Oceněné povídky Harlana Ellisona

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

originální název: The Top of the Volcano: The Award-Winning Stories of Harlan Ellison
originál vyšel: 31/12/2014

vydání: Argo (web) 2020

jirikk  | ***** 23.11.2020 17:17

Sbírka oceněných prací tak skvělého povídkáře, jakým je Harlan Ellison, slibovala mnohé a musím říct, že všem těmto příslibům Argo beze zbytku dostálo. Již samotný mechanismus výběru, tedy pouze ty povídky, které dosáhly na nějaké prestižní ocenění, zaručuje, že se z nepřehledné masy povídek podaří vybrat ten skutečný vrchol vulkánu, kterým Ellison v oboru kratších prací byl. Knihu lze každému příznivci jeho tvorby jen doporučit, vedle různě roztroušených jednotlivostí je to až tato kniha, která, v důstojné společnosti letošní útlejší sbírky od Fobosu, představuje svérázného génia českému publiku. Na Ellisona může mít každý svůj názor, ostatně budit kontroverze bylo snad jeho životním posláním, ten by ale měl být podepřený znalostí jeho díla. Právě až v letošním roce se tuzemským čtenářům skutečně představil a já upřímně doufám, že bude mít úspěch. Ellison navíc stojí a padá s kvalitním překladem a oběma letošním knihám se s tímto úkolem podařilo popasovat výtečně, proto lidi, kupujte a čtěte Harlana Ellisona.

quinnet  | ***** 18.01.2023 12:27

Argo treba oceniť za české vydanie tejto reprezentatívnej zbierky. Harlan Ellison, ako jeden z najvýznamnejších amerických poviedkárov, mal doteraz poviedky trestuhodne rozhádzané po všelijakých časopisoch a zbierkach, čo neumožňovalo urobiť si celkový obraz o jeho diele. Všetky príbehy boli spracované na veľmi vysokej úrovni, štylistika je podľa môjho názoru bezchybná. Častým problémom bolo dešifrovať, čo chcel autor vyjadriť, dosť často forma prebíjala obsah, ale o Ellisonovi bolo známe, že rád šokoval, experimentoval a cez svoje texty ventiloval svoje psychické problémy. Ale aj preto bol takým skvelým spisovateľom. Nie často dávam maximálne hodnotenie ale pri Mefisto z ónyxu a Jeffinovi je päť som neváhal ani sekundu. Ale v zbierke sú aj tituly, nad ktorými by som mohol hútať nad hodnotením aj celé týždne a nevedel by som zdôvodniť, prečo som sa rozhodol ako som sa rozhodol. Spätne by som asi aj nejaké tie hviezdičky prihodil. Skrátka táto zbierka stojí za prečítanie každému, komu je žáner SF/Horor/magický realizmus blízky.