Jidáš zbavený pout II: Poslední hlídka

série: Sága Společenství

originální název: Judas Unchained
originál vyšel: 2005

vydání: Planeta9 (web) 2020

x0cht  | **** 27.03.2021 19:28

Shrnu zde vše za celou sérii, jelikož se stejně v podstatě jedná o 1 mega-knihu, akorát rozkouskovanou dle potřeb na díly. Naštěstí jsem se k Sáze Společenství dostal až když byla kompletní, a tak jsem měl možnost vychutnat si tento opus v celé své kráse.

P.F. Hamilton opět vybudoval obrovský futuristický svět založený primárně na technologii červích děr a omlazovací kůry prakticky vedoucí k nesmrtelnosti. Žánrově balancuje mezi hard scifi, detektivkou (Paula Myo), dobrodružným románem (Ozzie na stezkách), politickým dramatem, military scifi a soft pornem (ano, zase:). Rejstřík postav je úctyhodný jako počet dějových linek a stejně jako u série Úsvit Noci autor slovy nešetří a natahuje celou ságu do obřích rozměrů. Díky množství linek tak samozřejmě asi každý narazí na témata, která jsou rozvinuta zbytečně zdlouhavě (za mě třeba popis Vzdálené a lety kluzáky). Na druhou stranu to ale dodává světu na komplexnosti a naprostá většina linek má v závěru své opodstatnění.

Nejvíce mě nadchla komplexnost Společenství, které stojí na bedrech „nesmrtelných“ hyper kapitalistů, kteří rozvíjejí svoje bohatství a rodinné dynastie za pomoci neustálé expanze na nové světy. Dále tu pak máme záhadné Silfeny, konspirační teorii sahající stovky let do minulosti a HoruJitřníhoSvětla jako třešničku na dortu.

První polovina ságy (dokud jsme udržováni v napětí) na mě působila kvalitněji než druhá daleko akčnější část. Jedno z mála negativ vidím v podání některých staletí starých postav. Pominu-li neustálou nadrženost VŠECH, omlouvanou častým omlazováním, tak mimo konstantního připomínání věku jsem žádný velký rozdíl v jejich chování (moudrosti?) nepozoroval. Ke konci se taky autor uchyluje k náhlým technologickým převratům, které značně ovlivní celkový konflikt. Finále jako takové je ale podle mě zvládnuté důstojně…narozdíl od Úsvitu Noci.

trudoš  | ***1/2 22.04.2021 13:29

Oslavné fanfáry se nekonají. Ne že by Peter F. Hamilton nechal sérii otevřenou – vše poctivě dotáhl do konce a odpověděl na většinu mých nejpalčivějších otázek. V tomhle ohledu super, příběh končí právě tak jak má a těch pár nedořešených drobností slouží jen k tomu, abychom se mohli do světa Společenství ještě někdy vrátit. Problém tkví ve formální stránce. Na některá odhalení jsem čekal bezmála dva tisíce stran a odbyta jsou v průběhu jednoho dvou odstavců, přičemž jejich tajuplnost je – šetrně řečeno – banální. A to ani nemluvím o protivném pubertálním vyjadřování většiny postav, bez rozdílu jejich společenského postavení. Též se mi příčí nutnost dopravit nejkrásnější hrdinku do postele snad každému mužskému aktérovi románu.
Co začalo jako famózní space opera plná neotřelých nápadů, skončilo jako tuctová telenovela s vlakovou honičkou pomalu delší, než celá předchozí mimozemská invaze. Četlo se to báječně, ale po všech těch odbočkách, peripetiích a zvratech jsem jednoduše čekal víc.

dva mraky  | ***1/2 26.03.2022 09:02

Konce jsou nejtěžší. A konce které mají završit trestuhodné napínání čtenáře, navíc trpí tím, že jsou na ně kladena vysoké nároky. Pokud necháte část hrdinů toulat se po tajuplných cizích světech a překonavat smrtící nástrahy, aby našli Velké Tajemství a ukončíte to tak, že prostě někoho potkají je to sice ok, ale na zadek si z toho sedne málokdo. Mezihvězdná válka s Dokonalým končí dost komorně, až se stylu průměrného dílu Star Trek. Hon na druhého antagonistu – Hvězdoplavce má vysoký akční potenciál, který se povedlo provařit tím že je honička protažená až k hranici nekonečna. Vůbec tomu nepomáhá, že vlastně není jasné, jestli se něco dramatického stane, když se Hvezdoplavci povede uniknout. Autor je precizní, vše se uzavírá, tak aby to mělo smysl. Ale s posledním dílem se škaredě úročí všechno to natahování a chození kolem horké kaše. Povedlo se vyrobit vysoké očekávání a výsledek je sice obstojny, ale kvalit nápadů ze začátku románu nedosahuje.