James P. Smythe

Organon

originální název: I Still Dream
originál vyšel: 2018

vydání: Host (web) 2019

trudoš  | ****1/2 03.02.2020 05:46

Perfektní čtenářský zážitek. Ačkoli zápletka, co se děje týče, pouze klouže po povrchu, obsahově je to plné silných myšlenek a chytrých polemik. Ovšem nic pro vyšší dívčí, James Smythe zůstává naštěstí ve srozumitelné rovině. Což je ještě podmíněno vztahem k hlavní hrdince, skrze jejíž charakter člověk mnohem lépe chápe technologické souvislosti. Životní příběh Laury Bowové je zkrátka natolik osobní, že vám nezbývá, než s ní prožívat každou jednotlivou dekádu a při poslední kapitole pak uronit slzu dojetí. Zároveň oceňuji, že po všech možných katastrofických scénářích přichází Organon s něčím jiným a nesnaží se umělou inteligenci populisticky démonizovat. Ta je totiž v dnešní době součástí – ať už se nám to líbí či ne – každého osobního počítače, mobilního telefonu či internetové aplikace.
Pravdou je, že dobrodružné akce se tu rozhodně nedočkáte, ovšem díky literární stručnosti tady není prakticky hluchého místa a na to, že má román čtyři sta stran, je vám až líto, že končí tak brzy.

jirikk  | **** 04.05.2021 12:08

Zajímavý koncept „kladné“ umělé inteligence. Celkem pochopitelně na téma programů ovládajích lidstvo vznikají především dystopie, lépe se to píše a zajímavý děj se nabízí takřka sám. Smythe na to v této knize jde z druhé strany a sleduje vývoj pozitivní UI, Organonu, která postupně přebírá otěže veškerého lidského provozu. To vše v časovém úseku několika dekád, současně vypráví i osobní příběh tvůrkyně Laury Bow. Zejména v prvních částech je román skvělý, pak jakoby tempo postupně sláblo a z konfrontace s dávno zmizelým otcem, jasného dějového vrcholu celé knihy, se asi emocí dalo vyždímat víc. I tak ale hodně dobrá, inteligentní SF.