série: Hlubina

Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: A Fire Upon the Deep
originál vyšel: 04/1992

vydání: Fantom Print (web) 2000

stimílek  | ***** 17.05.2009 12:13

Skvělé pokračování prvního dílu – opět sledujeme děj ve dvou dějových liniích, které se postupně sbližují. Nákaza je mnohem nebezpečnější, než se původně zdálo a pro budoucnost Galagie je životně důležité, aby výprava uspěla. Jednoduché to ovšem není – Ravna a spol jsou pronásledováni Nákazou i dalšími mimozemšťany. Zuřivé boje se vedou ve vesmíru i mezi smečkami Spárů, kteří jsou nečekaně vynalézaví a často i lstivější, než by se dalo čekat. A dokonce i skořepiníci skrývají nečekané tajemství. Děj je nesmírně poutavý, graduje napětí v obou liniích a závěr je naprosto super. Kdo nečetl, ať neváhá. Škoda jen, že panu Vingemu u nás nevyšlo víc knih.

minduton  | **** 08.05.2011 16:31

Druhá část knihy jednoznačně kvalitativně převyšuje první část. Dokonce i linie mimo planetu spárů nabírá na atraktivnosti.

Dilvermoon  | ***** 08.02.2012 13:38

Toto se týká Ohně nad Hlubinou I + II (je to jeden celistvý román).

Inteligentní space opera jak má být. Na jedné straně Galaxie plná různých mimozemských ras, nepochopitelných inteligencí, navíc rozdělená od středu k okraji na několik zón, ve kterých se technika chová poněkud odlišně. A na straně druhé izolovaný středověký svět „psích“ smeček s kolektivní myslí (jejich způsob života je místy opravdu vtipně vylíčen). Do toho samozřejmě nějaká ta strašlivá hrozba. A konec románu… tak ten je vygradován na maximum.

Opravdu skvělá směs různorodých motivů, pestrý propracovaný vesmír, plný počet hvězd klidně dám. Je to sice dohromady skoro 800 stran, ale vůbec by mi nevadilo delší líčení života smeček spárů, to je opravdu zajímavé téma, které by vydalo na celý samostatný román. K tomu kontrast s okolním vesmírem nelehko pochopitelným i pro nás. Co se týče překladu, podle mého je dost dobrý, čte se skvěle, nenarazil jsem na žádné podezřelé věty (i když překladatelka byla pro mě docela no name), ale redakce si mohla máknout trochu více, hlavně s uvozovkami, které někde chybí, jinde zase přebývají, takže občas to zarazí a trochu znesrozumitelňuje větu. To je ale ve srovnání s příběhem opravdu jen drobnost.

lamahe  | ***** 14.08.2013 10:31

V druhej časti knihy autor uspokojivo vyladil dejovo-príčinné medzery, ktoré mi celkom nesedeli v prvom dieli (pôvod vzniku zón, „škrupinníci“). Ako sa záchranná výprava blíži k planéte Spárov, dej sa ešte poriadne zamotá a konflikt sa vystupňuje do poriadnej vojny (aj vo vesmíre a aj na planéte). Text aj podstatne lepšie odsýpa. Posledná štvrtina je už hotový thriller od ktorého sa nedá odtrhnúť a záver navýsosť luxusný. A to všetko stojí na explózii nápadov pána Vingeho. Tomuto dielu dávam najvyššie hodnotenie, čím v priemere dostáva „dvojkniha“ Oheň nad hlbinou spravodlivých a plne zaslúžených 90%. Kto hľadá inteligentnú a premyslenú space operu, môže s kľudom siahnuť po tejto knihe.

Madam Brbla  | ****1/2 17.03.2014 11:12

Už několik měsíců marně přemýšlím, co k této vynikající knize napsat, jak ji popsat, jak vyzdvihnout její výjimečnost, nevykecat moc a zároveň pokud možno nepapouškovat po ostatních recenzentech. A víte vy co, flatuluji na to! Jestli rádi čtete o putování vesmírem, cizích planetách, nevšedních mimozemských rasách a technologiích, pak se vám „Oheň nad hlubinou“ s nejvyšší pravděpodobností bude líbit. Jen nečekejte vyloženě odpočinkové čtení, román si místy vyžádá možná i značnou část vaší mozkové kapacity. 90%