Půl světa

série: Moře střepů

originální název: Half the World
originál vyšel: 2015

vydání: Laser 2019

Alfi  | ***** 26.12.2019 18:22

Skvele napísaná, drsná a drásavá fantasy, kde sa nedeje to, čo čitatelia chcú ale to, čo potrebujú. Abercrombie sa stáva majstrom jazyka, jeho vikingské putovanie je lepšie a autentickejšie ako väčšina z toho, čo nájdete v ostatnej popkultúre. Postavy z prvého diela ostávajú, ale hýbateľom deja, okrem otca Jarviho, sa stáva Brand a Trnka a ich príbeh dospievania. Skvelá kniha, skvelá.

Madam Brbla  | **** 08.12.2020 09:34

„Půl světa“ je volným pokračováním „Půl krále“, Jarvi je zde šedou eminencí poněkud v pozadí, prim hrají dva nové charaktery. Oba touží stát se bojovníky, v cestě jim však stojí nepřekonatelné překážky: Trnka postrádá patřičné pohlavní orgány a Brand má obsedantní potřebu konat dobro. Pracovně jsem si tuto dvojici překřtila na Mrchu a Balvana. Zní to nelaskavě, přesto jsem musela obdivovat odhodlání a sílu vůle prvně jmenovaného spratka, zatímco druhý svým srdcem na správném místě přirozeně vzbuzuje náklonnost – v mém případě jaksi mateřskou, mladší čtenářky se třeba zamilují.
Autor se drží přímých kolejí položených úvodní knihou: zápletka není kdovíjak složitá, intriky jsou průhledné, prostředí se nevěnuje přílišná pozornost, násilí není nadměrně pitváno (což neznamená málo krve), sex nezabíhá do extra podrobností, celkové vyznění je ve světlejších odstínech šedi, vše je zkrátka zjemněno s ohledem na cílovou skupinu dospívajících. A já bych coby náctiletá určitě byla u vytržení.
Stará Brbla preferuje Abercrombieho dospělý, drsnější a důkladnější styl, ovšem u téhle série se moc příjemně odpočívá. Nenáročný, leč čtivý fantasy příběh o různých podobách války a hrdinství, soustředěný na postavy, tedy na jejich (obvykle svérázné) chování i činy. 75–80%

trudoš  | **** 17.01.2021 22:09

Typický druhý díl trilogie, kdy se rozvíjí zápletka předchozího dílu a připravuje se scéna pro velkolepé finále. Přesto mě to bavilo hlavně kvůli tomu, že motiv putování přes půl světa mi byl mnohem bližší, než dějově obehraný hrdinův pád na dno a jeho snaha o opětovné dobytí vrcholu (viz první kniha). Je však pravdou, že Joe Abercrombie se nesnaží zaskočit originální zápletkou a spíš spoléhá na sympatie, které buduje mezi čtenářem a protagonisty. Jde přitom na jistotu, Trnku si člověk oblíbí kvůli její divokosti, Branda zase pro jeho dobré srdce a Jarviho protože…, protože je to prostě Jarvi. Trochu mi sice lezlo krkem neohrabané tokání dvou mladých milenců, ale o to víc jsem pak prožíval moment, kdy se konečně dali dohromady. A přestože má tahle série přídomek young adult, od klasického fantasy mainstreamu ji rozeznáte těžko, snad jen, že tematicky má blízko k vikingům. Desetiletému výrostkovi bych to na čtení asi nedal, ale věk třináct až sto třicet je podle mě naprosto ideální.

Methat  | **** 26.11.2021 00:41

Druhý diel je v prvej polovici nudnejší, pretože sa väčšinou len cestuje z jednej časti sveta do druhej, hrdinovia sa cvičia a v podstate sa nič nedeje – je to klasická fantasy, aj keď fantasy prvkov to moc nemá. V druhej polke sa príbeh rozbehne, začne sa toho diať viac a na konci sa príbehy nových postáv pekne skompletizujú. Nové postavy Brand a Trnka sú super, aj keď čitateľ už veľmi dlho dopredu vie, ako to asi skončí. Chémia medzi nimi funguje výborne a dôjde aj na romantiku a vzťah, čo mi nevadilo. Jarvi sa stiahol do tieňa odkiaľ celé dianie riadi a nie je to hlavná postava príbehu. To ale moc nevadí, pretože na konci zistíte ako to všetko mal dopodrobna premyslené a na čo všetko myslel. Druhý diel sa mi zdal zo začiatku horší než prvý a chcel som mu dať o hviezdičku menej, no za druhú polovicu knihy musím dať vyššie hodnotenie. A aj za výborný prerod hlavných postáv. Som zvedavý ako autor uzavrie celý príbeh poslednou treťou knihou.

Lucc  | ****1/2 15.10.2022 08:42

První díl mne moc nenadchnul, zato druhý jsem přečetl s chutí a jedním dechem. Autor nevybočil z kolejí, které si stanovil v jedničce, tím to není, ale přinesl nové postavy, které jsem si prostě oblíbil. Vedlejší možná i víc než ty hlavní. Na palubě Jižního větru, plavícího se přes půl světa, nechybí sounáležitost (i když jsou všichni hrozně drsní vrahouni a zabijáci – v tom to až směšně připomíná Na vlásku a jiné příběhy pro děti), dojde i na nějakou tu romantiku U kuželů jak říkáme u nás doma a dojetíčko…to je moje. Dialogy jsou pořád víc deklamace z legend než životné pokecy, ale o to autorovi asi šlo a nějak mi to přestalo vadit. Příjemná kniha přesně pro mladé, ve které si i staří pardálové najdou to svoje.

Abych ale jen nechválil, musím zmínit slabší korekturu. Už v první knize mne to zlobilo a tady je to téměř stejně časté – tu někam uteklo slovo, jinde je chybná předpona, atp. A když se dočtete na straně 134 že ‚jedla s plnou pusou‘, pak se vlastně už ničemu nedivíte.