vydání: Golden Dog (web) 2021

ippokorny  | nehodnoceno 25.06.2021 20:29

Jde opravdu o balady, tedy o básnickou sbírku. Pojem hororový je synonymum pro „hnusné“. Např. balada od Vrchlického:
Stařík najde v rybníku utopené novorozeně, odnese ho domů a chce zajistit pohřeb. Přichází jeho šestnáctiletá vnučka a když uvidí mrtvé dítě, které porodila a utopila, skočí do rybníka.

Strýček Biolit  | ***** 12.05.2022 01:05

Kniha pro fajnšmekry. Ve zkratce: Pokud se vám líbí Kytice, bude se líbit i Umrlčí věnec.

Delší verze: Podtitul říká vše. Jedná se o balady z devatenáctého století – se vším, co k nim patří. Kniha je tedy plná umrlců, kostlivců, oběšenců, lebek, hnátů, havranů, (sebe)vražd, (ne)splněných slibů, „zločinu a trestu“, hřbitovů, půlnočních mší, hnátů, lebek, kokrhajících kohoutů, nočních návštěv ne úplně přirozeného charakteru, viny a pokání, hnátů a lebek, nešťastné lásky, mrtvých nevěst, cvakajících klik, mrtvých/zavraž­děných novorozeňat/ba­tolat…jo…a říkal jsem, že v knize jsou i lebky a hnáty? Tento výběr je navíc zajímavý tím, že kromě známých těžkých vah z učebnic češtiny předkládá i dnes již zapomenuté autory, respektive autory zapomenuté už před sto lety (přičemž ti zapomenutí občas o parník vedou nad svými slavnějšími kolegy). Co se týče samotných básní – je to autor od autora, každý si najde to, co mu sedí – některé kusy jsou psány až dětsky lehce, snad i v rychlém rytmu, jiné jsou naopak otravně košaté. Občas se objeví i…jak to napsat…morbidní humor (například v básni, kde se hrobník zmatlá jak doga a ustele si na hromadě lebek a hnátů v kostnici – a je jen na čtenáři, jestli skutečně prožil „danse macabre“, nebo jestli měl jen zlý sen vybuzený prostředím). Sem tam v baladách problesknou lidové zvyky a pověry…a asi i vyprávěnky a historky (koneckonců – i Máchův Máj je založen na vyprávění jistého hostinského, dovedu si představit, že výše zmíněný ožralý hrobník bude něco podobného…avšak o dost méně romantického). Jediné mínus knihy plyne z jejího charakteru – je to skoro tři sta stran balad, takže ke konci, čtete-li v rychlém sledu, už může téma nudit. Jak to uzavřít? Výborný počin, nebál bych se doporučit koupi do školních knihoven. Nakladatelství palec nahoru za odvahu něco takového vydat a také za snahu provést osvětu a vzdělávat.