Kategorie: fantasy - urban fantasy - detektivní

originální název: London Falling
originál vyšel: 2012

vydání: Argo (web) 2019

odkazy: 1x [ukázka], 1x [info], 1x [recenze]

trudoš  | ***1/2 20.08.2019 05:59

V první řadě je třeba říci, že nejde o veselé čtení. O britský humor tu sice zakopnete hned několikrát, ale celkové ladění je spíše v pochmurnějším rázu. Rozhodně tedy nečekejte náhražku za Bena Aaronovitche. Ostatně, Londýn je pro městskou fantastiku jako stvořený a možností, jak tematiku pojmout, je nespočetně. Paul Cornell má navíc tu výhodu, že jako komiksový scénárista se podílel na několika sériích, které s magickou tématikou souvisejí.
Co však autor získává na nápadech, ztrácí v dějové koncepci, kdy příběh něčím rozehraje a pak se komplikovaným způsobem dostane k něčemu úplně jinému. Obdobně u něj (ne)fungují hororové sekvence, jež uhranou v detailech, avšak atmosféra jako celek klopýtá, protože jí chybí jasnější kontury. Vytrácí se ukotvení, které by čtenáři poskytlo představu, v jakém vztahu jsou vlastně věci světské vůči těm nadpřirozeným. Nemůžu ovšem říct, že by Zhouba Londýna i tak neměla šmrnc. Jen by jí možná daleko více slušel komiksový háv, případně filmové zpracování.

jirikk  | **** 18.03.2020 22:07

Knize myslím hodně ubližují Aaronovitchovy blurby rozeseté na obou stranách obálky, tohle opravdu není Peter Grant. Cornell je hodně temný, i přes to, že se občas nějaký fórek objeví, jde o hutný a vážný napínák. Přes někdy až příliš zašmodrchaný děj se mu daří vyprávět poutavě, příběh tak unese i nějaké nelogičnosti typu častých hatricků v sítí WHU (zatímco ve skutečnosti i tak děravý tým jako West Ham hatrick inkasuje tak jednou za pět sezon, v knize to padá jak na běžícím pásu). I tak je ale příběh čtveřice umanutých a psychologicky zajímavých vyšetřovatelů silný a daří se mu táhnout čtenářskou pozornost. Pokud vyjde další díl, nenechám ho nejspíš bez povšimnutí.

gokudo  | *1/2 14.05.2020 19:55

Mozna nejsem pro tyhle anglicke urbanfantazie cilova skupina, ale tohle me opravdu nebavilo. Carodejnice, gayove, zkratek jak zvratek, kraviny a fotbal.

Vlask  | ** 18.10.2020 00:18

Navzdory tvrzení na obálce jsem to nečetl na jeden zátah, ale skoro dva týdny. Takže je to nuda a ne napínavá kniha. Nelze tomu upřít lehkou formu originality, ale to je také velká slabina knihy. Nejenom že hlavní postavy neví jak funguje magie, ale ani čtenáři to není jasné a autor sype magické postupy z rukávu jak se mu to hodí. A čtenář mu ani na okamžik neuvěří, že policisté v nejvyšší nouzi vždy vytasí instinktivně zrovna ten správný způsob likvidace zlého kouzla. Co hůř hlavní postavy jsou ploché, nikdo nedostal do vínku ani špetku charisma a nemáte žádný důvod komukoliv fandit.