii Vládci diamantu?

 [15] idle (editor) 01.01.2020 17:37  

@Strýček Biolit[14]: Nojo, jenže různé trhy se můžou chovat různě, zvlášť ty menší (včetně toho našeho). Maďarské a finské legie se dají případně lustrovat ve spolupráci s potenciálním překladatelem, ale odhadnout, nakolik je to zkreslené místním vkusem, to už může být těžší.

(A dík za připomenutí, že už jsem se na finskou Legii dlouho nedívala. :))

 [14] Strýček Biolit 01.01.2020 17:09  

@yerry[13]: Osobně bych také řekl, že model „zaplať a dostaneš knihu ze série jednou za půl roku“, není úplně marný. Pro vydavatele by to mohl být fixní příjem, protože by měl peníze předem na účtu. Byť uznávám, že to není takové to romantické hledání další komerčně úspěšené série, ale spíše nádeničina. Na druhou stranu, peníze nesmrdí, pokud by byly knihy dobře udělané (tak, jak bylo dohodnuto předem), čtenář by byl spokojený, vydavatel by vydělal…nevidím na tom nic špatného. V podstatě sázka na jistotu.

@barbar[12]: Teoreticky můžeš zkouknout zahraniční databáze knih a číst čtenářské komenty. Samozřejmě, není to samospásné, ale obrázek si uděláš. Podmínkou ovšem je, aby dílo vyšlo v angličtině…ne­dovedu si představit, jak bych lustroval maďarskou nebo finskou „Legii“.

 [12] barbar (editor) 01.01.2020 14:00  

@Strýček Biolit[11]: Já tomu rozumím, ale jak jsem níže psal. Předplatné je o tom, že kupci reagují na reklamu na dílo budoucí. Tudíž nikdy nepokryje tu největší reklamu; tj, velmi spokojeného čtenáře, který o knize mluví a vychvaluje ji. Samozřejmě jen v případě, kdy je vyjímečně dobrá, což ale nelze z reklamní kampaně nijak doopravdy zjistit.

@louza[10]: ComicsCentrum se zaměřují na užší, „elitní“ skupinu, která je ochotna hodně zaplatit. A myslím si, že ve slitečnosti takhle trh funguje, že je rozdělen do buněk, které na sebe vzájemně příliš nevidí…

 [11] Strýček Biolit 01.01.2020 13:44  

@louza[10]: Ano, ano. Argo dělá komiksy skvěle. Hlavně na jednom z posledně vydaných by našel, byť jen nejmenší chybičku, nejmenší závadičku, jen skutečný rýpal bez života. A to by nad tím musel trávit dlouhé hodiny.

@barbar[9]: Tak „průzkum trhu“ můžeš (v rámci „předplatného“) udělat tak, že to dáš na nějaký portál, co tohle dělá – buď se vybere a knihy vyjdou, nebo se nevybere a knihy nevyjdou.

@Hyperion[7]: Jn, Laser je na Facebooku aktivní, ale odkaz na něj si na svém webu není schopen opravit snad už dva roky…

 [10] louza 01.01.2020 11:16  

@barbar[9]: Ano. ComicsCentrum tohle dělá. Ale dělá to dobře? Protože kdyby si každý vydavatel šušnil svoje knihy v gethu pár stovek fanoušků, tak se celá scéna rozpadne do podivných undergroundových buněk, rozdrobí se a časem jako celek zanikne, místo aby se dostala k masám, která jí uživí. Posláním vydavatele by podle mého mělo být dostat knihy k co nejvíce lidem a ne si budovat sektu kývačů a nohsledů. Jinak nic proti nim. Vydávají hezké knihy a sám si jich dost kupuju. Pořád se ale nemůžu zbavit dojmu, že větší dómy, Argo, BBart, Crew to dělají líp a CC ta partyzánština vychází jen proto, že ostatní jdou s kůží na trh a ten trh pro ně budují. Což je o to paradoxnější, že oni tu byli první.

@yerry[8]: Druhá věc je přístup fanoušků. Fakt musíme číst od všeho kompet série? Konkrétně ráj jsem nedávno dočetl a překvapilo mě jak dobře vyzní první kniha oproti zbytku. Klidně by stačilo číst jen ji. Ostatně klesající prodeje, které zmiňuje Hyperion podezřele korelují s klesající hodnocením sérií tady v databázi. Zkuste se někdy zamyslet na faktem, že ti skutečně kvalitní autoři takřka nepíšou druhé díly svých knih. Proč? Protože mají dost nápadů na to aby museli destilovat svoje staré světy i postavy…fakt chceme jak myši běhat v tomhle kolečku? Já bych třeba místo dalších dvou rájů radši četl od Harrisona úplně jiný ale stejně propracovaný román, jakým byla první kniha.

 [9] barbar (editor) 01.01.2020 10:32  

@yerry[8]: KomixCentrum tohle dělá. Ale odpadne tak jeden velký motor, kterým je doporučení samotných čtenářů jiným čtenářům. Jinak samozřejmě každý průzkum trhu stojí peníze, takže můžeme říci, že svérázným průzkumem trhu prostě je daný titul vydat. Teprve to plně zohlední zájem publika v dané chvíli. Samozřejmě s příslušným rizikem…

 [7] Hyperion (editor) 31.12.2019 17:28  

@Gaarq[6]: Bavíme se o tom, co může udělat čtenář. Nakladatel se samozřejmě nemůže spoléhat pouze na něj, ale to je zřejmě zbytečné vysvětlovat. Euromedia investuje např. do propagace v Pevnosti, další relevantní místa pro reklamu čistě žánrově zaměřených titulů se u nás ale hledají těžko. Samozřejmě je tu Facebook, kde je Laser rovněž vcelku aktivní.

Pokud jde o série, stejně to funguje i ve světě, jen k nám se povětšinou dostávají jen úspěšné série a cykly (znám spoustu skvělých sérií, které zahraniční nakladatel zařízl a to mluvíme o trzích nesrovnatelně větších). Pravidla trhu jsou neúprosná, v podstatě nikdo vám nedá jistotu, že v případě prodělku, jenž se někdy blíží statisícům, utopí další statisíce ve vydání zbývajících svazků pro hrstku zájemců. Každý nakladatel ovšem vydává první díl série s tím, že chce vydat i zbytek, jinak by to nedělal.

Čtenář se může rozhodovat podle toho, zda podpoří sérii koupí prvního svazku, anebo si počká na celou sérii a pak ji stejně nekoupí (což se děje, např. při vydání posledního svazku trilogie se prodeje nijak významně nezvyšují, naopak prodeje v sérii zpravidla klesají svazek od svazku, samozřejmě tu nemluvíme o mediálně známých titulech). Takže řeči typu „koupím to až celé“ žádného nakladatele nedojmou a nepřesvědčí. Nakladatel se prostě musí chovat ekonomicky, aby vůbec přežil.

 [6] Gaarq (editor) 31.12.2019 13:46  

@yerry[3]: mám obavy, že kdyby použití auta bylo takřka 100% závislé na tvé mateřštině, tak to dopadne stejně. náš knižní trh je velmi malý a ekonomická nejistota prodeje velká. na anglofonním trhu takřka ať vydáš, co vydáš, najdeš dost čtenářů, co zaplatí náklady a nějaký zisk. náš trh je možná o řád až dva menší. osobně mě to děsivě štve, mám v knihovně nejednu nedovydanou či jinak popleněnou sérii z výše zmíněného důvodu, ale snažím se k tomu přistupovat racionálně – už se nerozčiluju a čtu anglicky. mizerná útěcha pro toho, kdo anglicky neumí, chápu, ale ty výzvy ke koupi prvního dílu a amatérské propagaci jsou když ne úsměvné, tak dozajista nefunkční. přesvědčit, je třeba ty, co by si sami od sebe první díl ani nekoupili a na to je potřeba investovat do reklamy, což jsou ovšem další ne nutně návratné peníze.

 [5] barbar (editor) 30.12.2019 23:49  

@Milan85[4]: Edice Laser to teď docela rozjíždí, tak si myslím, že další díly vyjdou. Až se někdy potkám s Tomášem Jirkovským, zeptám se ho.

 [4] Milan85 30.12.2019 20:34  

Pro mě je problém hlavně to k čemu došlo u helikonie. Hned jak se objevil v edičním plánu druhý díl koupil jsem ten první. A jaký je výsledek? Helikonie – jaro mám doma staré i nové vydání. Ke starému vydání nejdou sehnat pokračování a k novému vyjde pokračování asi tak současně s dotiskem Kulhánkovy Cesty krve :-) Proto neudělám stejnou chybu podruhé a tuto první část nekoupím dokud nebudu mít jistotu, že vyjdou i pokračování.

 [2] Hyperion (editor) 30.12.2019 18:07  

Zbytečný dotaz. Pokud budou prodeje slušné či dokonce velmi dobré, další díly jistě vyjdou. Pokud se to bude prodávat mizerně, těžko další díly Euromedia vydá. Tohle platí u všech sérií včetně Stráže času či Prstencového světa. Čtenář může pouze podpořit sérii koupí knihy a v případě spokojenosti ji doporučovat třeba prostřednictvím čtenářských skupin na internetu aj.

 [1] Milan85 30.12.2019 07:10  

Plánuje se vydání i dalších dvou dílů, nebo podobně jako u Helikonie zůstane jen u toho prvního?

1
Po diskuzní stránkách se můžete pohybovat také pomocí šipek na vaší klávesnici:
stránka starších příspevků = šipka vpravo
stránka novějších příspěvků = šipka vlevo


WebArchiv - archiv českého webu